#1 Skrevet Mars 26, 2013 Hei! Skal skifte termostat på bilen, og tenkte da at jeg også kan skifte kjølevæske i samme slengen. Ser nå at det er blå kjølevæske som er i bilen nå og ikke rød som Audi helst skal ha? Hvordan før jeg ut alt den gamle kjølevæsken? Er det bare å fylle denne guiden http://www.bilforumet.no/bilmerker/audi/a4-s4-rs4-b5-1994-2001/264512-guide-bytte-termostat-audi-a4-1-8t-replace-thermostat-audi-a4-1-8t.html#post2783848 også skylle igjennom med vann et par ganger, eller er det flere slanger som må åpnes? Er en A6 2000 1,8t 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 26, 2013 tøm, fyll på vann, kjør, tøm evt vann igjen , kjør, tøm fyll rød 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 26, 2013 spyl gjennom så mye som mulig så er det større sjangs for å få ut alt, er skikkelig dritt å få blanda rød og blå ;p 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 26, 2013 Kjøper du ny rød av g12++ eller g13 skal de tåle å bli blanda med alt, så om det er en rest av noe betyr ikke det noe som helst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 26, 2013 Jeg byttet fra blå til rød (G30) og trodde jeg hadde fått skylt ut alt, men det hadde jeg ikke... Det ble seende slik ut. SÅ det er viktig å få skylt ut alt og litt til. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 27, 2013 Kjøpte G30 rød hos bilxtra. Men så lenge man åpner den slangen under termostaten og skyller igjennom et par ganger så får man ut det meste? Takker for svar :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 27, 2013 Kan man ikke gjøre følgende? 1* Finn frem hageslangen din 2* Koble av RETURSLANGEN til vanntanken din (Den som går rett inn i vanntanken igjen, etter å ha vært gjennom hele kjølesløyfa) 3* Lede vannet fra returslangen i feks; en stor bøtte 4* Start bilen 5* Etterfyll med nettvann fra hageslangen (I påfyllingslokket til vanntanken) 6* La syklusen gå sin gang, helt til du har tømt et par 10-liters bøtter med vann 7* Når du er komfortabel med rensingen din, slå av hageslangen og motoren 8* Etter beste evne, tøm kjølesløyfen for vann 9* Fyll på ny kjølevæske Da må du vel ha renset ut det meste? OG bilen er ikke flyttet en millimeter under prosessen... Eller ville noe slikt vært skadelig for bilen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 27, 2013 Kjøpte G30 rød hos bilxtra. Men så lenge man åpner den slangen under termostaten og skyller igjennom et par ganger så får man ut det meste? Takker for svar :-) Fyll opp med rent vann, start motoren i noen minutter (for at det skal sirkulere), tapp ned, gjenta dette minst 2 ganger til. Jeg hadde motoren og radiatoren ute av bilen og spylte veldig godt igjennom med hageslangen, dette ble gjort i forbindelse med motorbytte. Likevel skjedde det som dere ser av bildet mitt. Så du må være 100% sikker på at du har fått renset ut alt, og det kan du bare være ved å skylle, skylle og skylle med masse rent vann. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 27, 2013 Men med G12++ eller G13 (som er den alle vw/Audi forhandlere har nå) så er ikke rester som ligger igjen i en krok noe som helst problem. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 28, 2013 Bør jeg blande 50/50 også? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 28, 2013 50/50 kjølevæske og vann ja. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 28, 2013 Men med G12++ eller G13 (som er den alle vw/Audi forhandlere har nå) så er ikke rester som ligger igjen i en krok noe som helst problem. Hvorfor gjøre det vanskeligere enn nødvendig? Kan ha noe med pris å gjøre? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 28, 2013 Tja, under 200 for 1.5 liter konsentrert. Kanskje ikke billigst men sparer seg mye jobb da. Og mye penger er det jo ikke. Eller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 28, 2013 det vi lligge igjen en del vann i registeret til varmeapp dette må også renses godt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 28, 2013 Tja, under 200 for 1.5 liter konsentrert. Kanskje ikke billigst men sparer seg mye jobb da. Og mye penger er det jo ikke. Eller? Tror jeg leste en plass at hele tanken rommer 6L. Kjøper man 2 av dissa da, samt blander 50/50 så har man jo det. Vurderer om jeg skal bare vente til møller ol åpner igjen og kjøpe g12++ eller g13. Ble litt skeptisk nå etter hva andre her har opplevd, så bruker heller 150 kr mere og er på den sikre siden :-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...