Noen av dere som kan se om turboen min er ødelagt?

Anbefalte innlegg

Vedlagt ligger to bilder fra VCDS. Ser dere noe uvanlig, eller er det riktige målinger?

 

2013-03-18 11.52.26.jpg

2013-03-18 11.52.37.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildene sier meg ikke noe annet enn ladetrykk på et gitt turtall.

Kan du logge ladetrykk over hele registeret? F.eks i 3gir opp til 4500omdr.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ganske normal variasjon i trykk ved første øyekast det. Kanskje litt høyt med åpen vnt. Men det ser ihvertfall ut til at vnt regulerer greit.

 

For et bedre bilde av generell tilstand kan du logge trykk under pådrag i 3.gir som nevnt. Finn et egnet sted og legg pedalen i gulvet fra ca1500 o/min og ut til sperra. Viktig å holde den stumt hele veien og ikke gå av gassen underveis for å få et riktig bilde av det som skjer. For sammenligning er det og greit å logge Maf samtidig. Nå står det litt stille i toppen her, men det er vel kanal 3, 8 og 11 som er de mest interresante å se samlet i første omgang. Injeksjon, Maf og trykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okey. Da skal jeg få logget det. Jeg sliter veldig med at den går å småfusker når jeg kjører:/ Jeg har chippet den, men det er med omprogramering av ecu'n. Men bilen var problematisk føre. Bilen har jo gått 245000 så det er vel snart på tide å bytte turboen uansett.

Ellers har jeg byttet tandem pumpa og dieselfilteret uten at det har løst feilen min:(

Hender at når jeg starter den om morgenen så fusker den 3-4 sek føre den finner den rette tomgangen.

 

Begynner å bli ganske lei av å feilsøke nå, så hadde blitt veldig glad med en løsning nå:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser den :) hvordan ser dyseverdiene ut da? kanal 13 og 23

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se når jeg kommer hjem. Hva skal den ligge på ca da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det står grenseverdier i måleblokkene, men er vel toleranse på +/- 3 i blokk 13 og +/- 60 i blokk 23. det interresante er avvikene mellom de forskjellige sylinderne. De kan indikere dyseproblemer, evt feil i ledningsnettet til dysene. 13 er tomgangsstabiliseringen og 23 er korreksjon pr sylinder for å jevne ut kraft leveransen mellom disse

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Skal legge dem ut senere i kveld:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

09:45:13 Group 013: Idle Speed Smooth Running Control

-0.24 mg/str Cyl 1 -2.8 to +2.8 mg/H

-0.68 mg/str Cyl 2 -2.8 to +2.8 mg/H

0.31 mg/str Cyl 3 -2.8 to +2.8 mg/H

0.59 mg/str Cyl 4 -2.8 to +2.8 mg/H

 

09:45:13 Group 023

-8.0 (no units)

-19.0 (no units)

6.0 (no units)

-7.0 (no units)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det her sier meg ingen ting :/

 

Tuesday,19,March,2013,10:17:35:00844,VCDS Version: Beta 12.10.3,Data version: 20130228

038 906 019 JT,,1.9l R4 EDC 0000SG 1572,

 

,Group A:,'011,,,,Group B:,'023,,,,Group C:, Not Running

,,Engine speed,Spec. intake press.,Actual intake press.,D.cycle MAP,,(no units),(no units),(no units),(no units),,,,,

,TIME,2850-3150,2200-2400,2100-2600,35-80%,TIME,,,,,TIME,,,,

Marker,STAMP, /min, mbar,, %,STAMP,,,,,STAMP,,,,

,0.00,1680,1285.2,1345.5,40.6,0.36,7.0,-5.0,13.0,-4.0,,,,,

,0.72,1722,1305.6,1275.3,35.5,1.08,5.0,-11.0,19.0,-10.0,,,,,

,1.44,1869,2223.6,1649.7,31.9,1.80,-13.0,-23.0,-12.0,-21.0,,,,,

,2.16,2121,2295.0,2655.9,78.5,2.52,-11.0,-25.0,-3.0,-15.0,,,,,

,2.88,2394,2335.8,2983.5,91.6,3.24,-28.0,-35.0,-18.0,-30.0,,,,,

,3.60,2646,2346.0,2983.5,94.4,3.96,-17.0,-36.0,-17.0,-28.0,,,,,

,4.32,2898,2346.0,2983.5,94.0,4.68,-11.0,-11.0,-14.0,-21.0,,,,,

,5.04,3150,2346.0,2983.5,94.0,5.40,12.0,-6.0,1.0,-20.0,,,,,

,5.76,3339,2346.0,2983.5,94.0,6.12,22.0,-11.0,2.0,-20.0,,,,,

,6.48,3528,2346.0,2983.5,94.4,6.86,15.0,-13.0,-3.0,-14.0,,,,,

,7.24,3717,2346.0,2983.5,94.0,7.60,26.0,-13.0,6.0,-6.0,,,,,

,7.96,3906,2325.6,2983.5,94.4,8.32,-35.0,-36.0,-23.0,-19.0,,,,,

,8.68,3969,2315.4,2925.0,92.4,9.06,-6.0,-39.0,-16.0,-26.0,,,,,

,9.42,3969,2315.4,2679.3,92.4,9.78,0.0,-38.0,-13.0,-33.0,,,,,

,10.14,3948,2325.6,2632.5,92.4,10.50,-4.0,-33.0,-12.0,-34.0,,,,,

,10.86,3948,2325.6,2550.6,92.4,11.22,-5.0,-39.0,-10.0,-33.0,,,,,

,11.58,3948,2325.6,2234.7,92.4,11.94,-5.0,-39.0,-10.0,-36.0,,,,,

,12.30,3948,2325.6,1942.2,92.4,12.66,-5.0,-39.0,-10.0,-36.0,,,,,

,13.04,3948,2325.6,1684.8,92.4,13.40,-5.0,-39.0,-10.0,-36.0,,,,,

,13.76,3969,2315.4,1509.3,92.4,14.12,-5.0,-39.0,-10.0,-36.0,,,,,

,14.48,3990,2315.4,1404.0,92.4,14.84,-5.0,-39.0,-10.0,-36.0,,,,,

,15.20,3612,1060.8,1251.9,92.4,15.56,-3.0,-26.0,-10.0,-36.0,,,,,

,15.92,3003,2346.0,1146.6,92.4,16.28,-11.0,-25.0,0.0,-28.0,,,,,

,16.64,3024,2346.0,1193.4,92.4,17.00,-13.0,-25.0,-4.0,-31.0,,,,,

,17.36,2982,1050.6,1181.7,92.4,17.72,-14.0,-32.0,-5.0,-34.0,,,,,

,18.08,2940,1030.2,1029.6,92.4,18.44,-14.0,-32.0,-5.0,-34.0,,,,,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så lett å lese kommahidden med det blotte øye.

 

Jeg har plottet dette i en graf for deg, og der ser du det mye lettere.

 

rød strek er faktisk turbotrykk, den blåe er hva ECU`en "ber" om. Du har et problem med at den ikke klarer regulere trykket ned som den skal. Kan være "sticky vanes" (treg vnt) på turbo, det kan være N75 ventil som er deffekt. Det som er rart er at du mister turbotrykk der du når 3000rpm, så går dette ned selv om turtallet holdes på 3000. Her er jeg på tynn is, men kan du ha en lekasje i en trykkslange? Som kun lekker ved et vist turtall/trykk?

 

Blokk 011

stian-vacn-011.PNG

 

 

Den neste kan jeg ikke tyde, pumpedyse er ikke noe jeg har erfaring med. Med har lagt ved grafene på denne også, det er vel andre her som har peiling :)

Blokk 023

stian-vacn-023.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært på Møller i dag og dem har feilsøket. Dem trur det kan være klaffene i turboen som er trege. Men når jeg tok målingen mistet jeg trykket helt på 3600 rpm. Da måtte bile startes på nytt føre trykket var til bake. Og feilgoden med overtrykk kom opp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men det vil si at han får mer trykk fra turboen en hva ecu´n ber om?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja stemmer. Den får for mye, og da vil den gå i nødmodus for å "redde" motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Espen hva brukte du for å gjør om CSV filen til graf?

 

Sorry Off-topic.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.