Bilen "lagger" går gjenerelt dårlig og pludselig bra en gang i ny og ne

Anbefalte innlegg

Hei. Har en golf iv gti 1.8t 1999mod. Som har blit satt i en større turbo (k04). Så har eg følt i lengre tid at den ikke går som den skal. Og den lagger akkoratt som om det skulle vert turbo lagg. Bilen gikk som en kule i starten. Den varierer veldig mye på ossen den går. Når eg er ute og kjøre går den gjenerelt heilt greit hele tiden så og si, så kan den "pludselig" gå veldig bra når eg trør på en gang. Har byttet LMM/MAF noen ganger og den er lik for det.

 

Spesielt vist det er snø/is på veien og eg spinner (pleier ikke leke noe med den generelt) og gir gass-så slipper-gir gass så slipper og gir gass kan den hompe og harke og "hoste" av gårde og må slippe gassen og gje rolig gass opp (vist dere ser bilde eg prøver og forklare)

 

Koblet ut LMM/MAF her i uka på onsdag/torsdag før eg reiste hjem fra jobb. Og ga den litt i opp overbakke og synes den drog veldig bra ("nesten" bedre en når den er koblet til). Og den spann i 2 gire en annen dag noe som egenlig skal ver "umulig" og klare uten LMM/MAF som eg forstår?

 

Så dagen derpå når eg skulle kjøre på arbeid (fremdeles uten LMM/MAF) Så kjørte eg HELT vanlig og ga gass opp til 3000rpm og skiftet gir på alle gira. Så hompe og harke og "hoste" bilen oppover i fart. Koblet inn lmm på fredag/lørdag og da går den mye finere. Når eg kjører med den som er vant med bilen skjer dette ikkje uten det er snø/is føre og eg spinner og gir gass og slipper.. Så kjørte kompis med den i dag (søndag) så lugget den en del akkoratt som turbo lag. Koblet til ross-tech for å måle litt på LMM/MAF og har funnet på ross-tech sin side at en skal ta HK x 0.8 altså. ca 24-250X0.8~190-208g/s. Så min var TOPPEN 160-170g/s på en 5000rpm. og låg på vanlig kjøring på en 40-70g/s ca.. og på full gass kom den ikke opp i en 160-170g/s før den hadde passert en 5000rpm. Noen som vet hva den skal måle når den har dette oppsette? Sjekket også coil tenninga. på kald motor var alle på ca 600-800. på varm motor var 3 og 4 syl på rundt 600-800 og syl 1 var veldig uvariabel fra en 950-1600 og syl 2 var ca 950-12-1300. Om dette sier noe til noen som har peiling?

 

Er det LMM/MAF sensor som er synder for hele greia? Det som egenlig er viktigest er det an ikke går opptimalt som eg er ute etter i forklaringen. Og selvsakt lagginga.

 

Det er også front montert intercooler og 3" downpipe og 2.5" cat-back.

 

Tennplugger er byttet for ikke så felt lenge siden og olje ble byttet lørdag..

 

Sier tusen hjertelig for ALLE tilbake meldingene!

 

Sorry vist dette er dårlig forklart så kommenter så skal eg prøve og skrive og forklare det litt tydeligere det dere lurer på

 

Noen som har peiling hva denne dingsen er? Har dele nr: 1J0 906 517 C. Når eg kobler ut denne går den en del jevnere og finere uten denne..

 

p2703091406.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne. Ingen som har noen innspill?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt diagnose på den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja flere ganger.. En feil som kommer igjen hele tia som eg ikke finner utav hva er. Skal poste når eg kommer hjem fra hytta av diagnosen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du nevner ingen plasser at du har programvare i bilen som matcher turbo?

 

og kan du få 240 til 250hk i bilen med en K04 turbo da?

 

så mengden luft er jo ikke usannsynlig den

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det er en map/chip til den turboen. Kjører på 1,3-1,4 bar og da skal det ver ca 240 i følge sida til ts-racing.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet med en Golf GTI 1.8 T. Den var det gjort litt mer med så jeg hadde rundt 300 HK. Men feilen jeg fant var pluggene, de var ikke varme nok. Så prøv med et hakk varmere plugger. Eventuelt snakk med TS om dem har hatt noe lignende :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dele nr: 1J0 906 517 C er ventilen til aktivt kullfilter. Denne skal tikke når bilen går på tomgang slik at mengden bensingass (fra tank til eksos) ikke skal bli så høy at katalysatoren tar skade. Kopler du bort denne så tar katalysatoren garantert kvelden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde samme problemet med en Golf GTI 1.8 T. Den var det gjort litt mer med så jeg hadde rundt 300 HK. Men feilen jeg fant var pluggene, de var ikke varme nok. Så prøv med et hakk varmere plugger. Eventuelt snakk med TS om dem har hatt noe lignende :)

 

Varmere? Har noen NGK i bilen nå som eg har hatt samme siden FØR de trimmet den og kjøpt samme plass på mekonomen. Så bilen gikk HELT annerledes når de gjor denne opprasjonen, men etter noen måneder har den vert slik fra da til nå den er i dag.. Har bilde av hver en tennplugg noen dårlige bilder noen god. Så kan en vel bedømme litt av det? De er ganske sotet.. Skal det stemme?

 

image[3].jpg

image (2).jpg

image[1].jpg

image[2].jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dele nr: 1J0 906 517 C er ventilen til aktivt kullfilter. Denne skal tikke når bilen går på tomgang slik at mengden bensingass (fra tank til eksos) ikke skal bli så høy at katalysatoren tar skade. Kopler du bort denne så tar katalysatoren garantert kvelden.

 

Kan den ver gåen når bilen går litt finere og bedre uten den i? At den fusker LITT ikke mye mindre... Er det noe vits og bytte den evt? Har fått pris på denne 950kr ca..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan den ver gåen når bilen går litt finere og bedre uten den i? At den fusker LITT ikke mye mindre... Er det noe vits og bytte den evt? Har fått pris på denne 950kr ca..

 

Denne har ingen invirkning på hvordan motoren går. Den er der for å lufte tanken på en miljømessig måte.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tatt diagnose på den?

 

Her e bilde av da eg feilsøkte an i dag.. Nullstillet gassspjeldet i samme slengen etter et tips av en kar her på forum sida.. Den 00575 kommer hele tia og finner aldri utav den forbanna koden...

 

image.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koble i N80 og plugg slangene. Det hjalp ivertfall på en A4 B5 1.8T jeg feilsøkte på. Tomgangen ble stabil og fikk merkbart mer effekt. Vet ikke om det var selve ventilen (N80) eller en av de 2 enveisventilene som fusket, men ble greit ivertfall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggene er hverfall svarte kun fordi bilen får for mye bensin i forhold til luft. Dette kan jo ha mange årsaker.. lambda, luftmengdemåler blandt annet, men jeg sier ikke at det er det i ditt tilfelle.

Du bør nok scope/lese av med vagcom for å se hva sensorene dine måler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pluggene er hverfall svarte kun fordi bilen får for mye bensin i forhold til luft. Dette kan jo ha mange årsaker.. lambda, luftmengdemåler blandt annet, men jeg sier ikke at det er det i ditt tilfelle.

Du bør nok scope/lese av med vagcom for å se hva sensorene dine måler.

 

Har sendt mail til de som har tatt bilen så får eg se hva han sier. Regner med han tar kontakt snart.. Virker noe snålt ut.. Bilen gikk bra og sånn den skulle i starten med "dabbet" av itte noen måneder.. Eg er ikke spesialit på dette feltet så best de fagfolka som har gjort jobben tar en sjekk og ser hva som feiler.. Blir bare tull og bruke mye tid for å finne ut hva det er og måle og styre, også penger på deler for å prøve og finne ut når en kan levere inn å få det fikset fordet samme som utgiftene hadde kommet på så blir det hvertfall skikkelig:)

 

Bilen drog noe sykt når eg reiste på jobb i går morges. så det er litt merkelig og irriterende.. så merkelig det skal ver avogtil og ikke stabilt enten eller...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her e bilde av da eg feilsøkte an i dag.. Nullstillet gassspjeldet i samme slengen etter et tips av en kar her på forum sida.. Den 00575 kommer hele tia og finner aldri utav den forbanna koden...

 

[ATTACH=CONFIG]190901[/ATTACH]

 

Den 00575 kommer hele tiden på en chippa 1.8T

På min er det samme om den kommer eller ikke, bilen går like bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.