Ingen ladespenning (-nytt batteri og dynamo)

Anbefalte innlegg

Ladelampa kom på i forrige uke, og jeg hadde bare snaue 10 volt mens jeg var på vei hjem fra jobb. Det holdt akkurat til jeg kom hjem :)

Batteriet er nytt nå i høst, og dynamo ble også byttet for kort tid siden, den fikk jeg kjøpt på huggern, så jeg antok at det var den som nå var gåen.

Fikk levert den på et bosch verksted og fikk en nyoverhalt tilbake. Satt den inn i dag og feilen er fortsatt der.

 

Batteri har stått på lading over hele helgen. Målinger er som følger:

 

1. Motor av: 13.6 V

2. Motor igang 11.2V

3. Motor av 12.6V (etter at den har gått en stund)

 

Hva kan forårsake _lavere_ spenning når motor går, enn når den er av?

 

Kom nettopp på at jeg kanskje kan koble fra kabelen fra dynamoen, og måle volten rett på den når motor går, for å se at den virker..

-edit:

Spenning rett på dynamo, uten noen kabler, 0Volt. Kobler jeg på den lite 2pol kontakten (styring til spenningsregulator?) så får jeg 7V. Så, det betyr vel at den nye dynamoen ikke er som den skal? Eller kan "input" til spenningsregulator gi feil verdi, slik at den bare ber om 7V?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har mer tro på at noe "stjeler" strømmen din betydelig når motor går. Derfor stiger spenningen når den stopper. Konstant gløding? Starter slår inn alltid? (tvilsomt). Hvilken bil er det? Har du mulighet til å koble ut sikringene til overnevnte når motor går så kan du se om spenningen øker. Annet er også å se hva som skjer med spenningen når du setter på tenningen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk om du har noe spenning på D+ ved tenning på og om ladelampekrets lyser da (motor av enda)

Ta av ledningen på D+. Ladelampa skal nå slukke og du skal ha batterispenning i pluggen.

 

Koble på igjen.

Start deretter motor, og mål så spenning på D+. Denne skal være +12 nå.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en B5 Passat 110hk tdi. Glødelampa slukker etter noen sekunder, burde ikke den også lyst om gløding fortsatte? Starteren henger ikke, det ville jeg nok hørt.

 

D+ er den lille 2pols kontakten inn på dynamo?

 

Ladelampen lyser konstant, om motor går eller ikke, og om den lille kontakten er tilkoblet dynamo eller ikke.

 

Jeg tok en sjekk av den gamle dynamoen min, børstene der så fine ut, dvs de var jo selvsagt slitt, men det var kontakt på begge to. Så sannsynligvis er den dynamoen i fin stand, og det er antagelig noe annet som "lurer" meg her. Kjipt å svi av så mye på ny dynamo som ikke var nødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kople +12 volt på df, se om den lader som normalt da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kople +12 volt på df, se om den lader som normalt da.

 

Litt usikker på om jeg skjønner deg. Hva/Hvor er "df" ?

 

Mener du den lille kontakten inn på dynamo?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvem av de to polene som er DF ? Ved tenning av er begge 0v, ved tenning på er den ene 12V. Den andre er 1V.

Fant ikke noen kabel/kontakt jeg kunne bruke til å "jumpe" 12v inn på disse polene på dynamoen, handle litt på møller i morgen så får vi se hva vi får til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den som er blå og kvit er df. Setter du 12v + på den mens bilen går så begynner den og lade. Holder med ta lednigen borti slik den lader så kan du ta den vekk og måle ladespennigen. Viss dette virker er det brudd mellom lade lampa og dynamo eller så ligger den til gods ein plass

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok da skal jeg prøve det og se om jeg lading. Så den trenger ikke konstant tilførsel, bare en puls?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt over hvis det stemmer i henhold til strømskjema, bare kople den direkte til batteri +. Og start, da ser du.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt enklere å bare måle i den pluggen når tenning er på da. Og dersom ladelampa lyser når pluggen er ute, da er det kortslutning. Har dj spenning i pluggen og ikke noe lys i lampa, er det greit sålangt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er litt enklere å bare måle i den pluggen når tenning er på da. Og dersom ladelampa lyser når pluggen er ute, da er det kortslutning. Har dj spenning i pluggen og ikke noe lys i lampa, er det greit sålangt.

 

Ok, da er det nok kortslutning. Lampa lyser, og det er kun spenning (12v) i den ene ledningen, den andre har bare 1V.

 

Er denne ledningen direkte forbundet med instrumentpanelet? Dvs er det denne som er tilførselen til ladelampa? I så fall er det noe som ikke stemmer helt ja..

 

Jeg trodde det var ECU som styrte ladelampen, og at den ble slått på all den tid spenningen var under X volt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt over hvis det stemmer i henhold til strømskjema, bare kople den direkte til batteri +. Og start, da ser du.

 

Gjorde dette nå, fikk ingen utslag på ladespenningen, men gnistret godt da jeg satt +12V på den.

 

Er det ikke slik at DF legges til jord når den ikke lader? Slik at det jeg nå egentlig gjorde var å kjøre +12V rett mot jord?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

D+ skal sette magnetfelt rundt en spole, og vil ikke være kortslutning, men nært. Ladelampa jordes jo gjennom denne.

Den andre ledningen i lille pluggen din kan være signal til turteller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres ut som defekt dynamo, det skal ikke være noe stor gnist nå du setter spenning på df. hadde det gått mye strøm der hadde kabelen vært tykkere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

høres ut som defekt dynamo, det skal ikke være noe stor gnist nå du setter spenning på df. hadde det gått mye strøm der hadde kabelen vært tykkere

 

Ja er usikker jeg. Kan for lite om dette. Kan sette tilbake den gamle dynamoen min, og se om den oppfører seg likt.

 

D+ skal sette magnetfelt rundt en spole, og vil ikke være kortslutning, men nært. Ladelampa jordes jo gjennom denne.

Den andre ledningen i lille pluggen din kan være signal til turteller.

 

Er det D+ eller Df jeg skal sette strøm på?

 

Det var dette en tidligere verksmester fortalte meg også, at ladelampen jordes via denne. Og om den da ligger til jord, og jeg kjører +12v på den så blir det jo gnist.

 

Jeg har nå lånt meg ei bok som tar for seg dynamo i detaljer, den er riktignok sikkert 25 år gammel, men jeg tror ikke min 14år gamle dynamo har store forskjeller.

 

I mangel på scanner så siterer jeg av følgende.

 

Feilsøking av ladelampens funksjon:

Kople en prøvelampe mellom dynamoens klemme for den isolerte børste ( eller tilsvarende klemme på spenningsregulatoren) og den andre klemmen på spenningregulatoren der batteriledningen er tilkoplet. Hvis prøvelampen (som nå er en ladekontrolllampe) oppfører seg normalt må feilen søkes utenfor dynamo og regulator.

 

For å kontrollere om dynamoen avgir spenning kan en fjerne regulatorens batterikabel og kope et voltmeter mellom denne og gods. Hvis motorens turtall nå økes langsomt skal spenningen først stige deretter blir viseren stående på en verdi (anleggets tomgangsverdi) som er 13.8 - 15V for et 12 volts anlegg.

Så da lurer jeg på (1) Hva/hvor er klemmen for den isolerte børste? og (2) Er regulatorens batteriklemme det samme som den grove utgangen der batteri og starter er tilkoblet? Det andre avsnittet der foreslår at man kan koble fra batteriklemmen og måle volt rett på denne. Dette spurte jeg han på dynamoverkstedet om, og han sa at man aldri, under noen omstendighet må kjøre en dynamo uten batteriet tilkoblet, da ville man svi av diodebroen. Hva er rett? Boka eller mekanikeren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser nå at det jeg leste i denne boka gjaldt likestrømsdynamoer, det er en vekselstrømsdynamo i de fleste biler nå.

 

Uansett, blir ikke klok på om det er D+ eller DF jeg har kontakt med på baksiden der.

 

The Bosch alternator uses a different scheme. The charge warning lamp is connected between the ignition switch and the D+ terminal. When the car is first started, there is no output from the alternator at either the B+ or D+ terminals. The voltage regulator, sensing no output, is attempting to command maximum field current... it effectively shorts the D+ and DF terminals together. This places the D+ terminal close to ground potential, because the resistance of the field winding is not large. This means that there is +12 volts on one side of the charge warning lamp, and the other side of the lamp is grounded through the alternator field winding. Current thus flows through the lamp, lighting it.

 

This same current, however, also flows through the alternator field winding, producing a magnetic field. This magnetic field is what the alternator needs to start up, and if everything is working correctly, that's exactly what happens. The alternator now begins to develop identical voltages at the D+ and B+ terminals. The D+ terminal is connected to one end of the charge warning lamp, while the other end of the lamp is connected to the battery via the ignition switch. Since the B+ terminal is hard-wired to the battery, and since both the D+ and B+ diodes are fed from the same set of windings in the alternator, no voltage difference can exist between these two points. The warning lamp goes out.

[/Quote]

Se fet skrift i sitatet over, sikkert derfor det gnistret?

 

Skal jeg i stedet forsøke å jorde DF kontakten kort mens motoren går?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

D+ er nok hva du finner merket på din. Strøm dit via ladelampa skaper feltet som starter ladinga.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok ut dynamoen i dag og hadde den med tilbake til verkstedet jeg kjøpte den. De målte litt på den og sa at den var deffekt.

Var testet ok før jeg kjøpte den. De skulle åpne og feilsøke videre for å se hva som kan ha skjedd.

 

Er det noe i bilen min som kan forårsake dette?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da fant de feilen. Når den kjøres i benk så bruker de ikke reimhjulet, de bruker et boss eller noe som passer rett innpå akseltappen.

 

Så problemet mitt var reimhjulet som frikoblet begge veier. Nytt reimhjul på og den lader 14.3 volt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.