#1 Skrevet Mars 26, 2013 Har et meget underlig problem. Får ikkje gnist, og har byttet det meste Helt ny fordeler fra 034, med lokk å rotor Nytt batteri Ny tenningsmodul og coil Nye plugger Nekter å tro at alle tennkablene er gåen, har sjekket og coilen avgir gnist men ikkje lenger enn te fordeleren. Har Lest litt i haynes boken, og testet fire point sensoren den skal vær på 1000ohm men min var på 994 - har dette noe å si ? Har og feil varmeverdi på pluggene men det skal vel ikke ha noe å si ? Hadde problem med at den ikke ville starte på starteren, ville kun fyre på gir - trodde då at starteren mulig tok for mye strøm elns men har aldri fått konstantert dette. Hva annet er det som styrer tenningen som eg kan sjekke ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 26, 2013 Sjekk at tappen på svinghjul er hel og på plass, 994 ohm er helt ok. Mål begge følere nede ved svinghjul, skal være ca 1000 ohm på begge. Setter ei krone på at fordeler ikke står riktig om tappen på svinghjul er på plass. Husk at både nedre og øvre merke må være på TDC som de kun er på hver 2 runde på veiva. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 27, 2013 fordeleren er riktig innstilt - så ska ta å sjekke den tappen du snakker om, fant noen tilsvarende tråder om dette snodige fenomene : http://forum.vacn.no/showthread.php?159606-3b-starter-ikke-med-n%F8kkel http://forum.vacn.no/showthread.php?96922-Tapp-p%E5-svinghjul-til-G4-sensor-knekt-%28Timing-reference-sensor%29-S4-AAN/page2 Skal ta å se på problemet i påsken, håper eg finner utav det SPM - har et svinghjul fra en 10v motor vet du om dette mulig kan passe ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 27, 2013 så du sier at du får gnist om du tar av kabelen til fordeleren fra coil og holder den mot jord? i så fall så vet du jo at det ikker noe galt med tenningssignalet. Da ville jeg feks sjekka at coil står riktig (ja du sjekka det, men sjekk igjen), om drevet på kammen ikke er knekt osv.. .Får du gnist fra coilen mens du drar på tenninga så er problemet mellom coil og sylinder ( med mindre gnisten er for svak fra coil.. men ny coil, så det bør ikke være tilfellet) " testet fire point sensoren den skal vær på 1000ohm men min var på 994 " 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 27, 2013 janei, får gnist fra coilledningen men ikke når eg kinner på starter - må leke litt med ledniger får å få d til Så d e noe som lager kvalme for signalet, Men skal det være + på begge sider av coilen ? det har eg ... Angående ohmen - kortid kan en konstantere kortid en slik sensor e gåen ? pluss minus 100 elns ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 27, 2013 Prøvd diagnose? Se om det er noen feilmeldinger. Hadde lignende problem på en 20v, den startet kun på trill over 1000 omdr. Da var det kila på svinghjulet på veiva som var så slitt at timingen ble feil... Fikk i allefall frem feilmelding på diagnosetest. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 27, 2013 har ikkje tilgang til diagnose, eneste blinkdiagnose men då bør eg vel ha kjørt bilen først ? begynte å feilsøke mer, her er tilstanden no : Tappen på svinghjulet er her vertfall den utelukket. Har målt begge sensorene som sitter på kassen, ene var 790ohm den andre 840ohm (den ene er litt bøyd men d skal den vær med tanke på vinkling til svinhjulstappen) Her er når merkene står overens på kammen - då står merkingen på veiven en liten cm fra hverandre se neste bilde Her er merking på veiv, litt avikende - litt usikker om det har noe å si ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 27, 2013 her er merking på fordeleren, ser fin ut. er det normalt å ha 12v på begge terminalene her når tenning er på ? Skal i måren prøve å skifte jordingskabelen og tenningslåsen, viss den då ikke starter hva gjør eg då ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 2, 2013 (endret) Har no skiftet jordingskabelen og begynte å se på tenningslåsen men såg at det ikke gikk, eg har b4 rattstamme og har skaffet meg tenningslås fra b3 - er ulik innfesting men fant ut en annen ting - skrudde av veivreimhjulet- såg da at kilen ikkje var helt som den skulle ... Regner med veivhjulet fra en 10v vil passe rett på ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 4, 2013 Da var det kanskje som jeg trodde, skrev svinghjulet men mente selvfølgelig den du har tatt bilde av. Du får kjøpt nytt register-drev (det som du ser på bildet som sitter i 4 skruer) på møller, ca 500 kr tror jeg, trenger ikke bytte hele remhjulet. Har det gått bra med kilesporet på veiva? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet November 15, 2013 nei, eg måtte legge i en fuge i kilsporet, uheldigvis ble det litt trangt, så no er det mye kast i reimhjulet - må av igjen å sjekke. Men et spm - om registeret står en tann skjevt, kan bilen då gå som vanlig, men ha dårlig effekt på turtall (over 4000 ) for eg mangler kicket mitt .. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...