Hjelp til å velge fjærer og dempere/coilovers

Anbefalte innlegg

Heihei, min første ordentlige post på forumet:)

Har også tidligere tenkt på andre fjærer og dempere til A4'n, for deretter å slå det fra meg fordi det originale oppsettet er så behagelig (jeg kjører 40- 50.000 km i året).

Nå har imidlertid en av fjærene foran knekt (nederste ringen), og det ser ut som demperen på motsatt side svetter litt (bilen har gått 338k).

Bilen har sett littegrann sigen ut bak etter at to Focal 33V1-elementer i kabinett, og to forsterkere av samme merke bosatte seg der.

Hvis jeg bare skifter ut fjæringen foran er jeg redd for at den effekten forsterkes. Har ikke merket noe negativt på kjøreegenskapene.

Sånn jeg ser det er det beste alternativet derfor å skifte fjærer og dempere rundt om.

Så kommer spørsmålet: Skal jeg gå for fjærer og dempere (har sett på sett med begge deler, da det ser ut til å gi mest for pengene), eller skal jeg gå for coilovers?

Det jeg har sett på:

Fjærer og dempere

Bilstein/Eibach:

(B12) Pro-Kit (30mm), delenr.: 46-183262 / E90-15-003-27-22

Coilovers

Eibach:

Pro-Street-S, delenr.: PSS65-15-003-03-22 /-06-22

H&R:

Street Performance, delenr.: 29591-4

Stasis (Koni):

Street Sport Suspension, link

(Justerbare øvre stag til forstilling)

Eibach: Pro-Alignment Kit, delenr.: 5.81350k

Har sett noen godord bli skrevet om Bilstein/Eibach-settet (tror det var fra Auto Motor und Sport), at dette skulle være det mest behagelige av settene de testet. Ligger på ca. 4.600,- +frakt fra Tyskland på eBay.

Målet er altså ikke hovedsaklig å senke bilen, og et mest mulig behagelig oppsett er ønskelig.

Noen tips/synspunkter? Alt mottas med takk:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bump! Har redigert førsteinnlegget littegran (fjernet noen, og lagt til et par alt.)

Ingen som kan komme med noen tips/erfaringer?

KW har aldri vært med på lista fordi de ikke leverer "Street Comfort" til min bil.

Ser det er mange fabrikanter rundt om som leverer justerbare øvre stag. Noen som har erfaring én eller flere typer?

Takker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

KW v1 er vertfall veldig behagelig og forholdsvi mykt er du vant med orginalfjærer blir det nok litt stivt i starten uansett til du har vent deg til fordelene.;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

har kw 2 alt for stivt for vinterkjøring på dårlige veier. Aner ikke hvordan det er stilt inn dog. Ville gått for bilstein med eibach fjærer 30mm om jeg skulle hatt noe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå montert og kjørt et par dager med Bilstein/Eibach B12 Pro Kit på bilen, og er storfornøyd!

Jeg bestilte et sett nye bumpstops med mansjetter foran fra Sachs, i tillegg til at jeg skiftet stb. stag lenkearmene og de øvre bærearmene foran i samme slengen.

Bak kom demperne ferdig montert med bumpstops og har ingen mansjett grunnet hylsen de er montert inni mot chassiset.

Foran brukes de originale fjærskålene (gjelder nok ikke alle, er et skille på chassisnr. her) med et adapter mot C-ringen i sporet på demperne.

Litt lavere, litt fastere, men ikke mer enn at jeg kanskje kunne trodd det var nye org. dempere som var montert på bilen.

Dette selv om demperne som følger med i settet er Bilstein B8 Sprint, som er hakket over B6 Sport, som igjen er ett hakk over std. B4.

Ble et litt bedre stuk enn feriestuket som var: Begge fjærene bak var nesten fri for lakk og var knekt i begge ender. Foran var én fjær hel, og den andre var kun knekt i ene enden. Demperne som satt på bilen var vel akkurat innafor, men de begynte å få dårligere kontroll over hjulene.

Igjen, veldig fornøyd med dette på min daily driver. KM-stand nå nærmere 347k. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.