Defekt dynamo eller laderelé? A6 C4 96 2.5 tdi

Anbefalte innlegg

En dag her jeg var ute å kjørte med min A6, så merket jeg at ladespenningen droppet til 12v når jeg clutchet inn og lot den falle ned på tomgang. Når jeg drar den opp på turtall igjen, så tar det litt tid før ladespenningen hopper opp på 14,7 igjen. Holder jeg den derimot på turtall, dropper den ikke ut. Dynamoen lader som den skal når jeg kjører. Har ikke noe problem med å starte bilen ellers, så er nok av juice.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det koster (som regel) ikke så mye å kjøpe ny regulator, så jeg ville forsøkt å skifte ut den først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp ny regulator/børstebru :) Koster ikke mange hundrelappene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis børstene er utslitte, ville den nok ikke ha ladet i det hele tatt. Mulig regulator ja.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være multireima? Har ikke vært borti at denne har sluret på noen C4 før. Grunnen til at jeg tenkte på det, er at jeg hørte litt kvittring når jeg gav på og da falt voltmeteret ned på rundt 12v. Når jeg da slapp opp gassen, gikk volteteret opp på 13v en liten periode, så 14,7v.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt! Gammel gummi blir hard og glatt (hehe), det er det billigste du kan forsøke å bytte ut her.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde tilsvarende problemer på min 1.9tdi, der var det reimhjulet til dynamoen frikoplet. dvs hjulet gikk rundt, men frikransen innvendig hadde tatt kvelden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan godt være børstene som ikke får god nok kontakt ved lav fart.

Tviler sterkt på at det er reima som slurer så mye at den mister lading uten at det hyler noe vanvittig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde tilsvarende problemer på min 1.9tdi, der var det reimhjulet til dynamoen frikoplet. dvs hjulet gikk rundt, men frikransen innvendig hadde tatt kvelden.

 

Intressant. Hvordan kan jeg finne ut av dette? Fiksbart eller kjøpe ny?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Intressant. Hvordan kan jeg finne ut av dette? Fiksbart eller kjøpe ny?

 

Løs reima og kjenn om reimhjulet på dynamo går i grep en vei. Byttes for å fikses, ca 12-1300 om jeg husker riktig...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan det være multireima? Har ikke vært borti at denne har sluret på noen C4 før. Grunnen til at jeg tenkte på det, er at jeg hørte litt kvittring når jeg gav på og da falt voltmeteret ned på rundt 12v. Når jeg da slapp opp gassen, gikk volteteret opp på 13v en liten periode, så 14,7v.

 

Dette står litt i kontrast med hva du skiver i post 1, mtp om den slutter å lade på tomgang eller ved turtall.

 

Mitt tips er å sjekke om strammeren fortsatt har en vei å gå eller om du har en rem som er litt for lang slik at strammeren er på maks utslag og i realiteten ikke strammer remma nok. Det finnes et utall av remmer som lett lar seg forveksle, det er feks ulike lengder på 100 og A6.

 

Hadde tilsvarende problemer på min 1.9tdi, der var det reimhjulet til dynamoen frikoplet. dvs hjulet gikk rundt, men frikransen innvendig hadde tatt kvelden.

 

2,5tdi som det her er snakk om har ikke noen frikrans, der sitter remhjulet skrudd direkte i akselen og kan ikke frikobles.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette står litt i kontrast med hva du skiver i post 1, mtp om den slutter å lade på tomgang eller ved turtall.

 

Mitt tips er å sjekke om strammeren fortsatt har en vei å gå eller om du har en rem som er litt for lang slik at strammeren er på maks utslag og i realiteten ikke strammer remma nok. Det finnes et utall av remmer som lett lar seg forveksle, det er feks ulike lengder på 100 og A6.

 

2,5tdi som det her er snakk om har ikke noen frikrans, der sitter remhjulet skrudd direkte i akselen og kan ikke frikobles.

 

Vet det står i kontrast, men det sistnevnte er ved kald motor. Skal forsøke med reimspray for å se om det er friksjon det skorter på. Er faktisk din underskrift i servicehefte, så går ut i fra at det er riktig. ;) En hvit A6 jeg handlet i Drammen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.