Skifte simring på veivaksel evt kamaksel- Golf 3

Anbefalte innlegg

Hvordan bytter man simring på veivakselen på golf 3?

 

har en samboer som ikke vil gjøre noe, siden han er redd for å ødelegge bilen.

jeg kunne lett gjort det selv men har ingen anelse om hvordan!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan bytter man simring på veivakselen på golf 3?

 

har en samboer som ikke vil gjøre noe, siden han er redd for å ødelegge bilen.

jeg kunne lett gjort det selv men har ingen anelse om hvordan!

 

Lekker det på gearkasse siden av motoren må du ut med kasse og clutch. Er litt jobb men ikke håpløst. Er det på regreimsiden må du av med reim, plukke vekk nedre regdeksel og så kan du pirke ut simring og banke inn ny. På noen så må ma man ta av regreimdrevet på veiva for og få på/av ny simring om jeg ikke husker feil. På min bil trodde jeg det var simring på veiv men var simring til fordelerakselen som var kaputt. Uansett så er det litt jobb og bør gjøres av en som har litt greie på bil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekker det på gearkasse siden av motoren må du ut med kasse og clutch. Er litt jobb men ikke håpløst. Er det på regreimsiden må du av med reim, plukke vekk nedre regdeksel og så kan du pirke ut simring og banke inn ny. På noen så må ma man ta av regreimdrevet på veiva for og få på/av ny simring om jeg ikke husker feil. På min bil trodde jeg det var simring på veiv men var simring til fordelerakselen som var kaputt. Uansett så er det litt jobb og bør gjøres av en som har litt greie på bil

 

 

det lekker olje fra den øverste veiven, og det er der registerreimen er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veiva er i bunn av motor. og simmeringene der er ikke de letteste og bytte

 

simmering på kam og mellomaksel er vesentlig lettere, men man må av med registerreima

 

skal man bytte bakre simmering på veiv. så må man av med girkasse. den fremste, så må registerreim av. samt tannhjulet til regreima. dette sitter noe helt jævlig :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

veiva er i bunn av motor. og simmeringene der er ikke de letteste og bytte

 

simmering på kam og mellomaksel er vesentlig lettere, men man må av med registerreima

 

skal man bytte bakre simmering på veiv. så må man av med girkasse. den fremste, så må registerreim av. samt tannhjulet til regreima. dette sitter noe helt jævlig :)

 

Altså for å skifte den øverste simmeringen så må jeg ut med girkassa? jeg skjønner jeg må ta av registerreimen, og ta av det øverste tannhjulet, men får ikke det med girkassa til å henge sammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det er ikke denne motoren, men man skjønner hvor jeg mener, der den gule rundingen er, det er der jeg må skifte simmering, dekselet er allerede av hos meg.

 

vand-chiuloasa-motor-vw-ef1499aebec841718-0-0-0-0-0.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det Dan mener er at hvis en skal bytte BAKRE simmering (edit; simmering på veiv), må kassa av, skal en bytte FREMRE simmering, må regreim av + noen drev. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utifra det bildet ditt og din beskrivelse så er det på kammen du må bytte simmering.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det samme simmering på veivaksel som på kammen? og klarer jeg å bytte selv? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk ikke opp noen av linkene, men da må jeg vell kansje opp på skien bil i morgen å bytte, for tror han andre skaffet den som skal til veivakselen..

 

men tror du jeg klarer å gjøre dette selv? med tanken på at det går ut over registerreimen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forstod det slik at du er industrimekaniker? Isåfall burde du klare det, så lenge du vet hva du begir deg ut på mtp reg.reim og sånne kritiske ting.

 

EDIT; linkene funker her, men så lenge du kun skal ha en simmering ser jeg ikke poenget med å kjøpe denne i utlandet. Men for fremtiden så kan du se på http://www.seekpart24.com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder er fint:

339nf9w.jpg

Her ser du registerreima og akslingene etter at viftereim, deksel, og dynamo er fjernet. Regner med at det er den nederste (veivakselen) det er snakk om.

 

hv6vjq.jpg

Her har du et nærbilde av veivakselen. Igjennom de fire skruehullene kan du såvidt se simringen. Mao. må drevhjulet av. Det er, som du ser, festet med en spesialskrue, så du må kjøpe en spesiell pipe. Dessuten trengs detm, såvidt jeg husker, et spesialverktøy for å holde fast akslingen, i det du skrur av hjulet.

 

Som nevnt over sitter dette normalt i syv steiner, så du trenger nok en muttertrekker, eller en LANG kraftarm for å få den av. Når det er gjort kan du pirke ut simringen med et verktøy sånn som dette.

 

Den nye simringen slår du forsiktig inn med en gummihammer(rundt og rundt langs kanten)... :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette bilde og forklaringen likte jeg godt! men av det lille jeg ser av simmeringen der, så ser det ut som jeg har simmeringen til kammen. og det er den jeg må bytte. trodde første det var veiva, er vist simmeringen på kammen jeg må bytte, så om du kan en slik en forklaring på kammen så sier jeg ikke nei takk :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe for ei suppe a gitt.

Hun skal bytte simring på KAMMEN ikke veiva som hun tror det heter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kam, veiv, whatever lissom :P

Er ikke en så fantastisk stor jobb, går fort når man er i gang :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

dette er ikke for og være frekk, men om du ikke veit forskjellen på veiv og kamaksel, så tror jeg nesten du kansje bør overlate denne jobben til noen som kan det?

 

at registerreima sitter 100% nøyaktig på alle hjul er mega viktig for funksjonen i motor. så du må ta det i betrakning også. siden reim må av for bytte av simmering på kamakselen.

 

du må ta av regreimhjulet forresten også for og komme til. samt toppdeksel og mulig ene kambukken da simmeringen er inni der og litt kinkig og få ut ellers

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

I denne filmen kan du se hvordan en demonterer registeret ++ Se spesielt fra rundt 5 min.

 

På 6:40 sier jo karen at simmeringen (på kammen, eller øvre veiv som du sier) er begynnt å lekke. Du ser han stryker av litt olje fra simmeringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også være lurt å dreie motoren et noen omdreininger rundt på veiva for og sjekke ventiler og stempler ikke knuser hverandre =)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det lenge til du skal bytte registerreim eller? Det er jo lurt å få gjort det samtidig...

 

Dette er jo mer eller mindre det du er ute etter, men ikke akkurat samme motoren:

http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=367733

Først må du fjerne dekslet over kamhuset, ta av regreima og drevhjulet på kamakselen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svarene! jeg prøver å fortelle han samboeren min det, men det går ikke inn. så ser ut som om jeg må gjøre det selv..

 

jeg må virkelig si jeg digger dette forumet!! her får jeg i hvertfall svar! :D

 

 

 

Takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du går løs på denne jobben selv så må du også huske på å dra til diverse bolter med moment. Hvis du vet motorkoden, så post den gjerne her, eventuelt så går du inn på linken i signaturen min. Har ihvertfall lagt ut hidden på min egen motor (Golf 3 GTi med motorkode AGG).

 

Og så nevner jeg det igjen, det er særdeles viktig at registeret er 100% riktig!!! Og som allerede nevnt før i tråden, dra motoren MINIMUM en HEL runde rundt for hånd FØR du forsøker å starte. En bekjent droppet den biten på en Opel 16v motor og det kostet han MYE. En del ventiler bl.a. +++

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som det ble sagt i den andre tråden din,skjekk toppdelsel pakningen din først,du har en gummitetning som ligger over akslingen ut av toppen,den kan gjøre sånn at du får olje lekkasje som renner på innsiden av det dekslet du har bilde av,da kan det også se ut som det kommer fra simringen på akslingen..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du går løs på denne jobben selv så må du også huske på å dra til diverse bolter med moment. Hvis du vet motorkoden, så post den gjerne her, eventuelt så går du inn på linken i signaturen min. Har ihvertfall lagt ut hidden på min egen motor (Golf 3 GTi med motorkode AGG).

 

Og så nevner jeg det igjen, det er særdeles viktig at registeret er 100% riktig!!! Og som allerede nevnt før i tråden, dra motoren MINIMUM en HEL runde rundt for hånd FØR du forsøker å starte. En bekjent droppet den biten på en Opel 16v motor og det kostet han MYE. En del ventiler bl.a. +++

 

 

Min motorkode er ADY

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min motorkode er ADY

 

Data på den motoren ligger ute, så er bare å laste ned og printe ut. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.