Anbefalte innlegg

Skal handle inn en del kjøleveske til s4'en nå og lurte på hvilken type 2.2motoren skal ha siden det er så sykt mye forsjellig? Blå/rød? Et spesielt namn jeg skal gå etter? Blå er vel for alu

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det står vel på påfylling boksen. spørs hvor gammel bilen er da? nyere vw audi har g12 rød men du må bruke det som er på den fra før se på fargen er den rød så er det g12?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er blå! :) Nei er ikke noe merke der.. men er jo også mange forsjellige blå typer.. er der jeg er usikker på hva jeg skal ha (vet jeg skal ha blå men ikke ossn "Kode")

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hei du kan bare kjøre på g11? eller bytte til g12 da må du rense helle systemet med vann spylle igjenom og få det heilt bar og så ha på rensemidel? det fårr du kjøpt 5 litter på møller og så rense godt igjen? andbefalt og gjøre det om du vil ha bilen lenge da? eller så fyll på med g11 tut og kjør, skal du rense den og bytte koster det litt da? det kan du gjør selv?

 

- - - Updated - - -

 

g 11 er vanlig blå da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Anbefaler deg å bytte til rød, å få byttet ut kjølevesken skader heller ikke og kan forbedre temperaturen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Chris ja det er sant det er best å få bytta til rød men må vere nøye med rengjøringa og igjenomspylinga? og må ha på rensetoffet anbefalt av møller det da? og det skal vist vere bedre får motoren og bytte til rød kjøleveske da den kunne fårlenge livet til motoren?:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer ann på hvor gammel den du har nå er. Den første blå vesken tåler ikke å blandes med rød, da blir den brun, klumpete (som i værste fall kan tette kanaler/radiator) og kjøleeffekten faller drastisk mao. elendig til å kjøle.

Nyere type blå klumper seg ikke, men kjøleegenskapen faller når dette blandes.

 

Jeg vet ikke hva rensevesken til møller er, men kjøleveske er helt enkelt kjemiske blandinger med additiver, mulig rensevesken nøytraliserer den gamle kjølevesken.

 

Tar du av termostathuset og ut termostaten burde en liten spyling med hageslange f.eks funke. Husk full varme på varmeapparatet så du får med den også.

Rød kjøleveske spiser ikke på aluminiumen, er snillere mot pakninger, har rustbeskyttende egenskaper, mister så å si ikke varmeledende egenskaper sålenge du har det i systemet, håndterer temperaturer bedre og gjør kjølevannet mykere (ref. "hardt vann")

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei så kort fortalt nå! Jeg skal flushe systemet først så sette på alle ledninger osv og så starte bilen med "rensesystem" i systemet for og så tappe ut det, flushe igjenn og SÅ fylle på med rød frostveske? Hvor mye skal jeg ta av frostveske i systemet? Den jeg har nå er gammel.. ser det er små hvite klumper og dritt der

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke fortelle hva du skal gjøre, men jeg hadde nok droppa den rensevesken. Aldri hørt om hvite klumper i kjølevannet før. Kanskje skru ut reservoaret og skylle det ut?

Kommer ann på hvordan kanne du har kjøpt, men jeg går ut ifra at du har konsentrat da du spør om hvor mye du skal fylle på.

 

Det går rundt 9 liter kjøleveske totalt på en S6 med 2.2 motor. Jeg sier gjør det veldig enkelt, hell alt på :) 4 liter frostveske og fyll opp med vann til den er full. Start opp og etterfyll ettersom nivået synker. Gjerne også pumpe/klemme på radiatorslangene.

Ta deg så en kjøretur til nærmeste bensinstasjon og spør om glykoltester. Vil tippe du har gode -30 med den blandingen.

Den ser slik ut:

8872059043870.jpg

Bruk et sugerør, putt det nedi tanken, putt fingeren over, hold sugerøret over og slipp det ned på glass platen, legg over lokket. Se opp mot en lampe/lys og se hvor streken havner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okeintusen takk!:-) Da blir det bytting av kjølevann i systemet i helga!:D ang den testeren så tviler jeg på de har det her lokalt :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, skader ikke å sjekke. Kan hende den er rød og du må forklare de hvordan den ser ut. Har fått mange nei når jeg spør etter den, helt til jeg selv ser den og peker på den. Du nevnte møller, de har nok en slik en, evt. et lokalt bilverksted. Biltema har også denne.

Uansett så skal det være veldig bra kaldt for at du skal være i faresonen for at kjølevannet fryser til med 4 liter konsentrat, husk at den blir slush før den fryser til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er det MAKS 15- og det meste i vinter har bare vert 12- så skal nok gå fint! Ang det med klimaet? Skal jeg ta på tenninga når slangene er av og ta vifta på fullt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke nødvendig. Har du elektronisk må du ha tenningen på og skru opp temperaturen til maks og vente litt, det er en ventil som må åpne opp. Denne forblir i siste stillingen når du slår av tenningen. Viften trenger ikke å gå. Er det mekanisk/manuelt så er det bare å vri til full varme da kranen her er styrt av vaier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, takk for alle tips! Skal prøve og få alt 110%. Men om jeg ikke får med en liten desiliter med gammal kjøleveske så er vel ikke det verdens undergang??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blei bytta frostvæske på denne for 1 år sidan. Ikkje kjøpt hos Møller så korleis den oppfører seg ilag med rød ifrå Møller veit eg ikkje.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker rød fra valvoline, den kan blandes med alt uten konsikvenser.. brukt den i 3-4 år på jobben, og ikke hatt noe tull med klumper etc..

Brukt på alt iffra Morgan Aero8, Lotus Esprit, Audi RS6, audi/vw 2,5 tdi 5/6syl, transporter t4, gammel 1z diesel i golf, audi s6 2,2 /4,2 etc..

Og som sagt ikke vært noe tull... kan ta bilde av kanna, som forøvrig leveres i 5 litere (ved 50/50 blanding er det oppgittca -33'c) om det er intressant?

 

Jan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja ta bilde så jeg får sett!:-) Hørest bra ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okai ja, kay sa so Kim men den va so løgen blitt so teke berre og skifta den ut!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dytter litt liv i denne tråden igjen.

 

Lurer på : klø : om jeg ikke har fulgt med i timen i det siste.

Var på mekonomen i går og kjøpte meg 4liter kontentrert (rød) glykol/frostvæske.

Men til min store forundring er denne helt klar, gjennomsiktig - noe nytt? Eller personalet der som har plukket feil til meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilde av kanne/link?

 

Jeg kjøpte i våren, da var den fortsatt rød/rosa

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var en annen kanne enn den jeg kjøpte. Kan ikke uttale meg noe om den men funker sikkert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.