Problemer med Hydraulisk Clutch !

Anbefalte innlegg

Driver å bygger opp bilen min nå etter grovt tyveri og grisekjøring. Når jeg fikk denne tilbake var bla. clutchen nesten helt nede ved gulvet. For å få den tilbake må man dytte den tilbake. Har sett i Bentley-manualen min og der står det at det man skal gjøre hvis dette skjer er å lufte clutchen (luftenippel på slavesylinder oppe på girkasse). Prøvde dette i dag, men det virka ikke :(

 

Det ble faktisk bare verre, clutchen sank enda mere sammen og gikk enda nærmere gulvet før noe skjedde..

 

I manualen står det "Bleed system using US118 Brake bleeder (max 25bar) " , er dette en spesiell type måte å lufte akkurat clutchen på ? (tenker med en gang på maskinen som man heller bremsevæske på og fester til beholderen også gjør den alt av seg selv.

 

Må man ha en slik ??

 

Håper på svar..

 

mvh Emil...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøvde du å lufte den på hovedsylinderen til clutchen også?

 

der er nemlig 2 plasser å lufte, 2 sylindre.. gjorde denne tabba selv og forstod ikkeno.. men ordnings ble det :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

åja, er det en der også.. (sto ingenting om dette i bentley)

 

Hvordan kom du til denne?? innenifra bilen eller "under" panseret (les : ligg på magen)

 

Det er snakk om audi coupe eller??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Driver å bygger opp bilen min nå etter grovt tyveri og grisekjøring. Når jeg fikk denne tilbake var bla. clutchen nesten helt nede ved gulvet. For å få den tilbake må man dytte den tilbake. Har sett i Bentley-manualen min og der står det at det man skal gjøre hvis dette skjer er å lufte clutchen (luftenippel på slavesylinder oppe på girkasse). Prøvde dette i dag, men det virka ikke :(

 

Det ble faktisk bare verre, clutchen sank enda mere sammen og gikk enda nærmere gulvet før noe skjedde..

 

I manualen står det "Bleed system using US118 Brake bleeder (max 25bar) " , er dette en spesiell type måte å lufte akkurat clutchen på ? (tenker med en gang på maskinen som man heller bremsevæske på og fester til beholderen også gjør den alt av seg selv.

 

Må man ha en slik ??

 

Håper på svar..

 

mvh Emil...

 

Sånn var det på Corradoen min også, etter motoroverhalinga. Måtte lufte både slave og hovedsylinder. Ble ikke helt bra, men bra nok til å kjøre med, men etter 3 dager så ble den helt bra uten at jeg hadde gjort noe mer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin tegning det der altså, hehe, men vet jo hvordan man lufter bremser. problemet er at jeg har allerede luftet slave sylinder, men vet ikke hvor luftenippelen på master sylinderen er....

 

noen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

aner ikke hvordan det ser ut på din bil, men har du tatt en titt der mastersylinderen stikker ut i motorrommet?

 

ut i fra familiealbumet så ser det ikke ut som om der er luftenippel på masteren..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masteren har ikke luftenippel. Det er kun slaven som skal luftes.

Pass på at det er nok bremsevæske i beholderen hele tiden mens du holder på, du vil ikke presse inn enda mer luft.

Sett på en bremselufter med trykkluft på bremsevæsketanken, kjør på med kompressorluft: 2bar (ikke mer, da kan tanken/pakninger fyke). Åpne luftnippelen på slaven og luft til det kommer luftfri bræmsevæske.

En ting som kan være greit vite er at pedal-i-gulvet tingen ofte skyldes slitne pakninger i mastersylinderen. Da må man enten bytte masteren eller pakninger hvis du får tak i pakningssett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, er ikke dette en skikkelig møkkajobb??

 

Hvor kjøper man master/pakningssett da?? Og hva koster dette..

 

Skal først prøve å lufte, men har ikke sånn luftemaskin med trykkluft. går det ann å lage noe slikt? (kanskje bilXtras luftekit som man kobler til dekkets luft?)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok, er ikke dette en skikkelig møkkajobb??

 

Hvor kjøper man master/pakningssett da?? Og hva koster dette..

 

Skal først prøve å lufte, men har ikke sånn luftemaskin med trykkluft. går det ann å lage noe slikt? (kanskje bilXtras luftekit som man kobler til dekkets luft?)

 

Nei, jobben er helt grei den. Kan være litt kinkig å komme til luftnippelen kanskje :) Måtte skru den løs fra under bilen på 200'en i alle fall.

Jeg kjøpte pakningssett på mekonomen. Det var en annen på forumet som opplevde at disse pakningene var for små, men husker ikke i farta hvilken bil han hadde. Sjekk med mekonomen så finner du fort ut om de kan hjelpe. Ny master selges på vagbutikker, eller nbs osv. sikkert mange som har. Tror kanskje quattro.se kan ha også.

Mitt høyteknologiske luftesett består av en stk bremselufter alá bilxtra (skru på bremsevæsketanken og dekket) som jeg har klipt vekk dekkventilnippelen på. Stiller inn kompressoren på 2 bar og stapper tuten på pistolmunnstykket inn i slangeenden. Fungerer som gull det : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, jobben er helt grei den. Kan være litt kinkig å komme til luftnippelen kanskje

 

Mener du nippelen på slave sylindern eller den på mastern? har funnet luftenippelen på slaven ( den som sitter oppå girkassa.)

 

Men spørsmålet er jo hvordan man "overhaler" eller bytter master sylindern, denne sitter jo oppunder clutchpedalen og festet i torpedoveggen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener du nippelen på slave sylindern eller den på mastern? har funnet luftenippelen på slaven ( den som sitter oppå girkassa.)

 

Men spørsmålet er jo hvordan man "overhaler" eller bytter master sylindern, denne sitter jo oppunder clutchpedalen og festet i torpedoveggen...

 

Masteren har som sagt ikke luftenippel.

Den på slaven sitter oppå girkassa ja.

Clutchmasteren er festa med to skruer i braketten til bremse og clutchpedalen, disse kommer du til fra undersida, eneste du trenger å ta av er hylla under rattet. Ellers er det et rør fra masteren i bunn som går til girkassa og en slange som kommer inn på topp fra bremsevæskebeholderen samt at stanga inn til masteren er festa i clutchpedalen. Men ingenting av dette er vanskelig å få av.

 

Masteren i seg selv er meget lett oppbygd, av med en klips og der spretter hele greia frahverandre. Tror jeg har noen bilder av den en plass, kan lete på andre pcn hvis det er interessant. Bytte den er jo selvsagt det enkleste :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

skal prøve å lufte med trykkluft, hvis ikke bytter jeg mastern tror jeg. hva koster en ny slik en a? Bilder hadde vært interessant ja.. hehe..

 

Takk for alle svar

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.