Camshaft Timing problem- Audi 1,8T 01-mod

Anbefalte innlegg

Har fått følgende feilkode.

17939 - Camshaft Timing Adjustment: Open Circuit

P1531 - 35-00 - -

Readiness: 0110 1101

 

Regner med at det ikke er noe årsak da bilen har defekt turbo også.

 

Lurer på:

Er det noen kjennskap om kamkjedeventiler går i stykker?

Hvor sitter sikringen?

 

Eller kan det være noe annet som burde sjekkes?

 

Bilen er en Audi 1.8T 01 mod

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har fått byttet turbo

Har hatt oljeskift + rens + bytte av filter.

 

Får fortsatt samme feil meld.

17939 - Camshaft Timing Adjustment: Open Circuit

P1531 - 35-00 - -

Readiness: 0110 1101

 

Bilen ryker fortsatt mye men ikke så mye som turboen var defekt, kan det bety at det er noe annet feil med motor eller er det mye olje i eksosanlegget?

 

Noen som har noen tips til feil søking.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At den ryker kan være pga kamkjedestrammeren er ødelagt eller mangler signal.

Da vil kammene stå feil i forhold til hverandre. Er litt usikker på dette her :) Men feilkoden kommer iallefall av enten gåen sikring, brudd i ledningsnett frem til strammeren eller ødelagt strammer må deg frem med et multimeter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På Ross-Tech sidene står det at jeg skal sjekke N205 ventilen, men det er ikke det samme som kjedestrammer?

Er en AEB motor.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er det samme ja. Men jeg stusser på en ting, for AEB ble ikke levert med N205, og AEB ble ikke levert i 2001.

Kan det være at du har en 01 mod audi med ettermontert AEB topp/motor, slik at ledningene til N205 ligger løst å slenger et sted?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer at det er AEB topp. Service hefte sier AWT så da er det noe som ikke stemmer. Fant også den ledningen som ligger løst i bak kant.

 

Ser at ledningen ikke er så møkkete så betyr at det har vært et motorblokk skifte for ikke så lenge siden.

Det betyr kanskje at det ikke er noe problem med kamkjedestrammeren?

Får opp MIL i displayet, å kommer raskt tilbake etter at feilmeld. er slettet.

 

Har også sjekket oljetrykket å det går opp til 4-5 bar ved oppstart å synker til ca 2 og kanskje litt under etter 10 min.

Hvis jeg øker turtallet til ca 3000 så kommer oljelampa opp. Oljetrykket er da ca 1.8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter at Turbo er byttet så går bilen igjen :)

Får feil på oljetrykket og ser at trykket ikke øker ved økning av turtall, det synker fra ca 5 bar -> til ca 2 bar så blir til bytte av oljepumpe.

 

Vet ikke helt om det er topp eller motor som er skiftet. Ser at coliene er fra AWT og innsuget mer kjennskap har jeg ikke.

Er det noen som vet hva jeg skal sjekke etter for å finne ut om bunn delen er AWT eller AEB ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk min 1.8T infotråd i signatur :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk :)

Da fant jeg ut av det også :)

Er AEB topp og resten til AWT så nå kan det bestilles riktig oljepumpe.

 

Noen tips for å skifte oljepumpe på denne motoren?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.