#1 Skrevet Mars 18, 2013 Vedlagt ligger to bilder fra VCDS. Ser dere noe uvanlig, eller er det riktige målinger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 18, 2013 Bildene sier meg ikke noe annet enn ladetrykk på et gitt turtall. Kan du logge ladetrykk over hele registeret? F.eks i 3gir opp til 4500omdr. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 18, 2013 Ganske normal variasjon i trykk ved første øyekast det. Kanskje litt høyt med åpen vnt. Men det ser ihvertfall ut til at vnt regulerer greit. For et bedre bilde av generell tilstand kan du logge trykk under pådrag i 3.gir som nevnt. Finn et egnet sted og legg pedalen i gulvet fra ca1500 o/min og ut til sperra. Viktig å holde den stumt hele veien og ikke gå av gassen underveis for å få et riktig bilde av det som skjer. For sammenligning er det og greit å logge Maf samtidig. Nå står det litt stille i toppen her, men det er vel kanal 3, 8 og 11 som er de mest interresante å se samlet i første omgang. Injeksjon, Maf og trykk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 18, 2013 Okey. Da skal jeg få logget det. Jeg sliter veldig med at den går å småfusker når jeg kjører:/ Jeg har chippet den, men det er med omprogramering av ecu'n. Men bilen var problematisk føre. Bilen har jo gått 245000 så det er vel snart på tide å bytte turboen uansett. Ellers har jeg byttet tandem pumpa og dieselfilteret uten at det har løst feilen min:( Hender at når jeg starter den om morgenen så fusker den 3-4 sek føre den finner den rette tomgangen. Begynner å bli ganske lei av å feilsøke nå, så hadde blitt veldig glad med en løsning nå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 18, 2013 Ser den hvordan ser dyseverdiene ut da? kanal 13 og 23 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 18, 2013 Skal se når jeg kommer hjem. Hva skal den ligge på ca da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 18, 2013 det står grenseverdier i måleblokkene, men er vel toleranse på +/- 3 i blokk 13 og +/- 60 i blokk 23. det interresante er avvikene mellom de forskjellige sylinderne. De kan indikere dyseproblemer, evt feil i ledningsnettet til dysene. 13 er tomgangsstabiliseringen og 23 er korreksjon pr sylinder for å jevne ut kraft leveransen mellom disse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 18, 2013 Ok. Skal legge dem ut senere i kveld:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 19, 2013 09:45:13 Group 013: Idle Speed Smooth Running Control -0.24 mg/str Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H -0.68 mg/str Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H 0.31 mg/str Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H 0.59 mg/str Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H 09:45:13 Group 023 -8.0 (no units) -19.0 (no units) 6.0 (no units) -7.0 (no units) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 19, 2013 Det her sier meg ingen ting Tuesday,19,March,2013,10:17:35:00844,VCDS Version: Beta 12.10.3,Data version: 20130228 038 906 019 JT,,1.9l R4 EDC 0000SG 1572, ,Group A:,'011,,,,Group B:,'023,,,,Group C:, Not Running ,,Engine speed,Spec. intake press.,Actual intake press.,D.cycle MAP,,(no units),(no units),(no units),(no units),,,,, ,TIME,2850-3150,2200-2400,2100-2600,35-80%,TIME,,,,,TIME,,,, Marker,STAMP, /min, mbar,, %,STAMP,,,,,STAMP,,,, ,0.00,1680,1285.2,1345.5,40.6,0.36,7.0,-5.0,13.0,-4.0,,,,, ,0.72,1722,1305.6,1275.3,35.5,1.08,5.0,-11.0,19.0,-10.0,,,,, ,1.44,1869,2223.6,1649.7,31.9,1.80,-13.0,-23.0,-12.0,-21.0,,,,, ,2.16,2121,2295.0,2655.9,78.5,2.52,-11.0,-25.0,-3.0,-15.0,,,,, ,2.88,2394,2335.8,2983.5,91.6,3.24,-28.0,-35.0,-18.0,-30.0,,,,, ,3.60,2646,2346.0,2983.5,94.4,3.96,-17.0,-36.0,-17.0,-28.0,,,,, ,4.32,2898,2346.0,2983.5,94.0,4.68,-11.0,-11.0,-14.0,-21.0,,,,, ,5.04,3150,2346.0,2983.5,94.0,5.40,12.0,-6.0,1.0,-20.0,,,,, ,5.76,3339,2346.0,2983.5,94.0,6.12,22.0,-11.0,2.0,-20.0,,,,, ,6.48,3528,2346.0,2983.5,94.4,6.86,15.0,-13.0,-3.0,-14.0,,,,, ,7.24,3717,2346.0,2983.5,94.0,7.60,26.0,-13.0,6.0,-6.0,,,,, ,7.96,3906,2325.6,2983.5,94.4,8.32,-35.0,-36.0,-23.0,-19.0,,,,, ,8.68,3969,2315.4,2925.0,92.4,9.06,-6.0,-39.0,-16.0,-26.0,,,,, ,9.42,3969,2315.4,2679.3,92.4,9.78,0.0,-38.0,-13.0,-33.0,,,,, ,10.14,3948,2325.6,2632.5,92.4,10.50,-4.0,-33.0,-12.0,-34.0,,,,, ,10.86,3948,2325.6,2550.6,92.4,11.22,-5.0,-39.0,-10.0,-33.0,,,,, ,11.58,3948,2325.6,2234.7,92.4,11.94,-5.0,-39.0,-10.0,-36.0,,,,, ,12.30,3948,2325.6,1942.2,92.4,12.66,-5.0,-39.0,-10.0,-36.0,,,,, ,13.04,3948,2325.6,1684.8,92.4,13.40,-5.0,-39.0,-10.0,-36.0,,,,, ,13.76,3969,2315.4,1509.3,92.4,14.12,-5.0,-39.0,-10.0,-36.0,,,,, ,14.48,3990,2315.4,1404.0,92.4,14.84,-5.0,-39.0,-10.0,-36.0,,,,, ,15.20,3612,1060.8,1251.9,92.4,15.56,-3.0,-26.0,-10.0,-36.0,,,,, ,15.92,3003,2346.0,1146.6,92.4,16.28,-11.0,-25.0,0.0,-28.0,,,,, ,16.64,3024,2346.0,1193.4,92.4,17.00,-13.0,-25.0,-4.0,-31.0,,,,, ,17.36,2982,1050.6,1181.7,92.4,17.72,-14.0,-32.0,-5.0,-34.0,,,,, ,18.08,2940,1030.2,1029.6,92.4,18.44,-14.0,-32.0,-5.0,-34.0,,,,, 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 19, 2013 Ikke så lett å lese kommahidden med det blotte øye. Jeg har plottet dette i en graf for deg, og der ser du det mye lettere. rød strek er faktisk turbotrykk, den blåe er hva ECU`en "ber" om. Du har et problem med at den ikke klarer regulere trykket ned som den skal. Kan være "sticky vanes" (treg vnt) på turbo, det kan være N75 ventil som er deffekt. Det som er rart er at du mister turbotrykk der du når 3000rpm, så går dette ned selv om turtallet holdes på 3000. Her er jeg på tynn is, men kan du ha en lekasje i en trykkslange? Som kun lekker ved et vist turtall/trykk? Blokk 011 Den neste kan jeg ikke tyde, pumpedyse er ikke noe jeg har erfaring med. Med har lagt ved grafene på denne også, det er vel andre her som har peiling Blokk 023 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 19, 2013 Jeg har vært på Møller i dag og dem har feilsøket. Dem trur det kan være klaffene i turboen som er trege. Men når jeg tok målingen mistet jeg trykket helt på 3600 rpm. Da måtte bile startes på nytt føre trykket var til bake. Og feilgoden med overtrykk kom opp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 19, 2013 Men det vil si at han får mer trykk fra turboen en hva ecu´n ber om? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 19, 2013 Ja stemmer. Den får for mye, og da vil den gå i nødmodus for å "redde" motoren. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 19, 2013 Espen hva brukte du for å gjør om CSV filen til graf? Sorry Off-topic. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...