Godkjennelse av coupequattro med sport quattro styling

Anbefalte innlegg

Skal muligens kjøpe en coupe quattro med sport quattro kit i glassfiber (produsert av Ker).

Bilen er av nåværende eier id-godkjent hos biltilsynet i forkant av ombygging.

Per dags dato er bare settet prøvemontert på bilen og bilen har heller ikke vært inne til etter kontroll/godkjenning for ombygging til sport quattro. Har snakket med spesiallavdelingen for ombyggning av kjøretøy på Risløkka idag og de fortalte at man er avhengig av å dokumentere opprinelse av ''stylingsettet'' i form av donorbil eller som i dette tilfellet fabrikant av det. Her kommer problemet: For dokumentasjon av ekthet er jeg avhengig av enten kvittering på kjøpet av sport quattro settet noe jeg tviler på selger sitter på nå, eller samtykeerklæring fra selger på at dette er kjøpt av Ker. Ble opplyst om at hvis ikke kvittering ble fremlagt var det ikke noe garanti for at dette ble godkjent såfremt ikke han kunne ordlegge seg godt : klø : Noen som har erfaring med noe sånt ?

har prøvd å søke opp ker på nettet og ser ikke til å finne siden deres og har og blitt fortalt at de har gitt seg i faget, tanken var jo at de eventuelt kunne attestere opprinelse på settet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hør litt med Sigurd Bakken her inne, mulig han vet. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har prøvd å søke opp ker på nettet og ser ikke til å finne siden deres og har og blitt fortalt at de har gitt seg i faget, tanken var jo at de eventuelt kunne attestere opprinelse på settet

 

http://ker.ccwf.de/index.php/en/

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden KER er tyske så mulig de har TUV eller CE papirer på settet som også SVV setter pris på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Joar!

Skal lete etter mine kvitteringer slik du kan "låne" dem! Litt i grenseland, men det er lov! Skal lete i kveld jeg:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor trengte de dokumenter på opprinnelse?

 

En kvittering er ingen identifikator som tilsier noe som helst om at dette er godkjent anyway, så jeg synes dette hørte litt rart ut.

 

Jeg kan se om jeg kan finne noe mer info om dette.

 

btw... man får, såvidt meg bekjent, ombygd vanlig e30 til å ligne m3 e30, og m3 har mye i likhet med denne breddinga.

 

 

det er forrresten snakk om LANG sport quattro breddinga ja?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor trengte de dokumenter på opprinnelse?

 

En kvittering er ingen identifikator som tilsier noe som helst om at dette er godkjent anyway, så jeg synes dette hørte litt rart ut.

 

Jeg kan se om jeg kan finne noe mer info om dette.

 

btw... man får, såvidt meg bekjent, ombygd vanlig e30 til å ligne m3 e30, og m3 har mye i likhet med denne breddinga.

 

 

det er forrresten snakk om LANG sport quattro breddinga ja?[/

 

 

 

Det handler ikke så mye om godkjent som om opprinelse, han jeg snakket med på Risløkka kunne fortelle av dette var også et tiltak for å forhindre omseting av stjålne deler og av biler som var kondemnert og lignendes ikke skulle på veien igjen iform av en masse deler : klø : han ga meg et eksempel ved at varebil som skal omregistreres til personbil er man avhengig av dokumtere opprinelse på baksettene som skal settes inn. Tilbake til det med godkjenning så handlet det om at delene som skal benyttes skal være like de orginalle delene som delene etterligner. Kort forklart skal de være samme størrelse som orginall deler som ble benyttet på sport quattro og da spesielt deler som bygger i størrelse utenfor det som sitter på coupe quattro'en idag som skjermer : vinke :

Til informasjon så er bilen det gjelder vært inne for id-godkjenning og i papirene som følger søknaden om ombyggning fra biltilsynet åpner de for at de kan godkjenne den som swb sport quattro hvis den riktig dokumentasjonen på ombygging fremlegges:klapp:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det handler ikke så mye om godkjent som om opprinelse, han jeg snakket med på Risløkka kunne fortelle av dette var også et tiltak for å forhindre omseting av stjålne deler og av biler som var kondemnert og lignendes ikke skulle på veien igjen iform av en masse deler : klø : han ga meg et eksempel ved at varebil som skal omregistreres til personbil er man avhengig av dokumtere opprinelse på baksettene som skal settes inn. Tilbake til det med godkjenning så handlet det om at delene som skal benyttes skal være like de orginalle delene som delene etterligner. Kort forklart skal de være samme størrelse som orginall deler som ble benyttet på sport quattro og da spesielt deler som bygger i størrelse utenfor det som sitter på coupe quattro'en idag som skjermer : vinke :

Til informasjon så er bilen det gjelder vært inne for id-godkjenning og i papirene som følger søknaden om ombyggning fra biltilsynet åpner de for at de kan godkjenne den som swb sport quattro hvis den riktig dokumentasjonen på ombygging fremlegges:klapp:

 

Hvor delene kommer fra bør være trafikkstasjonen revnende likegyldig. Jeg ser deres gode intensjon, men det er ikke opptil dem å være politi. Om en bil er kondemnert så kan de ikke forhindre at delene kommer på veien igjen heller.. det de da sier er jo at å drive vraker i norge, hvor folk kan gå å handle deler, er nærmest ulovlig.

Jeg ser ikke at det eksempelet han kom med bidrar med noe som helst informasjon ei heller argumenterer for noe som helst.

Deres jobb er å se om dette er i forskriftsmessig stand, er man i tvil om opprinnelsen til delene, så får de anmelde saken. De er ikke politi.

 

Men akkurat dette skal jeg ta opp med noen som kjenner prosedyrene dems endel bedre enn meg.

 

Ser ikke hvorfor det har noe å si at bredding er på prikken identisk. Du kan sende dem bilder + bredden på en sq så bør det holde sånnsett.

 

Så det er snakk om en swb sport quattro. Da tror jeg breddinga er det minste problemet. Du får ikke dok fra fabrikkant, så da er det uavhengig laboratorium igjen.. noe som kan la seg gjøre, men det koster jo litt. Men når det er snakk om såpass store inngrep så er det jo også et spørsmål om du får dette som ombygging og ikke oppbygging. Jeg tror det fort blir snakk om det siste og da slår engangsavgiften til som om dette skulle vært en ny bil, og du skal ikke se helt bortifra at det kan være noen krav som stilles til nyere biler også på lasset.

 

Dette er ikke skrevet for å demotivere, mer for å forberede deg for den potensielle motgangen du kommer til å få. Jeg er ganske sikker på at dette går, men her gjelder det å ha pågangsmot og komme med mest mulig fakta for å unngå å måtte dokumentere så mye.

Eksempel: fjørbein fra rs2 vil passe en t89, selv om den aldri har vært levert med det, fordi frontene på bilene er identiske (samme delenr), traversen sitter også på coupe s2, som også er levert med samme travers som t89 og det samme gjelder for bærearmene. Ergo, det er samme platform og delen passer uten modifikasjoner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei Joar!

Skal lete etter mine kvitteringer slik du kan "låne" dem! Litt i grenseland, men det er lov! Skal lete i kveld jeg:)

 

Da har jeg rotet opp i gamle kvitteringer og fant kun fra Dialynx (bakskjermer), det vil ikke hjelpe deg stort dessverre. Lenge siden jeg var på shopping-tur!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for at du prøvde i alle fall Sigurd : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg fått slått av en prat med en trivelig kar fra svv/vegdirektoratet, og han hadde følgende å komme med;

 

Ang at man må dokumentere opphavet til delene, altså opprinnelse, er noe de gjør, men ikke til vanlig. Det kan forekomme om man virker mistenkelig. Feks på spørsmål om hvor delene kommer fra så klarer man ikke utrede for det.. svarer feks "Vet ikke".. Nå spurte jeg på generelt nivå med denne saken som grunnlag.

 

Jeg tenker kanskje at risløkka muligens har gått litt berserk på bruken av behov for kvittering om det du sier stemmer. I så fall ville jeg tatt kontakt med dem videre og fått avklart hvorfor de skal ha det. Dette er tross alt en bil du har kjøpt av en kar og hvor han har fått alle delen fra kan ikke du stå ansvarlig for mtp. at det er ca umulig i slike tilfeller som dette.

 

Vi snakket også litt forbi akkurat det med opprinnelse... han lurte på om du kanskje kan ha misforstått. At det ikke er snakk om kvittering for å avdekke om dette er tyvegods eller ikke, men for å indentifisere delene slik at man lettere kan verifisere om dette lar seg godkjenne. Sport quattro er av en hvis bredde og det er vel sikkert noen specs som tilsier at denne breddinga skal være like brei. Dette er tekniskinformasjon som er interessant for svv siden bredden på bilen din nå er registrert som original. Disse skjermene er vel mest sannsynligvis ikke merka vel?..

 

En måte jeg foreslo var om man kunne bruke følgende som argument; En sport quattro har bredding x, derfor skal også denne breddinga ha dem samme bredden, det er bra å etterprøve ved å måle. + Legge til bilder for å vise at breddinga/stylinga er utformet som den er for en sport quattro.

 

 

Hva det gjelder innkortinga av karosseri så var han enig... det er mest sannsynligvis mye arbeid, men han mente at det kunne la seg gjøre. Både å få dette godkjent og unngå få oppbygging krav. Dette fordi det er/var lov å reparere /svenskkappe kjøretøy (sjekk paragrafen selv... husker den ikke i hodet). Det står noe som at "det er lov å skjøte biler, men andre deler skal ikke trenge omfattende endringer" eller noe sånt... og det å korte inn en mellomaksel mente han var "problemfritt".

Men regn med at du kanskje trenger dok på at sveiseinga er bra, ramma er rett osv.. og regn med at det koster litt :)

 

 

Dette oppsummerer vel det meste relativt kort..

 

Men bare så det er sagt... for de av dere som tror det holder med skrive en setning som feks.; "jeg vil gjerne ombygge min 80q til rs2" og så forvente seg at det er greit må tro om igjen. Hvis det funker så har du tilfeldigvis støta på en kar som kjenner akkurat denne problemstilling uvanlig godt, men likevel så spørs det om det er greit. Bruk tid på søknaden, skriv detaljert om hva du skal gjøre, med hvilke deler osv.

 

 

Lykke til om du går videre med dette hvert fall. Denne løypa trenger å bli gått opp så alright at noen forsøker med litt mer omfattende ombygginger enn "plug'n play" fra div biler slik som meg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for god besvarelse Morten :)

har vært i kontakt med biltilsynet på Elverum hvor jeg bor om eventuell godkjennelse der noe Risløkka sa gikk så fremt de følte seg komfortable med det

ser for meg at det kan være til hjelp at man tar lokalt og får en bedre dialog og mer hjelp underveis til å få dette igjennom og godkjent.

men selvsagt så går man dette i møtte med en stor usikkerhet og vet ikke mye før man eventuelt har hatt den til visning.

på grunnlag av dette føler jeg meg avhengig og komme til en enighet med selger med tanke på pris som hensyntar dette.

har forøvrig brukt mange time på lese meg opp på denne type ombygning både på forumet og nettet og en ting som er sikkert er at det er

sinnsykt mye jobb for å få disse delene til passe i sammen.

settet som følger bilen jeg mener å kjøpe er som nevnt glassfiber og har stått i 4år så mye tyder på at alt vil måtte deles og bygges opp på nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.