Problemer med morkne slanger til gasspjeld.

Anbefalte innlegg

Etter å få litt uregelmessige problemer med tomgangen tok jeg en diagnose på bilen. Viste seg at det var problemer med gassspjeldet, ihvertfall ifølge vagcom.

 

Fant ut at prblemet mest sannsynlig skyldes 1 stk svært morken slange og en annen slange som ikke var tilkoblet noe sted. Det har vært noe tilkoble til den, og jeg lurer på hva. Plasseringen var på hardplastrøret som er festet til gasspjeldet med en slangeklemme. Til info så står det en ADR motor i denne bilen.

 

Bilder:

 

Først et par bilder av den morkne slangen som jeg vet hvor skal:

 

bilde-1.jpg

 

Denne lurer jeg på, mistenker den har noe med veivventilasjon å gjøre:

 

Delenummer:

bilde-2.jpg

 

Delen av slangen som hang fritt uten å være tilkoblet noe:

 

bilde-3.jpg

 

Helprofil av slangen:

 

bilde-4.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ligner litt på slangen til veivhusfordamping. hvis du lyser ned mellom innsuget ved peilepinnen skal d være en flens der nede på toppen som slangen muligens skal være

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sitter en liten svart pumpe/ventil bakerst på innsuget som går rett inn på innsuget i ene enden, og en slange videre i andre enden. midt på denne pumpen går det en tynn slange ned til t stykke ved veivhusventilasjon, ser litt ut som denne.

 

nettopp byttet alt som har med veivhusvent å gjøre, da alt gåri oppløsning når du tar på det :P

 

Edit: stemmer med delenr og ;)

Utennavn-3_zpsb33194e3.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

edit igjen, ser ut som det er nr 13 på tegningen du har, da er det tydligvis uligt på ADR fra AEB, så da kan jeg ikke hjelpe deg, men den går hvertfall ut fra albuen på blokka ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg reparerte en tilsvarende slange på min søsters A4 1.6, da fikk jeg fatt på en stump silikonslange på et lokalt motorverksted, og erstattet den morkne gummislangen. Audi ville bare selge en komplett del til altfor stiv pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen så langt. Stemmer nok at det er en utluftingsslange. Problemet er å finne ut hvor enden med metall skal. Jeg har kikket litt ned i mottorrommet uten å se noe. En annen ting er at det er trangt imellom der.

 

Du har ikke tegning for ADR også Kristian Larsen? Det ser ikke slik ut i motorrommet mitt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den tegningen er felles, men om du ser i lista ser du at adr skal ha slange nr 13 istedenfor 10, og om du ser på tegningen går den inn på nr 2 som er albuen inn på blokk, denne har en metall hylse inne i koblingen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg demonterte for å se hva som var i slangen, og det var en plaststuss. Med andre ord dårlige nyheter. Regner da med at jeg trenger del nr.2 i så fall. Er dette vanskelig å skifte? Ser ut som det er ganske trangt der. Vil motoren ta skade hvis jeg ikke fikser dette? Det jeg har innbilt meg vil skje er at motor lekker litt olje ut i utluftingen.

 

Uansett håpløst at tyskerne lager slike halvdårlige patenter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den er veldig kødden å bytte, enklest å ta av innsuget, men jeg greide det på min ved å legge ekspansjonstank til side og fjærne innsugslangen ;)

vær forberet på mye banning og frustrasjon og regn med at du må en tur til innom møller å bestille deler, garantert noe mer som knekker ;)

jeg kjørte med sprekt del nr 2 i et halvt år, og har hatt noe turbotrykk problemer som ser ut til å være borte nå :)

Annet enn det har det bare vert att den har brukt endel olje og det har ligget en flekk under bilen etter den har stått en stund.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for hjelpen, var den del nummer 2 som var ødelagt. Heldigvis hadde jeg demontert gasspjeld og løsnet på ekspansjonstanken. Eneste jeg behøvde var med andre ord et flatt skrujern for å dra ut splinten. Hele plasthuset var mildt sagt råttent. Egentlig en håpløs patent fra Audi sin side. Regner med at plast er billigere, og derfor er løsningen slik den er.

 

Da blir det nok å slenge inn en delebestilling på mandag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Plast er vel fordid en ikke skal kolapse så lett, men ja lite gjennomtenkt ;)

034 har en løsning med silikonslanger og metall ring inn mot blokk, men usikker på om de har til ADR

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det plasthuset sprakk til meg når jeg hadde av toppen, godt råd ikke stram hardt. tåler ingenting. fikk ny på møller til noen hundrelapper. De hadde da litt trøbbel med å forstå hva jeg skulle ha da :0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den plastsaken sprakk hos meg og, har byttet alle slangene fra/til gass-spjelde og veivhusventilasjonen + noen andre slanger rundt om der.. blir morkent etter mange år :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.