Trenger tips for å polere bilen med poleringsmaskin

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg elsker å ha blank bil, men har vel innsett at å kun bone for hånd er tidkrevende og resultatet så som så. Bilen er 4 år og har hagevis med "hologrammer" eller såkalte vaskemaskin riper. Ser det ikke med overskyet vær men i solen.....Vel...ikke så fint.

 

Så nå har jeg vært og kjøpt meg bonemaskin med tilbehør hos Sandtec i Sandnes.

 

Jeg har kjøpt følgende utstyr:

Dynabrade Poleringsmaskin med 800-1800 omdreininger

Meguiars Solo Cut & Polish 86

Meguiars Polymer Sealant 20

Påføringsputer

4000 sandpapir for å ta større riper

 

Er litt redd for å begynne for jeg har hørt mange historier om biler som har fått store skjolder osv.

 

Så er det noen her som har noen gode tips eller linker til artikler, brukertips osv?

 

Alle tips mottas med takk :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta deg en tur inn på http://www.detailersclub.no og les artiklenene som ligger under nybegynner forumet der.

 

P.S Man boner gulv, ikke bil, bilen blir polert ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan også få en "boner"............men det er et annet kapittel ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags puter har du kjøpt deg og hvilken farge har du på bilen?

Hologrammer er spor etter en for grov kombinasjon av produkt og pute, mens vaskeriper er som du sier - vaskeriper.,

 

Hva slags maskin kjøpte du?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva slags maskin kjøpte du?

 

Det skrev han i første innlegget, les en gang til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det så jeg også, men meg bekjent så har Dynabrade flere modeller å velge mellom, og jeg vil gjerne ha mer spesifikk info.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han har vel sort bil vis eg ikke husker feil. og det er vel ikke akurat noe nybegynnerfarge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei igjen,

 

bone....hehe...skrev tydeligvis feil ja :-)

 

Maskinen jeg har kjøpt er en Dynabrade - Right Angle Polisher modelnr: 51615 (Volts/amp/hz/Watts 230/4,6/50-60/1010) Den er kjøpt på Sandtec i Sandnes som kun driver med lakk, poleringsutstyr osv. Jeg ble fortalt at dette er mye bedre en det som er å få kjøpt på biltema, clas Ohlson osv. Kostet 2300 + mva.

 

I tillegg kjøpte jeg 2 flasker med Meguiars poleringsmiddel. Den ene heter So1o Cut & Polish cream som det er litt pussemiddel i for å bli kvitt vaskemaskin striper og småriper. Og som bonemiddel fikk jeg med Polymer Sealant 20.

 

Fikk med 2 påføringsputer hvor den blå er litt hard og virker litt grov. Denne ble jeg fortalt var for påføring av So1o Cut & Polish mens den svarte er mye mykere og for påføring av Polymer Sealant. I tillegg kjøpte jeg en Meguiars Soft Buff som kunne brukes til å ta vekk Polymer Sealant.

 

Jeg spurte om jeg ikke skulle ha en slik myk "fluffy" pute for å ta vekk bonemiddelet men det mente de ikke. De sa at selve bonemiddelet kunne jeg egentlig bare påføre for hånd og tørke vekk med poleringsfille på rull fra f.eks Turtle Wax eller lignende eller en mikrofiber fille. Skjønte ikke den helt da jeg mener at bruker du maskin så bruker du den i alle faser av boningen.

 

Jeg testet litt med den blå påføringsputen og det så greit ut i garasjen men kjørte den ut i solen og da kunne jeg godt se hvor jeg hadde brukt den. Så for min del så virker den litt for grov. Eller kanskje at jeg ikke har holdt den i riktig vinkel eller lagt litt press på den. Slik jeg føler det nå så vet jeg ikke om jeg tør å bruke maskin da jeg ikke vil ha skjolder på hele bilen.

 

Tanken bak dette kjøpet er at bilen min er dekket av slike vaskemaskin striper/hologrammer og jeg hadde en plan å bruke maskin med So1o Cut & Polish cream på hele bilen og etterpå ta på bonemiddel. Da hadde jeg kunnet bli kvitt mesteparten av disse "kjekke" stripene. Ideen er jo god, men er jeg på riktig spor her?

 

2013-03-28 18.05.04.jpg

2013-03-28 18.04.15.jpg

2013-03-28 18.04.35.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oj, der har du blitt feilinformert :)

 

Svarer litt bedre senere når jeg ikke sitter på tlf :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igjen.. man boner ikke bil, den polerer man...

 

Som Bernhard sier, du har blitt feilinformert...

 

Det finnes mange typer polish av forskjellig grovhet for og ta riper av forskjellig dybde. Det samme med puter. Det er en kombinasjon av pute og polish som fjerner riper. Det er slett ikke sikkert middelet du har fått passer lakken på bilen din i det heletatt, og att du pga dette får resultatet du får. Det kan også være feil bruk av maskin, puter og polish. Nå er ikke jeg kjent med meguiars, men kan ta noen ekspemler fra scholl. jeg bruker s03g, s17+ og s30. S03g er veldig grov, den er så grov att man kjenner kornene i den med fingrene. Denne brukes typisk på veldig ripete hard lakk sammen med en grov pute. Etter denne kjører man gjerne s17+ og/eller s30 som ett finere steg for og fjerne "ugang" etter s03g. S03g er ofte for grov til og avslutte pent. Polerings middelet tørker man av med en microfiber klut etter man har brukt det til polering. når man har korrigert vekk alle riper og har fått ett ripefritt blankt resultat legger man gjerne en voks som forsegling for og beskytte lakken.

 

Nå kjenner ikke jeg til maskinen du har kjøpt heller, men det finnes to typer maskiner også. DA (dual action) som roterer rundt, samt rundt sin egen aksel, og roterende som bare går rundt og rundt. Roterende er lettere og korrigere bort riper med, men det er også lettere og brenne lakk og gjøre andre feil med denne. DA utvikler ikke like mye varme som roterende, og det tar derfor lenger tid og korrigere bort riper med dem, men her er terskelen for og gjøre feil litt høyere enn med roterende.

 

Hvordan vasket du bilen før du gikk i gang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sverger til Meguiars for det meste. Og bruker Meguiars NXT bilshampoo. Først spyler jeg over bilen med høytrykkspyleren og bruker vaskehansken (Meguiars sin) og begynner på toppen og arbeider meg nedover. Siden jeg skal bone bilen tar jeg alltid og går over bilen med Lesonal Antistatic Degreaser SB som løsner og fjerner all dritt/asfalt osv og får ett helt rent underlag. Det fine med denne er at den heller ikke ødelegger lakken. Så spyler jeg bilen igjen før jeg tar vask nummer 2. Da er den gullende ren og klar for boning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bernhard.....har du noen ord på lager som du vil dele med meg?

 

Og til dere andre....kom gjerne med innspill :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

#86 er en "allround"-polish, poenget med den er at man skal kunne gjøre to-trestegsjobber ved å bytte puter, ikke bytte polish.

Høres jo lettvindt ut, og den leverer et greit resultat, men denne metoden er etter min mening ikke like bra som å bruke to forskjellige polisher, samt to forskjellige puter.

 

Den røde Meguiar´s-puta som du har fått med der, vil fungere bra på ripene. Den vil også restituere etter du har brukt våtslipepapir.

Du må du ta en runde til med myk pute etterpå. Samme produkt, #86, siden det er det du har.

Optimalt sett, skulle du her hatt f.eks gul Meguiar´s Soft Buff sammen med #205 eller #80

 

Jeg drar ikke kjensel på den sorte puta, men om den er mye mykere enn den mørkerøde, kan det fungere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sorte puta, Er det Meguiar´s? Vil du si at den er mykere enn en tørr vaskesvamp, f.eks?

 

#20 er du best tjent med å legge på for hånd, som du har fått tips om. -Er ikke slipemidler i den, så du får bedre presisjon om du bruker armer og fingre..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.