Anbefalte innlegg

Hei!

Skal handle meg nye dekk og felger til Seaten min.

Ibiza på 1160kg med 200chip hester..

 

Er litt usikker på hvilke bredde som vil fungere best med tanke på veigrep.

Tanken er at en relativt lett bil med 225-235 brede dekk ikke vil komprimere dekket som det er designet for uansett hvilke dekktrykk man har.

En annen ting er at i teorien så skal et 185 og et 235 dekk ha samme grep.

 

Vil jeg ha så brede dekk jeg kan få i hjulbuen, eller skal jeg holde meg til orginal bredde?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken er at en relativt lett bil med 225-235 brede dekk ikke vil komprimere dekket som det er designet for uansett hvilke dekktrykk man har.

 

Det er vel derfor ingeniørene utviklet dekk for forskjellige biler. Det vil si, for en lett bil må du ha et dekk med en lav loadindex, for at dekket skal fungere optimalt til din bil. Har du dekk med for høy LI så vil din påstand være forståelig.

 

En annen ting er at i teorien så skal et 185 og et 235 dekk ha samme grep.

 

Skal det det? Et bredere dekk får en kortere men bredere kontaktflate enn et smalere dekk. Du vil dermed få bedre sidelengs grep, men mindre grep i lengderetning (spesielt på våt/glatt vei), fordi effektene av de forskjellige dekkenes størrelse og kontaktflate er vidt forskjellige. Dette er også mye av grunnen til at man anbefales å ha smale dekk på vinteren. Det finnes mange artikler om dette med dekkenes bredde på nettet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er snakk om samme diameter her,så kontaktflate vil være like lang. Vinterdekk er vell smalere slik at de lettere skal "synke" gjennom den løse snøen for å finne grep.

Dekkene det er snakk om er Toyo r888 gateslicks eventuelt et skikkelig sport dekk som Toyo T1-r

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er snakk om samme diameter her,så kontaktflate vil være like lang. Vinterdekk er vell smalere slik at de lettere skal "synke" gjennom den løse snøen for å finne grep.

 

Uavhengig av rulleomkrets, så vil et bredere dekk ha en større kontaktflate enn et smalere dekk, men formen på kontaktflaten vil også være forskjellig. En større kontaktflate gir også et lavere marktrykk pr cm2 enn med en mindre kontaktflate, det er derfor man bør ha smalere vinterdekk. Med høyere vekt i forhold til kontaktflaten (dvs. kg/cm2) vil du dermed få bedre grep mot underlaget på glatt vei.

 

http://www.tirerack.com/tires/tiretech/techpage.jsp?techid=10 Her er det godt forklart.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er vell heller forskjellig kontaktflate på forskjellige typer dekk. Nå er det snakk om samme dekk i forskjellig bredder. Så hva vil funke best? Mest trykk per cm^2 eller størst areal?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.