Kjøp av 97-98mod VW Passat 1.8T.

Anbefalte innlegg

Hei. ;)

 

Skal nå kjøpe min første VW og har siktet meg inn en 97mod VW Passat 1.8T Highline som har gått 109.000km.Er det noen viktige ting jeg burde sjekke ang disse bilene?

 

Rust på spes steder etc? :rolleye:: smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv eid en 97 Passat 1.8T Highline.

 

Ting som du kan sjekke:

-Regreim må være byttet, intervallet er 120k/5år.

-Multiknirk, dvs forstillingen, det var en del barnesykdommer med klunke/knirkelyder. Det meste skal være fikset på garanti (jeg fikk ihvertfall det), sjekk historikken. Hør etter ulyder i lav hastighet på dårlig vei.

-Sentrallås/låseenhetene i dørene kunne også være kranglete (var også garantisak når jeg hadde min).

-Beskyttelsesplate/lydisolering under motor, pleier å bli ganske stygg etter nærkontakt med fartsdumper etc.

-Utfra km stand så bør du ta en titt på bremseskiver og klosser. De kan være modne for utskiftning hvis de ikke er byttet.

 

Tror ikke rust skal være noe stort problem. Er det sedan eller stasjonsvogn? Har hørt om noen med stasjonsvogn som har hatt problem med zinkslipp eller noe på taket/bakluka.

 

Det finnes nok noen flere tråder på passat på forumet fra før, gjør et søk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har selv eid en 97 Passat 1.8T Highline.

 

Ting som du kan sjekke:

-Regreim må være byttet, intervallet er 120k/5år.

-Multiknirk, dvs forstillingen, det var en del barnesykdommer med klunke/knirkelyder. Det meste skal være fikset på garanti (jeg fikk ihvertfall det), sjekk historikken. Hør etter ulyder i lav hastighet på dårlig vei.

-Sentrallås/låseenhetene i dørene kunne også være kranglete (var også garantisak når jeg hadde min).

-Beskyttelsesplate/lydisolering under motor, pleier å bli ganske stygg etter nærkontakt med fartsdumper etc.

-Utfra km stand så bør du ta en titt på bremseskiver og klosser. De kan være modne for utskiftning hvis de ikke er byttet.

 

Tror ikke rust skal være noe stort problem. Er det sedan eller stasjonsvogn? Har hørt om noen med stasjonsvogn som har hatt problem med zinkslipp eller noe på taket/bakluka.

 

Det finnes nok noen flere tråder på passat på forumet fra før, gjør et søk.

 

Ok,takk. : rock : Er en sedan det er snakk om,og det er ikke byttet reg reim ennå. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du råd så prøv å få tak i en 2000+ modell istedet, de er det adskillig færre feil på. Spesielt 97 modell (men også 98 og til dels 99) har det vært særdeles mye feil på, bl.a. dette Bjørn nevner. Men det er ihvertfall kjekke biler med mye plass og som går greit med en chip, men org er de relativt daue til å ha såpass mye effekt som 150 hk.

 

Test også gjerne minimum en annen Passat 1.8T slik at du kan sammenligne og se om "din" går ihvertfall ikke dårligere enn den andre. Er endel Passater (både 1.8T og TDI) som går alt for dårlig, bl.a. pga defekt LMM, kondensator og andre ting. Går den for dårlig KAN det blir kostbart å fikse det :)

 

LYkke til!

 

BTW: Reg.reim koster ca. 6000 å bytte, og hele 120' servicen koster fort 11-12' pluss bytte av skiver/klosser dersom dette også er slitt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du råd så prøv å få tak i en 2000+ modell istedet, de er det adskillig færre feil på. Spesielt 97 modell (men også 98 og til dels 99) har det vært særdeles mye feil på, bl.a. dette Bjørn nevner. Men det er ihvertfall kjekke biler med mye plass og som går greit med en chip, men org er de relativt daue til å ha såpass mye effekt som 150 hk.

 

Test også gjerne minimum en annen Passat 1.8T slik at du kan sammenligne og se om "din" går ihvertfall ikke dårligere enn den andre. Er endel Passater (både 1.8T og TDI) som går alt for dårlig, bl.a. pga defekt LMM, kondensator og andre ting. Går den for dårlig KAN det blir kostbart å fikse det :)

 

LYkke til!

 

BTW: Reg.reim koster ca. 6000 å bytte, og hele 120' servicen koster fort 11-12' pluss bytte av skiver/klosser dersom dette også er slitt!

 

Ok. :) Bilen som jeg har sett på er det:

 

Steg 1 Chip.

Effektanlegg i fra cat ->

Åpent filter etc.

 

Reg reim bytte får jeg en nabo som er mekanikker til å skifte for meg billig,bremser etc er byttet for 2år siden hvis ikke gjør jeg dette selv.Gidder ikke å ha bilen på 120T servicen,gjør de mye på den?

 

Han nevnte at det er litt slakk i ett øvre stag foran,ellers har det blitt byttet MYE på garantien.De merket det ikke på EU godkjenningen så.. Litt må man jo regne med på en 8år gammel bil. : rolleyes

 

Det er denne bilen:

 

http://www.vwaudi-club.no/?s=CarProfile&CarID=2233

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er spesielt med 120k service er at de også bytter tennplugger (i tillegg til regreim). Ellers så er det som hvilken som helst 30k service tror jeg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk et tips om og prøve bilen i en gate med brostein, hører vel noe hvis det er noen lyder foran da.

Har også tenkt og kjøpe en sånn nå jeg også, men clutchen tok langt ute så den må sikkert byttes, hva koster det?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er spesielt med 120k service er at de også bytter tennplugger (i tillegg til regreim). Ellers så er det som hvilken som helst 30k service tror jeg.

 

Akkurat. : smil :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk et tips om og prøve bilen i en gate med brostein, hører vel noe hvis det er noen lyder foran da.

Har også tenkt og kjøpe en sånn nå jeg også, men clutchen tok langt ute så den må sikkert byttes, hva koster det?

 

Ja,da burde du høre klunking/slamring etc. Clutch er vell ikke helt billig å bytte? : mad :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

6000,- var det noen som sa, dyrt ja, 1000,- timen på vag

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok,alle autoriserte verksted er jo jøder! Glad jeg skrur det meste selv,klarer ikke jeg det så går jeg til naboen som er mekanikker. :)

 

Men kan det bli dyrt hvis det kommer noen klunke/slamre lyder når man kjører på ujevn vei?Han sa at det hørtes litt klunke lyd når han får ett hjul i en litt hard dump.Og på EU godkjenningen sa de ingen ting på det,ble bytta endeledd i samme slengen. Stag etc er vell ikke VELDIG dyrt i innkjøp når jeg gjør jobben selv? :rolleye:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpt bil enda du eller?

Var og henta min i går jeg, 1.8T det også!

Hører ikke at motoren går , savner gamle bilen!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøpt bil enda du eller?

Var og henta min i går jeg, 1.8T det også!

Hører ikke at motoren går , savner gamle bilen!!!!

 

Ikke blitt bil ennå,må vente på banken. : bråk :;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.