Hvor kjøper jeg Partikkelfilter til Audi a3 07 1.9 tdi pd sportback? evt tips

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en 2007 Audi a3 1.9 tdi pumpedyse sportback kjøreskolebil.

Den har nå gått 220 000 km. og hadde nettopp kamaksel havari, hvor kammen slet ned ene

ventilløfteren og fikk mekaniske ulyder i motoren, dro til Norsk Bildelsenter på Liertoppen, de hadde

topp service og hadde kam og løftere inne til en hyggelig pris. Men det ble alikevel rundt 20 000 kr

for hele jobben, med nye strekkbolter og alt. Påstår dårlige oljeskift, lange intervaller osv er skyldige

til kamakselslitasjen, bilen er ny hos Møller Norge og har bare gått på standard service, men jeg må nok

korte ned på km på oljeskift service nå.

 

Men så etter en kjøretur begynte plutselig diesel partikkelfilter lampen å lyse.

Jeg leste manualen og kjørte den anbefalte "renseturen" uten at det hadde noen effekt.

Jeg leverte bilen til et verksted som tok en tvungen utbrenning av filteret, men fortsatt ble ikke lamper borte.

Også justerte de verdiene i filteret til 0 og da forsvant varsellamper, men det var en kortvarig glede som

virket bare i 2 dager også dukket alle opp igjen. Maks sot nivå er 60 gram eller hva de måler i tror jeg

og filteret mitt er 56 gram nå, så det må da byttes ut.

 

Jeg finner ingen alternative selgere til dette filteret, der er også partikkelfilter og katalysator i en stor klomp

så den er ganske dyr. Har prøvd å demontere filteret (en forferdelig jobb) og spylt gjennom det med trykkluft

høytrykkspyler og annet, også kjørt tvungen utbrenning, men det hadde ingen bedrende effekt dessverre.

Møller skal ha 18 000 for et nytt filter pluss pakninger og en stor jobb (må av med drivakslel osv)

Audi Sverige skal ha 18700 sek for nytt filter så det var ganske lik pris der.

 

Ettersom motoren blir eldre vil den jo blåse gjennom mere sot/olje og et nytt filter vil jo da gå raskere tett igjen...

 

Ser også på mulighetene til å ta bort filteret da dette vil være en mye mer langvarig løsning og ikke minst

mye billigere prismessig, er det noen som har noen tips eller erfaringer rundt dette?

 

mvh

Tor Morten Berg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går greit og fjærne partikelfiltere. men du må fjærne det i softwaren også. Har sett fleire topper som har gått longlife intervall.

og Som toppene er ganske slitt på 200000. Hadde også eit tilfelle med ein som me overhalte toppe på pga samme problem den var vel gått ca220000.

 

Så ville kansje hørt på priser på rundt om på fjærning av filter for og holde kostnadene nede.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest om dieselpartikkelfilter "erstatter"

Fjærner dieselpartikkelfilteret fysisk, vistnokk et "kitt"

10-15.000km er et oljeskiftintervall jeg ville gått for.. ikke longlife/20-30.000km

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.