#1 Skrevet Februar 24, 2013 Hei, kjøpte meg en caddy mk1 tidligere i år, som må på teknisk for å få skilt. Har montert nye coilovers med tuv, som skal godkjennes med det samme. Fant litt info om senking her : http://forum.vacn.no/showthread.php?222065-Justering-spesifisering-av-av-regler-om-senking-og-felger Her står det blandt annet: Minimum høyde senter nav til skjermkant: F: 32,5cm B: 34,5cmlaveste grense for bakkeklaring på 8 cm Dersom laveste punkt er elastisk eller elastisk opphengt er 7 cm oppgitt som laveste anbefalte høyde, med mindre lavere høyde leveres av kjøretøyfabrikanten Var jo med et Tuv papir med, men er det noen som kan fortelle meg hvor det står noe saklig på dette arket? Så kom jeg på det nå at jeg har ikke bakfanger på caddyn! Kommer jeg igjennom uten det, eller ser de gjennom fingrene på slikt? Ser jo ikke så værst ut uten bakfanger da? Kanskje de reagerer på skiltopphenget ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 24, 2013 Det skal vere 165 til 210mm fra senteret på nedre bolt på demperfestet til underkant mutter som holder fjæren fremme. Bak må du velge hull på senke saken som gir deg rett høyde i hjulbue. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 24, 2013 Det er vel mange pickuper som ikke kom med bakfanger? Vi (meg og fru) hadde en '99 Nissan uten original bakfanger... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 25, 2013 burde gå greit uten bakfanger så lenge skiltet er sentrert og det har skiltlys. og selvfølgelig ingen skarpe kanter som eventuelt skulle blitt dekket til av fanger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 25, 2013 Det skal vere 165 til 210mm fra senteret på nedre bolt på demperfestet til underkant mutter som holder fjæren fremme. Bak må du velge hull på senke saken som gir deg rett høyde i hjulbue. Da har jeg justert til 32,5cm klaring fra nav til hjulbue foran og 34,5cm bak. Måtte stille 200mm fra nederste demperfeste til underkant av mutteren på demperene fremme burde gå greit uten bakfanger så lenge skiltet er sentrert og det har skiltlys. og selvfølgelig ingen skarpe kanter som eventuelt skulle blitt dekket til av fanger. Nå har jeg ikke skiltlys da men, det er jo bare en 1'er feil på eu-kontroll. og MÅ vell ikke utbedres? eller er de strengere på full teknisk? Så kom jeg foresten på at det ble sagt at den hadde ulik bremsekraft på bakhjulene. Er dette lastventilen som er gåen? er det mulig å rense/overhale den? Synes å ha skumlest en plass at å legge den i bensin eller noe ville kanskje løse den opp osv, så kunne den fungere igjen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 25, 2013 Skiltlys MÅ være der, det er påbudt. Men om det ikke virker så er det 1'er feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 25, 2013 Skiltlys MÅ være der, det er påbudt. Men om det ikke virker så er det 1'er feil ashieeet, da må jeg nok på biltema imorgen å kjøpe noe midlertidig ;p eu på på onsdag Noen som kan fortelle meg at dette er lasteventilen til bakbremsene? Og hvordan skal dette festet som var med monteres på, ser ikke logiken i denne altså 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 25, 2013 Er det slik når jeg skal på teknisk nå at kan få skilt selv om bilen ikke er i forskriftsmessigstand? men forsvarlig? Eller må alt være 100% ? har en sensor på kjølevannet som ikke er helt god også kom jeg på.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 25, 2013 De sjekker vel at det ikke lyser masse røde lys i dasjbordet. Bilen bør vere så bra som mulig når en skal inn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 27, 2013 var på eu idag: 2'er feil på at det var for lang vandring på bremsepedal. + 2'er feil på senkesett( er jo ikke vist enda) 1' er feil på drivknumansjetter, ryggelys. på firhjulskontroll var grensa på camber bak 0,10 grader. jeg hadde 0,13 grader... resten var bra. skal fikse lys, bremser osv. men tror dere jeg får godkjent senkesettet når camber er utom grensa? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 27, 2013 Det som skal gjøres er at de som tar hjuls-kontrollen skal skrive et følge dokument der det beskrives at camber på bakaksel ikke er justerbar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 27, 2013 Det som skal gjøres er at de som tar hjuls-kontrollen skal skrive et følge dokument der det beskrives at camber på bakaksel ikke er justerbar. ja, er vell ikke så mye annet å gjøre. Feil 2 Bremsepedalvandring for stor 1 Drivakselmansjett begge foran 2 Ikke godkjent senkesett 1 Slakk i hjullager venstre foran Lufta bakbremsene igår, så tenkte jeg skulle prøve å lufte frambremsene for å få mindre pedalvandring, har mye klosser igjen. Drivakselmansjettene er ikke defekte, men det var fra biltema og ikke perfekt passfort, tok borti neders på demperen, så kommer før eller senere til å bli hull. Bittelitt slakke i hjullager. Drivknutemansjettene og hjullageret var noe jeg tenkte at jeg kan ta senere hvis det er mulig, er jo bare 1'er feil. så skal vell ikke være noe grunn til at biltilsynet klikker for det ? Så kom jeg på at jeg ikke har gummi på gasspedalen. har en kompis som fikk mangellapp på at han ikke hadde gummi på clutchen men gassen er vell ikke så farlig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 7, 2013 ja nå skal dere høre! Var på teknisk og godkjenning i ålesund idag. Ikke godkjent pga gåene drivknuter forran ( fikses imorgen). og han mente den var for høy foran ( iforhold til tuv dokumentasjon) der står det jo som nevnt over 160-210mm. men det var ikke fra undersiden på mutter til senter på nederste bolt! det er fra undersiden av fjær til bunnen på fjærbein. jeg trodde det jo var førstnevnte, og det ble stilt til 200mm. men siden det ikke var riktig plass jeg hadde målt så var jo den reelle avstanden 240mm. og dermed var den for høy iforhold til hva som sto i tuv dokumentasjon. Så sa jeg at den er jo max senket pga fra senter på nav til hjulbuen er det 32,5cm. men han mente at det kunne jeg ikke bry meg om siden det ikke sto noe om det i tuv. skal på etterkontroll om ei uke. får vell bare slippe den ned 3cm til da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 7, 2013 Hehe, ikke ofte man får høre at den er for høy når man har montert senkning! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 7, 2013 nei, men egentlig så er jo grensa 32,5cm etter det jeg har fått med meg.. så tror jeg skal ringe til kontrolløren som skal se på den. men det beste for meg hadde vell vært at de hadde gått etter tuv papirene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 8, 2013 Står faktisk underkant fjærbein. Bør bli lav den der ja. Hjulbue virker det som dei ikkje bruker på gamle biler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 8, 2013 Snakka med en på teknisken på vegvesnet ista, han mente sålenge det var stilt inn til det som sto på tuv og det var 11cm bakkeklaring under bilen så gikk det greit. Man kunne få godkjent den laverer også (8cm, men da gikk de mye mere grundigere til verks, og var en mye strengere kontroll. Bensintank måtte være full osv) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 9, 2013 men så fikk jeg dette i svar fra parts and retards: Her skal du måle fra der gjengene begynner til toppen av nedre fjærskål. Altså der fjæra treffer. den skjønte jeg lite av 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 9, 2013 men så fikk jeg dette i svar fra parts and retards:Her skal du måle fra der gjengene begynner til toppen av nedre fjærskål. Altså der fjæra treffer. den skjønte jeg lite av Foran måles det fra underkant av fjærbein foran til bunn av øvre fjærskål foran.(der hvor fjæra sitter) Bak er det fra øvre festeskrue til det respektive hullet hvor du fester bolten, nederste tilsvarer 130mm mens det øverste tilsvarer 230mm. 6 hull totalt å velge i mellom. Når det gjelder kontrollørens tolkning av 11cm regelen, så er den helt utgått og det er ikke noe krav til dette pr.idag. De skal følge gjeldene dokumentasjon fra tüv, om det står i tüv at du må ha full bensintank så må du ha det, hvis ikke så skal du be han dokumentere hvor det står. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 9, 2013 det var mer forståelig ja :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...