#1 Skrevet Februar 25, 2013 Hei, har tittet litt på nett, men sliter litt med å finne fasit. Passer 5 trinns girkasse fra en mk2 polo 1.3 på en mk1 1.3 motor? Derbyen min har nå 4 trinns kasse og det er mildt sagt plagsomt å gå tom for gir mitt på rettstrekka på rudskogen (topper ca 160kmt). Hadde vært fint med et gir til. Finner masse brukte kasser i sverige, men gidder ikke bruke tid og penger på å kjøpe en kasse som ikke passer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 12, 2013 Ja, det passer. Dog må en også bytte krengestag, slik at girkasse ikke tar borti. Her du gammel giroverføring, så passer ikke denne. Alternativt er en 4-trinns med lengre utveksling eller kanskje bare mer turtall er løsningen!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 5, 2013 Ja, det passer. Dog må en også bytte krengestag, slik at girkasse ikke tar borti. Her du gammel giroverføring, så passer ikke denne.Alternativt er en 4-trinns med lengre utveksling eller kanskje bare mer turtall er løsningen!! Okey, takk for svar. Noen spesiell årstall eller motortype jeg skal se etter? Derbyen min er en LS og har en HH motor om jeg husker tidligere eier rett, vil dette ha noen innvirkning på hva som passer? Mer turtall er på vei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 5, 2013 Alle frem til '94 passer. De fra 6N passer om du bytter den delen du fester drivakselen i kassen til en en fra polo før 94 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 5, 2013 Alle frem til '94 passer. De fra 6N passer om du bytter den delen du fester drivakselen i kassen til en en fra polo før 94 Supert, da ble dette litt lettere en jeg først hadde trodd. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 5, 2013 Jeg ble mildt sagt skuffet når jeg skiftet fra 4-trinns til 5-trinns i min Polo. Turtallet ved 100 km/t sank med ca 200 rpm... Fra 3500 til 3300 rpm. Jeg hadde ikke forventet at det skulle falle til Audi 100-nivå (min ligger der på 2600), men 3000 hadde vært bra. Alle frem til '94 passer. De fra 6N passer om du bytter den delen du fester drivakselen i kassen til en en fra polo før 94 Dette høres interessant ut, men 6N-kassene har jo et rimelig frynsete rykte på seg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 5, 2013 6N kassene er akkurat de samme som 86c kassene, med noe annerledes utveksling. Problemet med 6N er jo at den veier en god del mer. Tyngste 86c er vel G40 med 830 kg. VW ingeniørene ville egentlig lage helt ny gearkasse til G40, men fikk ikke lov...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 5, 2013 http://www.polomagazin.de/index.php?option=com_content&task=view&id=115&Itemid=24 I vedlagt link ligger alle aktuelle girkasser til 86c/6n Har etterhvert kjørt relativt mye Polo etterhvert, og har aldri hatt problemer med girkassene. Ikke allverden med effekt, rikelig med olje og unngå for mye spinning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 5, 2013 Det var godt å lese Frode, for jeg tror at tredje giret på min bil er litt slitent... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...