#1 Skrevet Februar 27, 2013 I og med at jeg om en stund skal ha meg en bruksbil med litt bakkeklaring og firehjulsdrift begynte jeg å sette opp TorSen mot Haldex for å finne ut om jeg kunne leve med sistnevnte. Det jeg har mest lyst på er en A4 Allroad, men siden en 2010 modell med levelig utstyrsnivå koster like mye som en splitter ny Skoda Octavia Scout vurderer jeg en bil med Haldex. Jeg kjenner til både fordeler og ulemper med begge systemene. Har mest lyst på TorSen siden den permanente firehjulsdriften er god å ha på slush-føre da Haldex jo er en fwd til du får hjulspinn. Når jeg begynte å google kom jeg over dette fra dinside.no: Det revolusjonerende med den nye løsningen, er at Haldex i samarbeid med de ulike bilprodusentene fritt kan velge i hvilke situasjoner det skal overføres krefter til bakhjulene. Om ønskelig kan Haldex 4 programmeres til å overføre hele 50 prosent av kreftene fra stillestående. Om ønskelig kan Haldex 4 også settes opp til å overføre krefter til bakhjulene under normal kjøring. Kan man enkelt programmere noe slikt eller må man ha en Haldex-controller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Februar 28, 2013 Dette lurer jeg også på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Februar 28, 2013 Må vel ha en haldex controller, koster vel 6-7 tusen kr, ikke så mye i det store og det hele når du snakker om prisen på så nye biler som dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Februar 28, 2013 Jeg skal i allefall aldri ha bil med haldex igjen. bil nr 2 det feiler for meg nå.. plutselig var det slutt på firehjulstrekken gitt. Den eneste måten du vet du har 4 hjulstrekk er med et permanent system. Haldex og andre løsninger feiler over tid og da har man plutselig en unødvendig tung forhjulstrekk bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Februar 28, 2013 Og en dertil snasen utgift Elektronikk og pumpesystemer var gjenganger på Haldexkoblingene til XC70 og XC60 når jeg jobbet på Volvo frem til i høst ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Februar 28, 2013 Nettopp byttet fødepumpen på Transporteren min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Februar 28, 2013 Nettopp byttet fødepumpen på Transporteren min Nettopp den jeg siktet til ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Februar 28, 2013 Magnar og Frank Andre: Er det Haldex-3 dere har? Haldex-4 skal visstnok være mye bedre uten at jeg har noen erfaring med systemet. On-topic: Noen som har erfaring med Haldex-controller? Lett å bruke, montere osv? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Februar 28, 2013 Den er bedre i den form at den er raskere til å koble inn ja, men den er ikke mer stabil eller av bedre kvalitet utifra det jeg vet. Haldex er supert når det funker, for all del. Kjørt gamle Volvoer med Viskose, det var tregere på å koble inn, men funka farlig bra når det først tok tak Jeg vil tro at controller hjelper mye ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Februar 28, 2013 Haldex 2 har de. 3 kom aldri i produksjon. Har selv pisket en haldex 1 rundt en del på baner og ymse underlag i noen år nå uten å feile. Bytter haldex olje litt oftere enn intervallet sier, men ellers ingen problem. Men det er en del feil på pumpene og er vel en tråd her inne også hvor det ble demontert en pumpe etter at oljen var tappet av og da lå det igjen en del drit i haldexen som nok gjør at pumpene tar kvelden. Å legge hele haldex løsningen på is på grunn av en enkel detalj er kanskje litt i overkant. Men ja, skal man ha et annet opprett for å leke seg litt må man handle haldex controller som endrer oppførselen slik at den ikke kobler seg fri ved feks brems, abs osv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Februar 28, 2013 Den er bedre i den form at den er raskere til å koble inn ja, men den er ikke mer stabil eller av bedre kvalitet utifra det jeg vet. Haldex er supert når det funker, for all del. Kjørt gamle Volvoer med Viskose, det var tregere på å koble inn, men funka farlig bra når det først tok tak Jeg vil tro at controller hjelper mye ja Jeg forstår, jeg selv har ikke fått meg at det er/har vært mye trøbbel med systemet. Takker for svar Haldex 2 har de. 3 kom aldri i produksjon. Har selv pisket en haldex 1 rundt en del på baner og ymse underlag i noen år nå uten å feile. Bytter haldex olje litt oftere enn intervallet sier, men ellers ingen problem. Men det er en del feil på pumpene og er vel en tråd her inne også hvor det ble demontert en pumpe etter at oljen var tappet av og da lå det igjen en del drit i haldexen som nok gjør at pumpene tar kvelden. Å legge hele haldex løsningen på is på grunn av en enkel detalj er kanskje litt i overkant. Men ja, skal man ha et annet opprett for å leke seg litt må man handle haldex controller som endrer oppførselen slik at den ikke kobler seg fri ved feks brems, abs osv. Jeg skjønner. Etter hva jeg har sett på youtube og lest meg frem til så er Haldex-4 ypperlig i bruk. Poenget er jo å slippe problemer i bakker og lignende på vinteren, terrengegenskaper trenger jeg ikke. Det eneste minuset for min del er når bilen ligger å flyter på pudder/slaps, da er et permanent system bedre vil jeg tro. Og det er det som plager meg litt nå, derfor jeg lurer på muligheten for en controller slik at en kan ha så godt som fwd på sommeren og permanent 4x4 på vinteren... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Februar 28, 2013 Haldex 2 har de. 3 kom aldri i produksjon. Har selv pisket en haldex 1 rundt en del på baner og ymse underlag i noen år nå uten å feile. Bytter haldex olje litt oftere enn intervallet sier, men ellers ingen problem. Men det er en del feil på pumpene og er vel en tråd her inne også hvor det ble demontert en pumpe etter at oljen var tappet av og da lå det igjen en del drit i haldexen som nok gjør at pumpene tar kvelden. Å legge hele haldex løsningen på is på grunn av en enkel detalj er kanskje litt i overkant. Men ja, skal man ha et annet opprett for å leke seg litt må man handle haldex controller som endrer oppførselen slik at den ikke kobler seg fri ved feks brems, abs osv. Jeg vil nå ikke si at haldex malfunction er en liten detalj, er det EN liten ting som føkker seg i dette systemet så har du ingen 4hjulstrekk. Uansett hva det er så fører det til at firehjulstrekken ikke fungerer, er man heldig koster det litt mye å fikse, er man uheldig koster det MYE å fikse. Estimert reperasjonskost på den ene golfen er ca 20.000kr fra møller og da kunne de ikke garantere at den ble fikset en gang. til sammenligning får man for 20k feks en ny bakdiff til en torsen audi, eller du kan få 4stk drivakslinger, en halv girkasse eller andre ting. All in all... haldex er dårlig når det funker og dyrt når det ikke funker. Kost/nytte/risiko er såpass høy at det ikke er verdt det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Februar 28, 2013 haldex er dårlig når det funker og dyrt når det ikke funker.Kost/nytte/risiko er såpass høy at det ikke er verdt det. Er systemet virkelig dårlig når det funker? Jeg spør fordi jeg aldri har prøvd det men testene jeg har lest og videoene jeg har sett så ser det ut som det funker helt ok. Men som sagt så har jeg har aldri prøvd det så jeg påstår ingenting… Kan det tenkes at 4 er bedre enn den du har? Og at den er mere pålitelig? Funker kanskje bedre med en controller, da har man jo muligheten til å låse det i 50/50 i en permanent løsning, da kan det jo ikke være noe særlig dårligere enn Torsen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Februar 28, 2013 Har hatt en Tiguan siden 2008. Har snart gått 90 tusen. Aldri vært noe problem med firehjulstrekken på denne.( Haldex 4 ) Aldri sittet fast heller. Hvis du skal kjøpe ny bil så har du jo 5 år garr. også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Februar 28, 2013 A3'en min med haldex 2 og 170hk tdi var da virkelig morsom på vinterføre. Satt meg aldri fast og var null problem å kjøre sidelengs. Så hvis folk sier det er treigt til å slå inn skjønner jeg ikke hva de snakker om? Ga litt gass så kom rompa den. Kunne også stå stille og spinne donuts. Så det funket. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Februar 28, 2013 Jeg tviler på at fremkommeligheten er noe problem, har sett type vintertester/4x4-tester hvor biler med Haldex ikke kommer dårligere ut ift. fremkommelighet. Men at permanent firehjulsdrift er bedre å kjøre med er jeg ikke i tvil om. Min forrige var en -06 A6 quattro, bedre å kjøre på glatt vinterføre. Går nok like greit i svinger med begge, men hvis man skal begynne å "småleke" seg litt er jeg ikke i tvil om hva jeg ville gått for. Men de rent praktiske egenskapene er det ikke noe å si på, særlig med 4. generasjon. 5. generasjon er gjort enklere og kommer bl.a. i nye Golf. Kanskje det også betyr mindre sjanse for feil? Men jeg har nå ikke hørt noe om at det er mye feil med Haldex. Snakker du eldre bil med høyere km-stand er sikkert sjansen for feil større med Haldex. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Februar 28, 2013 Har hatt en Tiguan siden 2008. Har snart gått 90 tusen. Aldri vært noe problem med firehjulstrekken på denne.( Haldex 4 )Aldri sittet fast heller. Hvis du skal kjøpe ny bil så har du jo 5 år garr. også. A3'en min med haldex 2 og 170hk tdi var da virkelig morsom på vinterføre. Satt meg aldri fast og var null problem å kjøre sidelengs. Så hvis folk sier det er treigt til å slå inn skjønner jeg ikke hva de snakker om? Ga litt gass så kom rompa den. Kunne også stå stille og spinne donuts. Så det funket. Ja har jo sett det i praksis, så vet jo at det funker. Men poenget med tråden er hvorvidt man kan "programmere" systemet til permanent 4x4. Så spørsmålet mitt er, hvor lett er det å gjøre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Februar 28, 2013 Det blir nok ikke 50/50 selv om tror jeg Uansett hvis du har permanent 4wd, hvor lenge holder haldex da? Mulig de nye er bedre. Begge mine begynte å tulle rundt 120-130tkm. Skal du bytte ut bilen før garanti er nok ikke noe problem 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Februar 28, 2013 Min fars octavia 2003 modell 4*4 har det vært en ting som har tuklet en gang... det er stikket under/ved bakakselklokka, det hadde irret... Da det var fikset har det ikke vært noe tull i det heletatt! Km: 230.000... Det skal sies at olje på haldex har blitt byttet på 30.000, og filteret hver 60.000.. Vært så lite tull med den at han ikke vurderer og kvitte seg med den engang:p Mn ska aldri si aldri, plutselig sjer det no:p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Februar 28, 2013 Takker for svar angående driftssikkerheten On-topic: Er det noen som har erfaringer rundt det å bruke Haldex-controller og det å programmere systemet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Februar 28, 2013 Jeg vil nå ikke si at haldex malfunction er en liten detalj, er det EN liten ting som føkker seg i dette systemet så har du ingen 4hjulstrekk. Uansett hva det er så fører det til at firehjulstrekken ikke fungerer, er man heldig koster det litt mye å fikse, er man uheldig koster det MYE å fikse. Estimert reperasjonskost på den ene golfen er ca 20.000kr fra møller og da kunne de ikke garantere at den ble fikset en gang. til sammenligning får man for 20k feks en ny bakdiff til en torsen audi, eller du kan få 4stk drivakslinger, en halv girkasse eller andre ting. All in all... haldex er dårlig når det funker og dyrt når det ikke funker. Kost/nytte/risiko er såpass høy at det ikke er verdt det. Rolig nå pus. Hvis vannpumpa ryker på en bilmodell så betyr det ikke at hele bilen må kondemneres? Legger man litt godvilje til kan man også argumentere med at Møller kan ta 20 tusen for å bytte ei lyspære om man vil! (pæra lyser ikke, bytte ballaster feks som gjerne er i lykta og må bytte alt) Og å sammenligne brukte gamle deler med nye hyllevarer blir også tatt helt ut av proposjoner. (Ny kasse til A8'en kosta 101.000NOK hos møller) I de tilfellene jeg har kommet over hvor haldexen ikke virker er det pumpa som har tatt kvelden. Noe som sansynligvis skyldes skitt i olja og tett sil. Enkleste utvei for å fikse dette er å kjøpe ny pumpe, totalt 2500,- http://forum.vacn.no/showthread.php?243780-Haldex-problem&highlight=haldex Det har også en akilles hæl med kontakter som irrer pga dårlig pakninger. Man kan bytte kontakten og ledningene hvis man er litt fingernem eller levere bilen på møller å bytte til ny styreenhet som nok koster godt over 20.000. At Haldex ikke er et rent mekanisk system er noe jeg går ut i fra vi allerede vet å ikke trenger å bruke denne tråden til å diskutere dette noe mer. At merkeverksted ikke vil ta noen quick fix og må bytte hele komponenter er ikke noe svenskene kan klandres for. Til info står det Haldex i både Bugatti Veyron og nye Lamborghini Aventador OG i WRC biler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Februar 28, 2013 Takker for svar angående driftssikkerheten On-topic: Er det noen som har erfaringer rundt det å bruke Haldex-controller og det å programmere systemet? Nå vet jeg ikke hva slags forventninger du har til firehjulsdriften. Dersom det kun er fremkommelighet du er på jakt etter vil et Haldex system være vel så bra som et torsen/borg warner. Du har svakheter med alle systemene i gitte ekstreme situasjoner. Du finner over 770 meninger her om hva som er best med de forskjellige systemene: http://forum.vacn.no/showthread.php?198214-Quattro-vs-X-drive Enkleste er nok for din egen del å oppsøke en forhandler å teste systemet selv og om det passer til ditt bruk. Haldex virker nok ikke like godt i breisladden på gatebil rett fra fabrikk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 1, 2013 Takker for bra svar Finn... Det ligger nok mye i psyken min også vil jeg tro, at å kjøre Torsen vil være mye bedre selv om jeg kommer meg like godt frem med Haldex. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 1, 2013 Takker for bra svar Finn... Det ligger nok mye i psyken min også vil jeg tro, at å kjøre Torsen vil være mye bedre selv om jeg kommer meg like godt frem med Haldex. Du har kjørt Torsen før og vil vel hele tida sammenligne med det. Hvis du kjøper NY bil med Haldex og må lete etter en controller for og få den mest mulig lik Torsen så sier vel svaret seg selv:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 1, 2013 (endret) hadde volvo v70 d5 awd 06 haldex 3, var jo som å kjøre fwd om sommeren, helt til den fant ut at den skulle overføre kraft bak. Aldri mere haldex 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...