Klakkelyd i svinger, drivledd? Audi A4 B5 -99

Anbefalte innlegg

Audien begynner å lage en "klakkelyd" ved belastning i krappesvinger(helst høyre svinger), blir bare verre for hver dag som går, hører lyden kommer lettere etter hver dag som går. Kan det være Drivledd? er det lett å skifte selv? pris på deler eventuelt?

 

Stian

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som drivledd ja, lyden er vel økende ettersom farten din? Frekvensen av klakken altså. Drivledd nytt koster fra 3-5 tusen. Du skal kunne klare å bytte det selv hvis du har litt teknisk innsikt. :) Ellers ligger det nok guider i videoform på youtube.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som drivledd ja, lyden er vel økende ettersom farten din? Frekvensen av klakken altså.

 

Ja, så lenge svingen er krapp/tung og jeg tråkker gassen i bånn øker lyden og frekvensen betraktelig.

 

 

Som den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres ut som drivledd ja, lyden er vel økende ettersom farten din? Frekvensen av klakken altså. Drivledd nytt koster fra 3-5 tusen. Du skal kunne klare å bytte det selv hvis du har litt teknisk innsikt. :) Ellers ligger det nok guider i videoform på youtube.

 

3-5tusen? lurer på hvor du har kjøpt de, betaler skjeldent over 1000 lappen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1000 kr hørtes ut som en rimelig grei pris :)

Like greit å bytte begge? forhørte meg litt med noen kompiser på Facebook og sa dette var typisk Audi, de hadde samme problem:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, jeg ser nå at jeg så på pris for komplett drivaksling. My bad!

 

1600kr for ytre drivledd på meca iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De billigste trenger ikke akkurat være av topp kvalitet. Det er i alle fall min erfaring. Kjøpte et til drøyt den summen sjøl, og ikke kan mansjetten festes på folkelig vis, og ikke holder de mer enn 3-5 år. Kanskje ikke rart heller når leddet er bygd opp med mindre deler. Kulene i dette leddet bar vesentlig mindre i diameter og tåler naturligvis mindre da. Det originale står enda på på andre sida. Det er fra 94 :-p

Så om man tenker å ha bilen en stund, er det verdt å kjøpe drivledd fra "seriøse" aktører. Deriblant originalt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk prisoverslag hos Mekonomen på 2700,- inkl deler, moms og arbeid. Virket ikke så gale det, det var ikke inkl medlems rabatten ennå siden jeg ikke nevnte det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så veldig ille pris nei, men går meget fort og bytte dette selv, tar en liten time..

Det som er arbeidet er og ta bilen opp på bukken og av med hjulet :P

 

De drivknutene jeg har kjøpt har vært av god kvalitet, problemet er at så fort mansjetten sprekker så er knuten ødelagt :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en ganske kurrant jobb å gjøre selv på B5. :) Som Tord sier er det nok toppen et par timers jobb... Det eneste som er litt tricky er å ta av bærearmen, da denne kan sitte fast litt. Resten krever ikke annet enn en latmanssarm og et pipenøkkelsett ;)

 

Du finner masse bildeguider for din bil rundt om på nettet...

Du kan enten fjerne øvre bærearmer, eller eventuelt bakre-nedre bærearm. Begge deler er ca like komplisert ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg syns det er bedre å ta den oppe, om det ikke er så lenge siden du hadde den av sist, for da får du smurt opp litt igjen så den ikke setter seg så jævlig ;)

men om du ikke har bytta armene oppe enda så hadde jeg tatt den nede ;)

Lett å bytte på b5, men blir litt gris :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle bærearmene er bytta i fjor, så da er det best å begynne oppe?

Takker for all hjelpen her, setter stor pris på det!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet at vi har meget gode priser på drivledd. Bare et tips :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er veldig enkelt.

Jeg pleide å løsne senterbolten, løsne bakre bærearmen fra hjullagerhuset (med en avdrager som på bildet).

Bøye alt til siden og dra ut drivakselen. Deretter kan velge om du vil skru ut hele drivakselen, eller bare slå av det ytre leddet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.