2 TFSI Feiltenner? Ventilene? (Trenger fortsatt hjelp! nå med feilkode!)

Anbefalte innlegg

På vei hjem i fra jobb i dag kjørte jeg gassen i bånn på motorveien. Plutselig mistet jeg all kraft i ett halvt sekund. Føltes nesten som når man treffer turtallsperra på enkelte biler. Jeg skjønte ikke helt hva det var som hadde skjedd, så jeg prøvde det samme igjen i kveld, med samme resultat. Bare at det skjedde gjerne med flere rykk etter hverandre.

 

Min første tanke var dårlige plugger eller coiler. Men har lest litt om motoren, og mange sier at noe som ofte kan skje med disse motorene er at ventilene gror igjen av uforbrendt carbon. Kan det være at ventilene ikke lukker eller åpner tidsnok? Har også lagt merke til at motoren kan "rykke til" slik at hele bilen rykker litt når den går på tomgang, ofte men ikke med gjevne mellomrom. Den kan til tider høres ut som en dieselmotor på lavt turtall, noe jeg synes er rart, men forsterker bare ventil teorien min.

 

Jeg har ikke gjort noe feilsøking enda. Men kommer til å sjekke plugger, coiler, lmm, luftfilter osv. i morgen.

 

Er det noen der ute som har opplevd det samme med denne motoren? Hvordan kan jeg evt. få renset ventilene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker det kan være flere ting:

- Plugger, dyre og viktige

- Coiler. Sjelden de oppfører seg som du forteller, men kan være greit å få sjekket at du har de oppgraderte.

 

Angående lyden på tomgang, så går ikke alle de gamle (05-08mod) 2.0 TFSI-motorene spesielt pent. Delvis fordi den høytrykk bensinpumpen som sitter på toppen, produserer latterlig mye trykk til dysene. Og fordi strammeren på kjedet i toppen bråker når det begynner å bli slitt. Jeg fikk byttet strammer og kjede på en av de gamle bila mine på garanti pga stygg lyd. Jeg har en 07mod 2.0 TFSI som går meget pent, og en 10mod 2.0 TFSI-motor nå som går silkemykt.

 

Start med å bytte pluggene. Står vel i serviceheftet når det er gjort? Skal skiftes på hver 60000km hvis jeg ikke husker feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ser ut til å være et mye større problem i USA, enn her. Kan det ha noe med bensinen å gjøre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nettopp kjøpt meg bil med denne motoren, med 145k på telleren.

Er også en disel aktig tomgang på denne.

Ikke noe som bekymrer meg noe, men kommer sikkert til å bytte kjede og strammer før den chippes.

 

Men til ditt problem. Kan den ikke bli tidvis feil på timingen om kjedestrammeren er meget slitt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan i allefall ikke se noen feil med pluggene? De skal jo være grålige?

 

Så da regner jeg med at coilene er som de skal?

 

Skal sjekke innsugsventilene

20130315_154949.jpg

20130315_154923.jpg

20130315_154907.jpg

20130315_154839.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok de pluggene dine er klare for utskiftning jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det kan nok hende det. Kjøper nye, men de er viser ikke tegn til at noe er galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke ett stort problem i Norge kontra USA f.eks p.g.a kvalitet på drivstoff, temperatur osv.

 

Eg anbefaler deg og få lest feilkoder med vagcom, dette problemet hadde eg to ganger og begge gangene var det feil på trykksensor til bensintrykk.

Det ligger en på høytrykksida og en på lavtrykksida.

 

I tillegg er det viktig og skifte "cam follower" som ligger under bensinpumpa mot kammen. Denne har hatt en tendens til og ryke noe som oftest resulterer i totalhavari.

Anbefaler og sjekke denne hver 50k km.

 

Andre ting det kan være er som du nevner coiler, n75, n85 osv.

Coilene er kjent for og ryke dann og vann. Okada plasmacoiler gjør susen der om du vil ligge noen ekstra kroner i det.

 

Bekymringen med "carbon" er som sagt liten her tillands, men du eliminerer den ved og montere en catchcan. Selv kjøpte eg 034 sin. :)

 

Vag com er din beste venn når du skal finne utav slike ting ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ikke ett stort problem i Norge kontra USA f.eks p.g.a kvalitet på drivstoff, temperatur osv.

 

Eg anbefaler deg og få lest feilkoder med vagcom, dette problemet hadde eg to ganger og begge gangene var det feil på trykksensor til bensintrykk.

Det ligger en på høytrykksida og en på lavtrykksida.

 

I tillegg er det viktig og skifte "cam follower" som ligger under bensinpumpa mot kammen. Denne har hatt en tendens til og ryke noe som oftest resulterer i totalhavari.

Anbefaler og sjekke denne hver 50k km.

 

Andre ting det kan være er som du nevner coiler, n75, n85 osv.

Coilene er kjent for og ryke dann og vann. Okada plasmacoiler gjør susen der om du vil ligge noen ekstra kroner i det.

 

Bekymringen med "carbon" er som sagt liten her tillands, men du eliminerer den ved og montere en catchcan. Selv kjøpte eg 034 sin. :)

 

Vag com er din beste venn når du skal finne utav slike ting ;)

 

Hvor får jeg tak i disse coilene da? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bestilte jeg nye coiler, plugger, kamkjede strammer, kjede, pakning, n75 ventil, så får vi se.

 

Det kom ikke opp noen feil på motor eller liknende ved feilsøk med vag-com.

Order.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De pluggene er klare for bytting ja. Synes de ser veldig hvite ut/mager blanding. Bilen er jo orginal, så synes det er litt rart. Finn koden på orginal plugger, og bestill fra Ebay.co.uk Ca 5 dagers levering og fin pris.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De pluggene er klare for bytting ja. Synes de ser veldig hvite ut/mager blanding. Bilen er jo orginal, så synes det er litt rart. Finn koden på orginal plugger, og bestill fra Ebay.co.uk Ca 5 dagers levering og fin pris.

 

Har alt bestilt NGK plugger, og nye coiler :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse motorene har, som sagt tidligere, ganske så kjipern lyd på tomgang. Når jeg leste om problemet ditt så tenkte jeg tenningsbank.... Fyller 98 Oktan?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse motorene har, som sagt tidligere, ganske så kjipern lyd på tomgang. Når jeg leste om problemet ditt så tenkte jeg tenningsbank.... Fyller 98 Oktan?

 

Ja, fyller 98 oktan. Hva er tenningsbank?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Investert i inspeksjonskamera og moment skralle. Bilder av ventilene kommer! spent!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med at kamerahodet var en millimeter for stort :P

 

Men, i dag fikk jeg litt av hvert i posten! Prøver å bytte coilene og pluggene først. Så teste om det er noen endring. Så luftfilter og drivstoff filter. sjekke, så N75 ventilen. Hvis ikke det funker så får jeg bytte kamkjede og kjede strammeren. Skal sjekke ut reg-reima også. men den skal være fin. Tar nok en oileskift i samme slengen.

 

Hva slags olje bruker 2l tfsi?

 

Bilder:

 

2013-03-25 19.42.26.jpg

2013-03-25 19.54.54.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke kjøpt denne via forhandler. Får ikke di fikset bilen om det er noe alvorlig problem med den?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du ikke kjøpt denne via forhandler. Får ikke di fikset bilen om det er noe alvorlig problem med den?

 

Jeg tror ikke det er noe alvorlig galt. Men det får vi vel se :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coiler, plugger, og luftfilter byttet. Bilen går nå som den skal.

 

Litt forsinkelse ved pådrag, og dieselaktig lyd på lavt turtall. skal vurdere å bytte kamkjedet og strammeren etter hvert. Noen som har ett oversiktsbilde over hvor N75 Ventilen ligger?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme bil, og det er helt vanlig med den diesel aktige lyden - skal visst være pga høyttrykksbensinpumpa på denne bilen/motoren.

Har sett utallige videoer på youtube som omtaler det samme, og samtlige svarer at dette er helt normalt.

Jeg har ellers hatt bilen inne til garantiutløpstest, og det var ingen anmerkinger på ujevn gange, eller noe slikt. Jeg opplever eksakt det samme som deg, og har selv vært veldig usikker på dette.

Har også hatt noen leie feilkoder på bilen som resulterte i risting og fusking (dette fikk meg til å tro det var coiler - fordi det var det på den forrige bilen min ved lik oppførsel) Det viste seg å være feiltenning på alle 4 sylindre, luftlekkasje og bensintrykk feil, dette ble borte etter at feilkoder ble slettet i VAG COM.

 

Tror jeg skal bytte coiler, plugger og luftfilter selv - siden du hadde positivt utslag på det?

 

Bilen min skal på service nå, og det er inspeksjon, oljeskift og friskluftsfilter som skal byttes.

 

Skal sjekke hvilken olje det er, ligger ei kanne i bilen. Min bruker 0,25liter olje per 1000km ved blandet kjøring, åssen er det hos deg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har samme bil, og det er helt vanlig med den diesel aktige lyden - skal visst være pga høyttrykksbensinpumpa på denne bilen/motoren.

Har sett utallige videoer på youtube som omtaler det samme, og samtlige svarer at dette er helt normalt.

Jeg har ellers hatt bilen inne til garantiutløpstest, og det var ingen anmerkinger på ujevn gange, eller noe slikt. Jeg opplever eksakt det samme som deg, og har selv vært veldig usikker på dette.

Har også hatt noen leie feilkoder på bilen som resulterte i risting og fusking (dette fikk meg til å tro det var coiler - fordi det var det på den forrige bilen min ved lik oppførsel) Det viste seg å være feiltenning på alle 4 sylindre, luftlekkasje og bensintrykk feil, dette ble borte etter at feilkoder ble slettet i VAG COM.

 

Tror jeg skal bytte coiler, plugger og luftfilter selv - siden du hadde positivt utslag på det?

 

Bilen min skal på service nå, og det er inspeksjon, oljeskift og friskluftsfilter som skal byttes.

 

Skal sjekke hvilken olje det er, ligger ei kanne i bilen. Min bruker 0,25liter olje per 1000km ved blandet kjøring, åssen er det hos deg?

 

Aha. Betryggende å høre, Har sett at ECS selger en oppgradert høytrykkspumpe. Kanskje det hadde vært noe?

De jeg byttet stod det E på, De nye tror jeg er oppgraderte. Stod F på de. Så er en annen gen. coiler. Så de var produsert i 07, og etter litt googling så ser jeg at dette er FORBRUKSVARE på 2tfsi.

 

Jeg skal kjøre ett par dager med nye plugger og coiler, så skal jeg gi deg en tilbakemelding på hvordan det går.

 

Jeg byttet til ett performance innsatsfilter. Ett tørt ett vel og merke, for ikke å ta knekken på lmm. Som jeg så det var olje på og renset.

 

Jeg har bare hatt bilen i 1000km, så jeg har ikke fylt noe olje enda :P Jeg peila i dag. midt i mellom max og min. Skal følge med ;D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke godt å si det nei!

Jeg vurderer å bytte alle coilene mine, siden riste og fuskeproblemet kom tilbake etter at vi tok av batteripolene, og demonterte luftfilter blandt annet idag... synes det er merkelig at et problem som dukket opp - slettet feilkoder - feilfri/symptomfri over 1 uke, og først etter at vi koblet fra idag, så var den tilbake til der den var før jeg slettet disse feilkodene på verksted.

 

Så vil helst unngå å kjøpe coiler og tennplugger om det ikke er der problemet ligger i utgangspunktet.

Koster vel fort 700krx4 for coiler og 1000kr for 4 plugger..

 

Har et K&N filter i innsatsboksen selv så jeg idag, det var tørt og fint ihvertfall

 

Typisk at jeg skal få problemer igjen rett før påske, kan fort bli vanskelig å få noe gjort på verksted også ;(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coilene koster slett ikke 700kr stk, sjekk ecstuning!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Coilene koster slett ikke 700kr stk, sjekk ecstuning!

 

Skal sjekke! Men hadde vært en fordel nå i påsketider å kunne kjøpt over disk tenkte jeg.

Mekonomen skulle ha 640kr pr stk ihvertfall, mener det var omtrent samme pris jeg betalte til 1.8T B7.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.