Kan en batterilader brukes som...

Anbefalte innlegg

en strømforsyning på 12v?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den kan brukes, men ikke til særlig mye desverre.

En batteri lader leverer ikke akkurat så mye strøm at gjør noe. Så det spørs litt hva du ønsker å koble til. Jeg ville uansett ha valgt å hatt ett 12V batteri i mellom for å "glatte" litt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer an på hvor mange ampere laderen er på. De fleste 4A ladere holder til 48 watt @ 12 volt. Min 15A lader gir betydelig mere strøm, og fungerer bedre til dette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en 6/12v lader fra Biltema, 4 A.

Skal teste bilstereo.

 

Prøvde å måle volt på laderen med et multimeter, da røk sikringen i laderen. Men det kan hende at + og - kom bort i hverandre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en CTEK 7000 lader, og den har egen funksjon for lading/strømforsyning (13,6 V og 7 A) samt 14.4 og 14.7 V ladefunksjon og 16 V boostfunksjon. Er elektronisk med "switchet" strømforsyning. Er noe dyr, men er veldig bra. Ble kåret til best i test av ett eller annet.

 

 

http://www.ctek.com/svensk/index_SE.htm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjell på ladere, noen takler ikke direkte strømforbruk, andre er laget spesielt for dette.

Forskjellen ligger i hva laderen bruker som parametere for å bestemme ladestrømmen så vidt jeg har forstått.

 

Sleipner/Mascot har ladere som ikke har probemer med å fungere som direkte strømforsyning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der var det mange fine ladere.

Hvor mye koster de og hvor kan man få kjøpt dem?

 

BilExtra her i Arendal har i hvert fall, da regner jeg med at de andre i kjeden også har disse tilgjengelig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er forskjell på ladere, noen takler ikke direkte strømforbruk, andre er laget spesielt for dette.

Forskjellen ligger i hva laderen bruker som parametere for å bestemme ladestrømmen så vidt jeg har forstått.

 

Sleipner/Mascot har ladere som ikke har probemer med å fungere som direkte strømforsyning.

 

Det er riktig. De som er av typen intelligente ladere som har variabel ladespenning/strøm avhengig av batteriets tilstand kan ikke brukes som strømforsyning hvis de ikke har en spesiell modus for det.

De vanlige helt billigste laderne har som regel ingen intelligens og vil fungere greit (men de har derimot mye rippel).

 

Jeg har selv en CTEK XS 3600 intelligent lader som ikke har strømforsyningsmodus, men jeg har et 18-20Ah 12V MC batteri koblet til i mellom som jeg tapper strøm fra. Da trenger en ikke å bekymre seg for hvor mye strøm en trekker heller.

 

BilXtra på ullevål har også CTEK ladere (Torshov også).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Bjørn, skal du teste bilstereo kan du droppe de billige, for de bråker fælt. Kjøp en som er litt bedre, og sleng et batteri imellom for kapasitetens skyld.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der var det mange fine ladere.

Hvor mye koster de og hvor kan man få kjøpt dem?

Kjøpte min via jobben, betalte nøyaktig kr 1000 for denne, noe som er rundt innkjøpspris :) Type 3600 kunne jeg få til kr 450, men den er litt for liten til mitt bruksområde.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.