Lurer du på noe med utmontering av 2,5tdi V6 motor fra A6 Allroad?

Anbefalte innlegg

Lurer du på noe i forbindelse med å ta motoren ut av bilen på 2003 mod A6 Allroad med manuell kasse og 2,5tdi motor så kan du spørre nå.

 

Eventuelt om det er noen detaljer fra motor eller motorrom du lurer på hvordan ser ut, så går det an å få bilde av det.

 

DSC00768.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, håper egentlig at jeg aldri må begynne å lure;) Men siden du er i gang, du måtte av med alt fremme for å få den ut? Hva gjorde du med AC anlegget, tappet du det før frakobling? Og demontering skyldes?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ser ut som om at han bare har lagt kompressoren og radiatoren pent til siden?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demontering skyldes at clutchen løser dårlig ut, etter at plasten utenpå utløserlageret gikk i oppløsning slik at lageret ble 1 cm "kortere".

Gjorde som Tord sier, ingen av koblingene til AC pumpe eller kondenser er åpnet. Delene er bare lagt pent til høyre side foran bilen.

I teorien er det mulig man kunne ha skrudd ut motoren uten å fjerne fronten, men i praksis er det ikke noe å lure på da det er relativt fort gjort å ta den av og at det gir så mye enklere arbeidsforhold.

 

To uventede utfordringer:

 

Lett å glemme å fjerne det lille staget fra rett bak turbo og ned på en av de store boltene mot kassa. Staget gjør at man ikke får motor fra kasse, og det er vanseklig å få øye på når man ikke vet at det sitter der. Når man ser på en motor som er skrudd ut så er det også fjernet, så der klødde jeg meg i hodet i 10 minuter selv om jeg har vært borti det tidligere.

 

Splines på girkasseaksel mot lamell var helt tørr så det var stor friksjon. Dermed gled ikke motor så lett fra kasse men det ble bruk for et maskinspett/monsterskrutrekker å hver side av motor for å presse litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjelder a8 med samme motor, men. skal bytte registerreim på min, pluss pumpe og ventilløftere på ene toppen. Pluss sulle ha byttet converter. Tenkte å ta av fronten. Er det mye ekstra jobb å ta ut motor slik du har gjort her for å få byttet converteren i samme slengen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

gjelder a8 med samme motor, men. skal bytte registerreim på min, pluss pumpe og ventilløftere på ene toppen. Pluss sulle ha byttet converter. Tenkte å ta av fronten. Er det mye ekstra jobb å ta ut motor slik du har gjort her for å få byttet converteren i samme slengen?

 

Jeg tok av turbo for lettere å komme til boltene mot kasse og slippe trøbbel med eksosrør, løsnet også eksos bak kattene. Videre er det boltene rundt kasse, dynamo, starter, tok begge motorfestene (ikke påkrevet men gjorde det for å slippe å løfte motor så mye, og det tok ikke lang tid å ta festene), av med alt av kabler og tre ledningsnettet under dieselrør, luftfilterboks, ekspansjonstank + et par vannslanger, noen få kabelkoblinger på torpedovegg, klippe noen strips her og der.

 

Kan tippe ekstra medgått tid til demonteringen er 3-4 timer hvis man ikke stresser. Har man et hyggelig sted å stå og går inn for å være rask så tipper jeg det er mulig på litt over 2.

 

Dersom du må skifte converter og skal ta registerjobb så er det mye bedre å ta ut motor enn å ta fronten for register og ta kasse for converter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har begynt med dette selv nå. Men må jeg ta av compressoren osv til ac anlegget slik at jeg får fjernet fronten osv. Nå er den bøyd til siden, men den er jo fortsatt i veien.. Ikke sett så mye på det enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.