Kan Haldex brukerdefineres?

Anbefalte innlegg

Du har kjørt Torsen før og vil vel hele tida sammenligne med det. Hvis du kjøper NY bil med Haldex og må lete etter en controller for og få den mest mulig lik Torsen så sier vel svaret seg selv:)

 

Du har helt rett Stig...

 

hadde volvo v70 d5 awd 06 haldex 3, var jo som å kjøre fwd om sommeren, helt til den fant ut at den skulle overføre kraft bak. Aldri mere haldex

 

Nei jeg begynner å lene meg mer mot Allroad igjen... Selv om den store forandringen visstnok kom på Haldex-4 (ref dinside.no).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår ikke helt vilket føre dere kjører med viss haldex er problem med framkommeligheten? Jeg har hauggammal bil med viskose, kjørte etter eg skruzuki med lavgir og full sperr. Kjørte opp en bratt bakke med blank is, jeg med nyinnkjøpt bil med 4wd skulle vere tøff å stoppe opp å ta bakkestart.

Han i suzukien så at jeg stoppa og stoppa selv for å hjelpe, skal si deg jeg lo godt nå jeg satte igang med en veldig myk start, men han forran sto å spant sidelengs på 4 hjul.. min kompis skulle ut å prøve å dytte, men klarte ikke å gå opp bakken engang...

Så satt alle seg i bilene å slurte veeldig forsiktig igang, og kjørte opp. Da var ikke lavgir og sperr en tøddel bedre enn hauggammal viskose.

Det jeg har lest er at haldex er myye bedre enn viskose, og det tror jeg, men om du ikke skal drive seriøs offroading, eller leke på snø og is, tror jeg ikke du vil merke stor forsjell...

Til lek er god gammeldags torsen best, rett og slett, men alt gir fremkommelighet og smil om munnen på tomme glatte parkeringsplasser...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her er en fil jeg har funnet for dere som er intr i å lære litt mere om haldex enn myten "kobler inn når det spinner foran". Den kobler inn mye oftere enn det. Les litt her: http://emtea.net/div/vacn/haldex.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det endrer ikke det faktum at den overfører mer moment foran enn bak.

 

Dessuten har jeg aldri sett poenget med å ikke ha permanent firehjulstrekk.

Så lenge all massen allikevel roterer er det ikke noe drivstoff økonomi inne i bildet og med anbefalte oljeskiftintervaller på 32.000km som i linken over her så vil jo det medføre ekstra driftkostnader.

Når du i tillegg legger til masse dyr elektronikk som kan feile over tid vil jeg si at haldex er et skritt tilbake.

Det er ikke uten grunn at haldex finnes i de lavere segmentene og at skikkelige biler fortsatt har permanent firehjulstrekk og motoren rette vei :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Permanent firhjulstrekk er for gamle konservative som ikke greier å innse at verden går fremover og gammal Audi med hele motoren foran framhjulene og helt oppi grillen ikke er det optimale lenger. Ikke stoler de på eletronikk og den slags fancy greier heller :P hehe

 

Jeg har hatt biler med permanent firhjulstrekk, viskose og Haldex, og synes nå Haldex oppfører seg rimelig eksemplarisk på alt det en hverdagsbil skal bli utsatt for (også kjørt asfalt baner og isbane). Selvsagt hvis piruetter og breisladd konkurranser er 1.pri så er det klart at det må prioriteres annerledes. Har ikke rotet meg inn i nyere bilen enn de med Haldex 1, bevisst da jeg vil ha mulighet for å skru av ESP. Kan godt tenkes at nyere biler med denslags aktivert kan virke litt håpløse for de som er over middels interessert i å kjøre og bruke firhjulstrekken aktivt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstår ikke helt vilket føre dere kjører med viss haldex er problem med framkommeligheten? Jeg har hauggammal bil med viskose, kjørte etter eg skruzuki med lavgir og full sperr. Kjørte opp en bratt bakke med blank is, jeg med nyinnkjøpt bil med 4wd skulle vere tøff å stoppe opp å ta bakkestart.

Han i suzukien så at jeg stoppa og stoppa selv for å hjelpe, skal si deg jeg lo godt nå jeg satte igang med en veldig myk start, men han forran sto å spant sidelengs på 4 hjul.. min kompis skulle ut å prøve å dytte, men klarte ikke å gå opp bakken engang...

Så satt alle seg i bilene å slurte veeldig forsiktig igang, og kjørte opp. Da var ikke lavgir og sperr en tøddel bedre enn hauggammal viskose.

Det jeg har lest er at haldex er myye bedre enn viskose, og det tror jeg, men om du ikke skal drive seriøs offroading, eller leke på snø og is, tror jeg ikke du vil merke stor forsjell...

Til lek er god gammeldags torsen best, rett og slett, men alt gir fremkommelighet og smil om munnen på tomme glatte parkeringsplasser...

 

Takker for erfaringen..

 

Men jeg tviler ikke et sekund på Haldexsystemet, fremkommeligheten er nok like god som med Torsen. Men det noen begynte å diskutere var driftssikkerheten med systemet.

 

Her er en fil jeg har funnet for dere som er intr i å lære litt mere om haldex enn myten "kobler inn når det spinner foran". Den kobler inn mye oftere enn det. Les litt her: http://emtea.net/div/vacn/haldex.pdf

 

Tusen hjertelig for link, skummet igjennom nå og der står det mye bra informasjon. Blir å lese nøye igjennom litt senere ikveld :)

 

Permanent firhjulstrekk er for gamle konservative som ikke greier å innse at verden går fremover og gammal Audi med hele motoren foran framhjulene og helt oppi grillen ikke er det optimale lenger. Ikke stoler de på eletronikk og den slags fancy greier heller :P hehe

 

Jeg har hatt biler med permanent firhjulstrekk, viskose og Haldex, og synes nå Haldex oppfører seg rimelig eksemplarisk på alt det en hverdagsbil skal bli utsatt for (også kjørt asfalt baner og isbane). Selvsagt hvis piruetter og breisladd konkurranser er 1.pri så er det klart at det må prioriteres annerledes. Har ikke rotet meg inn i nyere bilen enn de med Haldex 1, bevisst da jeg vil ha mulighet for å skru av ESP. Kan godt tenkes at nyere biler med denslags aktivert kan virke litt håpløse for de som er over middels interessert i å kjøre og bruke firhjulstrekken aktivt.

 

På de få marerittdagene som kommer av og til om vinteren, med 10cm pudder, slaps og is som bilen ligger å flyter på, da nekter jeg å tro at noe annet enn et permanent system er best.

 

Igjen må jeg gjenta meg selv, jeg har lest og sett at det ikke er noe å si på fremkommeligheten, og at det også går ann å leke seg litt.

 

Men hensikten med tråden var om hvorvidt man kan programmere systemet, i følge dinside høres det ganske lett ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de få marerittdagene som kommer av og til om vinteren, med 10cm pudder, slaps og is som bilen ligger å flyter på, da nekter jeg å tro at noe annet enn et permanent system er best.

 

Igjen må jeg gjenta meg selv, jeg har lest og sett at det ikke er noe å si på fremkommeligheten, og at det også går ann å leke seg litt.

 

Det vil jeg påstå at er feil. For biler med motor i front og mest vekt/grep på fremaksel vil man da med mest kraft på fremaksel ha et bedre utgangspunkt for fremkommelighet.

 

Uansett vil jeg råde deg til å prøve systemt selv å se om det virker for deg.

 

Men hensikten med tråden var om hvorvidt man kan programmere systemet, i følge dinside høres det ganske lett ut :)

 

Nå er ikke alt man leser på internett fakta heller så ville ikke holdt det i mot dem.

Det er mulig ja, men man må da kjøpe en ny controller som Haldex selv lager til systemet.

Jeg kjører selv med sports utgaven og har merket en stor forbedring i bilen. Derfor anbefales det hvis man skal leke seg litt.

 

Her kan du se bedre hvordan det virker:

 

haldexoverlay.jpg

 

Og selv om haldex gjerne ikke er favoritten til å imponere 14år gamle skløtter i breisladden kan det brukes til det også

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja tror jeg drar på Møller å låner meg en bil med Haldex så får jeg se hvordan inntrykket er, om jeg føler jeg kjører en fwd eller ikke…

 

Regner med denne controlleren er dyr, men er den lett å montere og i bruk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noe som er litt vitkig å nevne for kjøregleden er vel at haldex 4 ikke har mulighet til å skru av ESP/antispinn mens Allroad har en offroad funksjon på ESP`en.

 

Valget mitt hadde vært enkelt mellom Haldex 4 vs f.eks Allroad. Nå veit jeg ikke akkurat om Skodaen kanskje leveres med knapp for ESP`en som virker men.. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil jeg påstå at er feil. For biler med motor i front og mest vekt/grep på fremaksel vil man da med mest kraft på fremaksel ha et bedre utgangspunkt for fremkommelighet.

 

Best fremkommelighet har man når hjula går like fort rundt :) Sperrer i alle bauger og kanter vil alltid klare å overføre minst like stor kraft til det hjulet som har mest grep som et mekanisk "uavhengig" system som Haldex.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

noe som er litt vitkig å nevne for kjøregleden er vel at haldex 4 ikke har mulighet til å skru av ESP/antispinn mens Allroad har en offroad funksjon på ESP`en.

 

Valget mitt hadde vært enkelt mellom Haldex 4 vs f.eks Allroad. Nå veit jeg ikke akkurat om Skodaen kanskje leveres med knapp for ESP`en som virker men.. :)

 

Jeg har en 2012 TT quattro.

Den har knapp for å deaktivere ESP (vet ikke om "alt" blir deaktivert).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun på Haldex 1 den knappen virker skikkelig desverre...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en passat 3c ... med 4m (haldex 4)

har mulighet til og skru av antispinn men ikke antiskrens...

 

fikk prøvd den igår når det snødde som f i trondheim. . MAGISK!!

Har s4 c4 også som jeg rr mef blir bedre ideet man skal bestige fjell etc

 

jeg har hørt at haldex 4 justerer seg selv og kan trekke opp til 70% bak... men det kan jeg ikke bekrefte:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.