#1 Skrevet Mars 10, 2013 Kjøpte en 98mod a8 med feil med servo. Tenkte først d måtte være servopumpa, men ingen ulyder eller noe. Byttet olje men fortsatt ingen bedring. Saken er den at den føles veldig tung, begge veier. Søkte på nettet og finner ut at det er servotronic, lurer på om d kan være noe elektrisk? Har ikke funnet noen lekasjer heller. Må høre her før jeg demonterer hele greia, ser ut til å være en stor jobb da d er NOE trangt. Kan ikke se servopumpa noen sted, muligens bak dekslet til registeret, går iallefall en hydrolikkslange der. Noen som vet hvor den sitter? Er en 2.8 30v. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 11, 2013 Hei, er du sikker på at du har servotronic? Dette er et hjelpesystem som gir økt styretrykk ved stillstand/lave hastigheter. Jeg har feilsøkt litt i dette selv, les link: http://forum.vacn.no/showthread.php?236123-A8-Servotronic-feil-tung-på-rattet På veien i vanlig hastighet merker du ikke noe, hvis det bare er feil i servotronic. Releet ligger under fotplaten på passasjersiden på min bil. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 11, 2013 1N3 = Speed-related variable steering assist (Servotronic) Regner med det stemmer. Men det jeg mener er om det kanskje kan være tannstanga som er gåen, iom d ikke er ulyder i servopumpa. Vanskelig å si, men virker som om den blir hardere jo fortere jeg kjører Hm, må i iallefall sjekke den styreenheten først, får se i løpet av uka 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 11, 2013 Fant ut med din da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 11, 2013 Fant ut med din da? Bygger opp mot til å ta ut tannstanga for å sjekke/skifte servorele. Dette er trangt! Har prøvd meg litt. Det finnes DIY beskrivelser og alle har masse banneord. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 12, 2013 frykter for d ja, ser ikke innbydende ut akkurat 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 12, 2013 Tok ut releet, d hadde ingen effekt, men regner med d virker som d skal. Fortsatt like tung, og da mener jeg nesten muskelservo. Kasnkje litt lettere til venstre enn til høyre. Og pumpa virker den, kan heller ikke finne noen lekasjer verken på slanger eller på tannstanga. Men va skjer om den ventilen er gåen? Vil den lukke så mye at den vil ha motsatt virkning? Altså ikke slippe nok trykk gjennom. Iflg. VAG folkene her i byen er det ikke mulig å bytte ventilen, men må bytte hele tannstanga. Det virket som om det ikke var helt ukjent for dem. Lurer på å ta sjansen å bestille brukt på ebay.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 12, 2013 ble byttet tannstang på min a8 2,5tdi før jeg kjøpte den... der står det på kvittering, senking av motor/gir for å få byttet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 13, 2013 Jeg har allerede sjekket med Møller. Du kan kjøpe servoventilen og den koster ca 3000 kr. Men mye jobb da. Min servo virker "Normalt" når jeg kjører og min ventil virker ikke. Servotronic ventilen skal bare hjelpe til med høyere styretrykk ved stillstand/lave hastigheter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 13, 2013 Ja i såfall tror jeg det er noe mer som ikke er helt som det skal, den andre, a6en er iallefall lettere på rattet uten servotronic. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...