Tidvis risting/wobling i rattet + smell/kneppelyd på Passat 3BG?

Anbefalte innlegg

Opplever av og til at rattet på denne bilen rister/wobler ved kjøring i 60-70+. Samtidig som det skjer kjennes styringen tyngre og hakkete ut. Rett etter at dette oppstod første gangen oppdaget jeg/fruen en kaklelyd. Lyden er ikke ulik den man hører ved defekt/utslitt drivledd, men det smeller liksom mer enn ved utslitt ytre drivledd.

Har sjekket følgende sålangt:

• Visuell sjekk av mansjetter og de ser ok ut. Den venstre drivknuten ble også byttet i fjor vår/sommer, det har heller ikke lagt seg fett på felgene på samme måte som sist mansjetten gikk i stykker
  • Strammet til hjulbolter med bilen stående og oppjekket

Kan også legge til at tannstang +++ er byttet på bilen siste 60' km

Noen ideer til hva det kan være?

Bilen har forøvrig gått 293' km og jeg hadde liksom håpet at den skulle holde seg i orden i ca 6-8mnd til sånn at jeg fikk kjøpt ny, men den gang ei :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk servoveske nivået

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal jeg gjøre. Hadde trøbbel med at den brukte servoolje for en stund tilbake. Det skyldtes en lekkasje som ble utbedret hos Møller til ågerpris :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig merkelig, men lyden ble borte helt av seg selv :confused:

Så får vi se hvordan det går når bilen skal ut på sin siste langtur på 2000km i påskeferien : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Saken er løst, det var ytre drivledd. I går ettermiddag fikk jeg voldsom ristning i rattet 3 ganger i løpet av kort tid. Så var det stopp gitt. Nå rasper det bare rundt uten å gi bilen fremdrift. Artig når det skjer 850km hjemme fra, og alt av verksteder akkurat har stengt :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

off d var kiipt sondre.

hvor er det du befinner deg?

vet jo at du bruker å være i trondheims området noen ganger....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjedde rett sør for Mosjøen på vei til hytta i Børgefjell. Ble NAF tilbake igjen, fikk heldigvis lånt en bil så vi kom oss på hytta.

Tipper bilen blir stående nordpå til jeg skal oppover neste gang. Så får det bli tog eller brutterns 90-talls 328 bimmer cab nedover igjen :-P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.