Banking bak etter montert senkesett

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har montert coilovers på min Seat Ibiza nå. Denne er jo mer eller mindre identisk med Polo 6n.

Opplever en bankelyd bak, som KAN høres ut som kommer fra høyre dempertårn.

Har sjekket innfesting til demper oppe og nede, og alt ser ut til å være i orden.

Noen som har erfaring med lignende? Har montert en del av disse uten problemer...

Bilen er senket godt, og er veldig stiv. Men lyden er allikevel ikke riktig. Det høres ut som om noe er løst. Det er jo en svært enkel konstruksjon bak der, så det er jo grenser for hvor mye som kan være galt.

Begynner kanskje å lure på om det er demperen som er gåen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det første som faller meg inn (til tross for at dette er nigelnagelnye deler) er at du kan ha dratt til toppmutteren på fjærbeinet for hardt, slik at den ørlille sporringen som fjærskål og hele sulamitten står i spenn mot har løsna. Men da vil du også oppleve at stempelstanga stikker opp i bagasjerommet, noe du som er såpass rutinert med en gang hadde lagt merke til:).

Alternativt er ikke toppmutteren på fjærbeinet stramma nok til, slik at fjærskåla ikke står i tilstrekkelig spenn mot sporringen.

I begge tilfeller snakker jeg altså om mutteren øverst på fjærbeinet - altså den som holder øvre fjærskål og avstandshylsa på plass. Ikke den du skrur fast fjærbeinet til karosseriet med, altså.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar! :)

Jeg hadde oppe alt i går på begge sider, og byttet plass på fjærbeina. Kan nesten høres ut som den verste lyden er fra venstre siden nå, som tidligere kunne høres ut som venstre. Mistenker kanskje at demperen er gåen, men må utelukke et par andre ting også.

Demonterte også alt igjen for å sjekke at alt er korrekt, og det ser veldig riktig ut.

Monterte også nye Prothane foringer for sikkerhetsskyld, selvom de gamle var helt greie.

Dro til med en fornuftig kraft på alt sammen, så det var tight og fint.

Allikevel banker det og skramler som et uvær når jeg kjører i humper. :(

Når du snakker om denne sporringen Andreas, tenker du på nr. 11 på denne tegningen? (Tilsvarende, da dette er et originalt fjærbein).

Golf3rearstrut.jpg

PS: Jeg HAR tømt bagasjerommet for alt mulig inkl. reservehjul og jekk for å utelukke noe der ;) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det ikke ukjent at eksos banker i bakstilling på en ibiza med mye senk ble lurt av det selv på min gamle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du snakker om denne sporringen Andreas, tenker du på nr. 11 på denne tegningen? (Tilsvarende, da dette er et originalt fjærbein).

Golf3rearstrut.jpg

Etter hva jeg kan se er ikke denne her som egen del på bildet. Men du ser den nederst på gjengepartiet på stempelstanga (altså på tegninga til venstre).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det ikke ukjent at eksos banker i bakstilling på en ibiza med mye senk ble lurt av det selv på min gamle.

Og jeg opplevde det samme på min Polo 2F, men i motsetning til dunking fra støtdemper og fjærbein, som gjerne dunker i hullet i gata, så kommer dunkingen fra eksosanlegget like etter hullet i gata.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.