Bytte varmeapparatvifte på en 95 mod a6/s6?

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort det her?? må man demontere hele kassa den sitter i eller er det noen lett løsning...??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken årsmodell og er det med eller uten AC?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

95 mod med ac...sitter et klips på midten av boksen ,så det ser ut til at det går ann å dele den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes endel om temaet fra tidligere av i forumet. Søk så finner du nok svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ganske enkelt å bytte register på disse uten AC, har byttet på to biler. Forskjellene med og uten AC kjenner jeg ikke til, den største forskjellen er jo at det er elektriske motorer på biler med ac, så du slipper å demontere hele midtkonsollen, mens på biler uten ac er det wire som går til spjeldene inni registerhuset. Dermed må hele midtkonsollen demonteres på biler uten ac.

Selve registerhuset tror jeg ikke du trenger å dele for å bytte viften, skal kunne sette inn ny vifte igjennom hullet til ac enheten\pollenfilter holderen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takket for info. da får vi prøve å skru litt i dag...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten AC tar jobben 10 minutter, med AC tar den timevis.

Uten AC sitter det en segerring i venstre ende av motoren utenpå plasthuset, når den og strøbkobling er fjernet kan motor skyves ut til høyre. Mulig man må fjerne et deksel på høyre side med noen få skruer også.

Med AC sitter kjøleboksen i veien, og da må man demontere varmeapparatboksen. Dermed må man fjerne midtkonsollen inni bilen, for å få vekk alle luftkanaler og kabler til servomotorer. Deretter fjerne båndet som er spent over boksen og til løfte den opp fra pakningsmassen som klistrer den fast.

Det kan også la seg gjøre å løsne AC kjøleboksen slik at man får skjøvet den noen cm til side, og med litt demontering muligens få presset motoren ned på plass. Dog er det stor fare for at man knekker plastvifta eller deformerer den slik at den får ubalanse. Jeg har brukt denne metoden en gang men gjør de ikke flere ganger og anbefaler det ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet varmeapparat på min s4 med ac.

Tok ut apparatet i motorrom, men trengte ikke å demontere midtkonsollen!

Jeg tok ut cd spiller, plata under hanskerom og ratt for å ta av luftekanalene.

Kablene tok jeg av via lomma til cd-spiller.

Tok noen timer, men langt lettere jobb enn jeg hadde trudd..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan oppfører vifta seg hvis viftemotstanden er def. eller snart defekt??

Vifta lever liksom sitt eget liv,pluttselig går den på fullt,for så å stoppe helt,kansje det ikke er vifta???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Typisk når viftemotstanden er defekt, så går den bare på full fart. Hvis den kommer og går, så er det nok børstene i motoren som er slitne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta vifte på A6`n for en mnd siden , den har AC , men demonterte værken AC boks eller varmeapparat boks :)

Tok av belgen mellom AC og varmeapparat boksen , dro av "viftebladet" fra motoren (MÅ det , får det er trangt) , dro av strøm og segerringen som holder motoren og tok den ut.

Holdt vel på 1,5 time ca :)

Trangt , men godt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytta vifte på A6`n for en mnd siden , den har AC , men demonterte værken AC boks eller varmeapparat boks :)

Tok av belgen mellom AC og varmeapparat boksen , dro av "viftebladet" fra motoren (MÅ det , får det er trangt) , dro av strøm og segerringen som holder motoren og tok den ut.

Holdt vel på 1,5 time ca :)

Trangt , men godt ;)

Så bra å høre ,men er det ikke lett for å skade vifta på den nye motoren??

Hvor er det billigst å kjøpe ny motor?? nbs?? eller ebay etc må vel kansje ha ny viftemotstand.. en vag mek. sa det var lurt når man bytter motor..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var redd for det , men det gikk faktisk greit :) sitter ikke all verden :) NBS har vel greie priser på disse :) ca1300,- om jeg ikke husker totalt feil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var redd for det , men det gikk faktisk greit :) sitter ikke all verden :) NBS har vel greie priser på disse :) ca1300,- om jeg ikke husker totalt feil

måtte du dra av viftre huset på den nye motoren å for å få det tilbake??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke med vifteblad på denne :) så jeg var uansett nødt til å få av viftebladet på den gamle :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ikke med vifteblad på denne :) så jeg var uansett nødt til å få av viftebladet på den gamle :)

ble det ikke ubalanse i den etter det??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei , ikke som jeg kunne se/høre :) går finfint nå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei , ikke som jeg kunne se/høre :) går finfint nå :)

da prøver jeg det i morra..

er det ikke med vifte på det som NBS selger da??

Hvor kjøpte du motoren da? Pris?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.