Forskjell på 2.3 (NG) og 2.2 (KV)?

Anbefalte innlegg

Helt til idag så trodde jeg at jeg hadde en 2.3 motor i Coupe'n, men etter å ha undersøkt litt tidligere idag så fant jeg ut at det står en 2.2 (KV) i den : rolleyes Ikke at det har noe å si for meg, men jeg lurer litt på forksjellene på disse motorene? Hvis man ser bort fra "kubikken" da ;)

Fordeler/ulemper kontra hverandre?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er skrevet mye om forskjellene på 2226 og 2309 motorene her tidligere. Søk så får du svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, er klar over det og har søkt litt her og der, men finner aldri liksom noe skikkelig svar jeg blir helt fornøyd med.

Eneste jeg finner ut er noe med katalysator og ikke katalysator, og pga dette ble volumet økt fra 2.2 til 2.3, er dette eneste forskjellen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, det er ikke den eneste forskjellen. 2.3 fikk blant annet modifisert topp med større ventiler, og innsprøytningsanlegg med mere elektroniske duppeditter som lambda, bankesensor, styring av fordeleren osv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, det var mer eller mindre et slikt svar jeg var ute etter : ja : Takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk man KV motor i typ 89 coupe da? Det har vel blitt bytta motor i bilen din vel Eskild. Får håpe du ikke har kat'en og da. Med katalysator er det vel kun 120 hk i en KV motor?

Hvordan er det å "oppgradere" fra 2,2 til 2,3 i a? Liten vits kanskje. Må bytte ledningsnettet også da kanskje p.g.a de ekstra dupedittene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk man KV motor i typ 89 coupe da? Det har vel blitt bytta motor i bilen din vel Eskild. Får håpe du ikke har kat'en og da. Med katalysator er det vel kun 120 hk i en KV motor?

Hvordan er det å "oppgradere" fra 2,2 til 2,3 i a? Liten vits kanskje. Må bytte ledningsnettet også da kanskje p.g.a de ekstra dupedittene.

 

Man fikk KV i de første 89'erne (inntil katalysatorkravet kom for fullt)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Roger sier, man fikk KV i Type 89 (både sedan og Coupe) på samme måte som Audi laget Type 85 Coupe med NG motor. Det var litt overlapping på den tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

2.3 fikk blant annet modifisert topp med større ventiler

Er du sikker på det? Såvidt jeg kan se, er det samme delenummer på eksos og innsugsventilene på 2,3 som på 2,2 tilbake til tidlig 80-tall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.