#1 Skrevet Mai 10, 2005 Kjøpt Porsche cup felger. Med spacere, fra 5x130 til 5x100. Passformen er perfekt. Spacerene er dreid ut av et stykke aluminium. De blir festet med 10mm umbrako skruer. Så satt jeg på felgene, og skrudde i alle hjulboltene så jeg hørte det "kneppet". Innpress og passform er perfekt. Masse klaring på bil vs dekk/felg. Ok, alt er så langt vel. Så var jeg i et parkeringshus i stad, med vinduet nede. Da jeg skulle kjøre i gang, så kom det er "knakle" lyd fra venstre fremhjul. Skrudde igjen hjulboltene, men lyden var der fremdeles. Stoppet bilen, og trillet den frem og tilbake. Lyden kom igjen på bestemte punkter når hjulet rulla. Jekket opp, og skrudde igjen spacerene det jeg var kar om. Satte så på felgen, men skrudde ikke etter boltene så det "kneppet" denne gangen.... Bare så de satt. Lyden ble bedre, men litt er det der enda. Da under start på 1 gir og reversj... Lang og kjedlig avhandling dette, men jeg er helt rådløs, på hva som skjer eller har skjedd.... Kan det være at jeg har skrudd igjen hjulboltene så hardt, at spaceren slår seg litt da det blir trykk eller vridning på den? Alu er jo ganske sprøtt stål.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mai 10, 2005 Kjøpt Porsche cup felger. Med spacere, fra 5x130 til 5x100. Passformen er perfekt. Spacerene er dreid ut av et stykke aluminium. De blir festet med 10mm umbrako skruer.Så satt jeg på felgene, og skrudde i alle hjulboltene så jeg hørte det "kneppet". Innpress og passform er perfekt. Masse klaring på bil vs dekk/felg. Ok, alt er så langt vel. Så var jeg i et parkeringshus i stad, med vinduet nede. Da jeg skulle kjøre i gang, så kom det er "knakle" lyd fra venstre fremhjul. Skrudde igjen hjulboltene, men lyden var der fremdeles. Stoppet bilen, og trillet den frem og tilbake. Lyden kom igjen på bestemte punkter når hjulet rulla. Jekket opp, og skrudde igjen spacerene det jeg var kar om. Satte så på felgen, men skrudde ikke etter boltene så det "kneppet" denne gangen.... Bare så de satt. Lyden ble bedre, men litt er det der enda. Da under start på 1 gir og reversj... Lang og kjedlig avhandling dette, men jeg er helt rådløs, på hva som skjer eller har skjedd.... Kan det være at jeg har skrudd igjen hjulboltene så hardt, at spaceren slår seg litt da det blir trykk eller vridning på den? Alu er jo ganske sprøtt stål.. skru ut en av de boltene som holder spaceren,og sjekk om de kan ha tatt borti noe i navet bare et tips.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mai 10, 2005 skru ut en av de boltene som holder spaceren,og sjekk om de kan ha tatt borti noe i navet bare et tips.. Jaggu. Så langt har jeg ikke tenkt enda. Takk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mai 10, 2005 Sjekk om boltene er litt for lange???? Det var mine..ca 1mm for lange-tok borti hjullagerfestet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mai 10, 2005 Sjekk om boltene er litt for lange???? Det var mine..ca 1mm for lange-tok borti hjullagerfestet... Boltene ja.. Kan ikke være noe annet. Slipe de forsiktig til da.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mai 10, 2005 Er adapterne hjemmelagd siden de er i alu? Tror ikke noen produsenter lager adaptere i alu pga alu ikke tåler særlig mye, de blir lagd i stål... dette bare som ett lite tips slik at de plutselig ikke sprikker når du er ute å kjører 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mai 10, 2005 Er adapterne hjemmelagd siden de er i alu? Tror ikke noen produsenter lager adaptere i alu pga alu ikke tåler særlig mye, de blir lagd i stål... dette bare som ett lite tips slik at de plutselig ikke sprikker når du er ute å kjører Hei Tord. De er jo blanke og veldig lette..? Det står noen nummer på dem, men ingen logo. De ser meget bra ut, og passformen var 100%. Spes bak. 0 i toleranse omtrent der. By the way Tord, så er felgene ET52 og adapterne tror jeg er 20-25mm. 7.5x17" og det er ok plass under skjermene. Nå er ikke bilen senka enda, men ser ut som det ska gå fint. 205/40-17" Bestillte nye BBS CH hos Sharif, men de kom aldri.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 10, 2005 Er adapterne hjemmelagd siden de er i alu? Tror ikke noen produsenter lager adaptere i alu pga alu ikke tåler særlig mye, de blir lagd i stål... dette bare som ett lite tips slik at de plutselig ikke sprikker når du er ute å kjører Er vel stort sett bare "hjemmelagde" som er i stål. Alle ferdige jeg har sett har vært i alu ihvertfall. Jeg lager spacere i en alu legering som heter Certal og den har bedre egenskaper enn vanlig stål (st37) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 11, 2005 Er vel stort sett bare "hjemmelagde" som er i stål.Alle ferdige jeg har sett har vært i alu ihvertfall. Jeg lager spacere i en alu legering som heter Certal og den har bedre egenskaper enn vanlig stål (st37) Høres ut som de er i alu. Lette, og ser att de er maskin dreid. Jeg tror det er akkurat litt for lange skruer jeg. Takk for all hjelp. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 11, 2005 Er vel stort sett bare "hjemmelagde" som er i stål.Alle ferdige jeg har sett har vært i alu ihvertfall. Jeg lager spacere i en alu legering som heter Certal og den har bedre egenskaper enn vanlig stål (st37) If you say so... trodde noe annet jeg, men tar sikkert feil da 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...