#1 Skrevet Februar 26, 2013 Hei, har nå lest utallige tråder både her og der, om problem med kjøling på Audi 100. Men det ser ikke ut som at noen kommer frem til noe? Jeg kjøpte denne bilen, å syntes det virket som den ble varm, temp måler for kjølevæske fungerte ikke. Jeg bestilte ny måler fra vår alles kjære Ebay, av merket "meyle"? Satt den på plass, å ser at temp går opp mot 100 grader når jeg kjører normalt, men blir den stående en stund på tomgang så går den opp mot 110 - 120 grader. Temperaturen inne i bilen er noen ganger ok, mens andre ganger blir det ikke skikkelig varmt. Den nedre slangen (Den som er koblet på "lokket" til termostaten) Blir ikke skikkelig varm, men noe lunken nært blokka. Har sjekket vannpumpa, byttet termostat 2 ganger, luftet i motbakke, massert slangene, etterfylt kjølevæske og alt som annet tenkes kan. Men det blir ikke bedre. Er det noen som har erfaringer med disse følerne fra "meyle"? Viser de rett? Eventuelt noen som har tips til hva annet man kan gjøre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 26, 2013 Om vifte og alt fungerer som det skal så er det nok ok. 100-110 går jo greit på et kukket kjølesystem, men 120 er kansje litt i varmeste laget? Alle de gamle coupene osv jeg har hatt, har lagt på rundt 100-105 ved kjøring, så ikke helt unormalt. Og mayle skal være ok, men du kan jo ohme den og sjekke i forhold til hva som egentlig skal være der av verdi. Grafer på ohm vs temp finner du på google. Lykke til 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 26, 2013 100 grader går helt fint på kjøring, Meyle er det ikke noe galt med. 120 grader er kanskje en smule varmt, men det kan også være litt misvisning på instrumentet. Radiatorviften går som den skal? Om det er flertrinnsvifte så kan det hende at første trinnet ikke fungerer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 26, 2013 100 grader går helt fint på kjøring, Meyle er det ikke noe galt med.120 grader er kanskje en smule varmt, men det kan også være litt misvisning på instrumentet. Radiatorviften går som den skal? Om det er flertrinnsvifte så kan det hende at første trinnet ikke fungerer. Glemte å skrive at viften IKKE starter som den skal. Verken når motor går, eller når jeg stopper bilen. Var noe liv i den for en tid tilbake, men da hadde den stått En stund på tomgang. Men hadde samme problem på vinteren, når jeg kjørte la den seg opp mot 100grader. Skal det være nødvendig at viften går mens jeg kjører npr det er -10 grader ute? Hvordan direktekobler jeg den? Bare å få kontakt mellom kablene? Å er det noen som har delenr og evnt tegning eller bilde av følerne for viften? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 26, 2013 Det er bare en føler, sitter nede på radiatoren til høyre rett under eller over tuten for nedre radatorslange... Enten 2 eller 3-polet, ta av kontakten og bruk bare en ledningsstump til å teste med. Bilen trenger ikke å startes eller være varm for dette, bare tenningen er på. Starter viften er føleren defekt, starter den ikke er det noe videre som er verdt å sjekke, sikring eller relè. Start med å sjekk at en av pinnene i kontakten gir +12v 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 26, 2013 (endret) Det er bare en føler, sitter nede på radiatoren til høyre rett under eller over tuten for nedre radatorslange... Enten 2 eller 3-polet, ta av kontakten og bruk bare en ledningsstump til å teste med. Bilen trenger ikke å startes eller være varm for dette, bare tenningen er på. Starter viften er føleren defekt, starter den ikke er det noe videre som er verdt å sjekke, sikring eller relè. Start med å sjekk at en av pinnene i kontakten gir +12v Da skal jeg prøve i morgen, får vell bare håpe at føleren er gåen:) Takk for svar!. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 27, 2013 Oppdatering: Da har jeg hadd av kontakten, å koblet ledningene sammen, viften startet som bare det! Så at det stod på føleren: 1: 95`c 2: 102'C Forsto det slik at min var nr 2, da det var stemplet inn et 2 tall? Nr på denne var: 321959481c. Så i forbifarten at det var en liten brist i "plasten" der slangen var koblet på like over føleren, så ut som at dette var forsøkt tettet med et eller annet slags gaum. Går det å skifte bare denne plasten? Eller må hele radiatoren skiftes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 27, 2013 Hvis radiatoren er tett, vil en ikke få tilstrekkelig med sirkulasjon i radiatoren, så vil kjølevæsken sirkulere i motoren. Hvis det f.eks. er blandet rød/blå kjølevæske, vil denne kunne klumpe seg og danne avleiringer. Jeg ville ha spylt igjennom og renset kjølesystemet ordentlig. Hadde normal temp på min 100 2.3q. C4 har en radiator på størrelse med lastebiler, så skal være tilstrekkelig med kjøling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 27, 2013 Det skal jeg prøve. Bare å ta en hageslange? Er det i hovedsak radiator som kan bli tett? Noen som har formening om den lille lekasjen på radiator? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 27, 2013 Oppdatering:Da har jeg hadd av kontakten, å koblet ledningene sammen, viften startet som bare det! Så at det stod på føleren: 1: 95`c 2: 102'C Forsto det slik at min var nr 2, da det var stemplet inn et 2 tall? Nr på denne var: 321959481c. Så i forbifarten at det var en liten brist i "plasten" der slangen var koblet på like over føleren, så ut som at dette var forsøkt tettet med et eller annet slags gaum. Går det å skifte bare denne plasten? Eller må hele radiatoren skiftes? Da har du en to-trinns bryter, en som skal starte viften på et lavere turtall og et på høyere turtall, testet du begge trinnene? Uansett så høres det ut som bryteren kan være defekt, evt. defekt på trinn 1 med mindre det er misvisning i instrumentet ditt og den ikke har nådd 102 grader før lengre tid på tomgang, som gjør den noe mer varm enn under kjøring. Plasten er kjent for å sprekke av alderdom, VAG hadde en god idè om å lage plasten med en blanding på den tiden som nå smuldrer opp. Du må bytte hele radiatoren i så fall. Men bytte av termostat (gjelder ikke for deg da du allerede har ny) og helt ny kjøleveske kan gjøre underverker alene det. Vil også anbefale deg å bytte til rød frostveske om ikke du allerede har det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 27, 2013 Jeg hadde faktisk samme problemet på en 80 jeg hadde. Byttet alle tempfølere, formotstand, kontrollerte at viften fungerte, termostat, rele, sikringer, the lot. Alt skulle da fungere, men lå konstant på 100 grader+. Fant aldri ut hva som feilet den i og med at jeg ble påkjørt og bilen ble totalvrak. Jeg ville ha brukt radiatorrens eller lignende for å få løst opp svineri i systemet. Kan også prøve å spyle kun igjennom radiator for å se om denne er tett, men vil nok tro at du har en liten flow da bilen ikke koker med en gang. Husk at du må plukke av slanger for å få renset all kjølevæska og spyl med masse vann hvis du skal bytte fra blå til rød kjølevæske. Holder ikke med kun tappeplugg på radiator. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 27, 2013 mulig det er en formotstand her som lager krøll og ikke slår inn vifta på trinn 1. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 27, 2013 Det vil i så fall komme frem når han tester trinn 1 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 27, 2013 Det vil i så fall komme frem når han tester trinn 1 Vil få testet begge trinnene ved å kortslutte kabelen til tempføleren i radiatoren. Ref: http://www.s2central.net/S2_Schematics/B/B73-09.pdf Edit: Skal gå halv og full effekt ved de 2 forskjellige trinnene. Henholdsvis ved 95 grader og 102 grader i følge temp-sensoren din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 27, 2013 Da har du en to-trinns bryter, en som skal starte viften på et lavere turtall og et på høyere turtall, testet du begge trinnene?Uansett så høres det ut som bryteren kan være defekt, evt. defekt på trinn 1 med mindre det er misvisning i instrumentet ditt og den ikke har nådd 102 grader før lengre tid på tomgang, som gjør den noe mer varm enn under kjøring. Plasten er kjent for å sprekke av alderdom, VAG hadde en god idè om å lage plasten med en blanding på den tiden som nå smuldrer opp. Du må bytte hele radiatoren i så fall. Men bytte av termostat (gjelder ikke for deg da du allerede har ny) og helt ny kjøleveske kan gjøre underverker alene det. Vil også anbefale deg å bytte til rød frostveske om ikke du allerede har det. Såppas! Var ikke klar over at det var 2 trinn, jeg koblet sammen de to ytterste ledningene (ikke den i midten) Så får prøve å se på det i morgen, skal viften gå saktere på trinn 1? Den har stått leeenge på tomgang før, uten at viften startet. Får se på det radiatorbyttet etterhvert, virker ikke som jeg mister kjøleveske sånn som det er nå. Har for tiden blå frostveske, men man vet jo aldrig hva som har vært på den før. Hvordan skal jeg rense kjølesystemet da? Lettere sagt, hva må jeg ha løs av slanger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 27, 2013 mulig det er en formotstand her som lager krøll og ikke slår inn vifta på trinn 1. Hva er en formotstand? Å hvor finner jeg den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 27, 2013 Hva er en formotstand? Å hvor finner jeg den? Sitter rett fremfor venstre hjulbue foran. Kommer til den ved å fjerne spylevæsketanken, evt. ta ut innerskjermen. Tviler på at det er noe galt med den, da viften starter og da skal ikke tempen overstige noe mye over 100 grader hvis det andre er i orden. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 27, 2013 Vil få testet begge trinnene ved å kortslutte kabelen til tempføleren i radiatoren. Ref: http://www.s2central.net/S2_Schematics/B/B73-09.pdf Edit: Skal gå halv og full effekt ved de 2 forskjellige trinnene. Henholdsvis ved 95 grader og 102 grader i følge temp-sensoren din. Kortsluttet de to ytterste ledningene, mener du at det holder? eller må jeg kortslutte begge 2? Sitter nå å ser på ny føler/bryter, å ser at det er flere typer. Nr 1 er 95/84grader. Nr 2 er 85/80grader. Er det samme hvilken av de 2 jeg velger? - - - Updated - - - Sitter rett fremfor venstre hjulbue foran. Kommer til den ved å fjerne spylevæsketanken, evt. ta ut innerskjermen. Tviler på at det er noe galt med den, da viften starter og da skal ikke tempen overstige noe mye over 100 grader hvis det andre er i orden. Da lar jeg det ligge så lenge 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 27, 2013 Noen som evnt har noen fornening om radiator? Hvilken produsent? Hvor kjøpe osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 27, 2013 Vil få testet begge trinnene ved å kortslutte kabelen til tempføleren i radiatoren. Ref: http://www.s2central.net/S2_Schematics/B/B73-09.pdf Edit: Skal gå halv og full effekt ved de 2 forskjellige trinnene. Henholdsvis ved 95 grader og 102 grader i følge temp-sensoren din. Ja, det er det jeg skrev også. Ref. sjematikk, ved 95 grader trigger trinn 1 i temp-sensoren (F18) dette aktiverer releet for halv hastighet (J101) som gir strøm til radiator (V7) via formotstanden (N39) Ved 102 grader aktiveres Trinn 2 i temp-sensoren (F54) aka. "full fres" denne aktiverer releet for full hastighet (J135) som sender spenning til viften (V7) Såppas! Var ikke klar over at det var 2 trinn, jeg koblet sammen de to ytterste ledningene (ikke den i midten)Så får prøve å se på det i morgen, skal viften gå saktere på trinn 1? Den har stått leeenge på tomgang før, uten at viften startet. Får se på det radiatorbyttet etterhvert, virker ikke som jeg mister kjøleveske sånn som det er nå. Har for tiden blå frostveske, men man vet jo aldrig hva som har vært på den før. Hvordan skal jeg rense kjølesystemet da? Lettere sagt, hva må jeg ha løs av slanger? Viften skal gå noe saktere på trinn 1 ja, for at den ikke skal bråke så mye. Nei, lekker den ikke så er det vel ikke noe å bytte for, bare sånne gale folk som meg som bytter fordi jeg liker å ha nytt og skru (og bruke penger, men det er et annet tema) Du hadde sett det om du har fått blandet, da blir den brun og klumpete. Du har allerde fått en grei beskrivelse på det, om du skrur på full varme til varmeapparatet, tar ut termostaten og øvre radiatorslange så bør mye være gjort. Hva er en formotstand? Å hvor finner jeg den? For at viften skal gå litt saktere så må det en spenningsdeling til og det skjer ikke på magisk vis. Formotstanden sitter skrudd på venstre rammevang og ser noe slik ut: Kortsluttet de to ytterste ledningene, mener du at det holder? eller må jeg kortslutte begge 2?Sitter nå å ser på ny føler/bryter, å ser at det er flere typer. Nr 1 er 95/84grader. Nr 2 er 85/80grader. Er det samme hvilken av de 2 jeg velger? Nei, finn først forsyningsspenningen, mulig den er i midten, bruk et multimeter eller prøve lampe. Når du har funnet den så lasker du til først den ene, deretter den andre. Dette er da Trinn 1 og 2 som du simulerer slår ut. Funker begge så er det sensor, funker kun trinn 2 så må du feilsøke litt på det. Kan være formotstand, kan være rele, kan også være sikring, til og med ledningsbrudd. Men la oss ikke ta sorgene på forskudd her Du kan velge forskjellige termostater for å få viften til å slå seg på tidligere, men jeg ser ikke helt poenget med det.. Dette er opp til deg egentlig, men originalt er helt fint det, skal være litt varme på bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 27, 2013 Jeg ville prøvd begge funksjonene, for å utelukke formotstanden og reléene. Hvis den tempsensoren ryker har jeg erfart at da går kjøleviftene hele tiden. Sikker på at du ser på riktig føler nå? disse har innebygd 2 brytere, f.eks; Switch Point: 102-92 °C Switch Point: 95°-85° °C 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 27, 2013 Jeg ville prøvd begge funksjonene, for å utelukke formotstanden og reléene. Hvis den tempsensoren ryker har jeg erfart at da går kjøleviftene hele tiden. Sikker på at du ser på riktig føler nå? disse har innebygd 2 brytere, f.eks; Switch Point: 102-92 °C Switch Point: 95°-85° °C Orginalreferanse: 191 959 481 C80 På den jeg sitter å ser på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Februar 27, 2013 191959481C stemmer bra ja, den har ca de verdiene jeg oppga, litt avhengig av produsent. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Februar 27, 2013 191959481C stemmer bra ja, den har ca de verdiene jeg oppga, litt avhengig av produsent. Har det noe å si om jeg tar 80/80 eller 95/84 da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Februar 27, 2013 Ikke annet enn at viften starter før med å kjøle. Jeg hadde nok valgt 95/84 til en vanlig bil, en banebil derimot liker termostat og vifter som går på tidligere. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...