#1 Skrevet Mars 27, 2013 Jeg har en Audi A6 2005 mod (B4) 1.9 tdi, med standard dempere og fjærer, dvs ikke sportsunderstell. Jeg skal bytte til Bilstein B12 Pro-kit Jeg skal samtidig bytte fjærbenslager og støvmansjetter. Jeg lurer på følgende: - Trenger jeg kortere støvmansjetter? Følger dette med i kittet? - Har disse demperne innebygget gummistopper, eller trenger jeg noen som er kortere enn de originale? - Kan jeg benytte standard fjærbenslager? - Er det noe annet jeg trenger for å gjøre denne jobben, eller er det noe spesielt jeg bør tenke på? Stian 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 28, 2013 Monterer akkurat nå et B12 Pro kitt+ på S4 min, så jeg kan svare deg på noen spørsmål... Det som følger med i kittet er fjærer og dempere, alt annet som bumpstopp, støv mansjetter,fjærbeins lager og andre deler, så er det lagt opp til å bruke det som står på bilen originalt. jeg kan anbefale å kjøpe inn nye bumpstopp i tillegg til støv mansjetter før du begynner, da disse som regel er i dårlig forfatning... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 6, 2013 Takk for svar. Jeg leste på et annet forum at disse demperene har innebygget bumpstopp, og at man derfor ikke skal montere de originale. Det stod også at de hadde doble avskraper-ringer,og at det ikke var nødvendig å montere støvmansjetter. Jeg skal sjekke dette nærmere før jeg monterer det på bilen. Har du fått montert det på bilen din Morten, og ble du fornøyd? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 13, 2013 Takk for svar.Jeg leste på et annet forum at disse demperene har innebygget bumpstopp, og at man derfor ikke skal montere de originale. Det stod også at de hadde doble avskraper-ringer,og at det ikke var nødvendig å montere støvmansjetter. Jeg skal sjekke dette nærmere før jeg monterer det på bilen. Har du fått montert det på bilen din Morten, og ble du fornøyd? Fant du ut av om dette stemmer? Har bestilt samme typen sett selv. Eivind 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 14, 2013 Takk for svar.Jeg leste på et annet forum at disse demperene har innebygget bumpstopp, og at man derfor ikke skal montere de originale. Det stod også at de hadde doble avskraper-ringer,og at det ikke var nødvendig å montere støvmansjetter. Jeg skal sjekke dette nærmere før jeg monterer det på bilen. Har du fått montert det på bilen din Morten, og ble du fornøyd? Det stemmer det du sier med bumpstopp, men i følge anvisningen så skulle man montere bumpstopp bak, på min bil vært fall,fordi støv mansjetten er festet på den...Det med avskraper ringene vet jeg ikke, men å montere støvmansjettene skader jo ikke, de blir jo mer beskyttet av å ha de på uansett... Jeg er STOR fornøyd med pro kitet... bilen ble som "ny", men nå var jo også det som var på bilen helt kaputt også da men... Jeg vil si at pro kitet er akkurat passe fast, men også veldig komfortabelt... Er såpass fornøyd at jeg må si at det nesten overgår det originale sports understellet på min 2012 A4.... Så vis Eibach/bilstein hadde levert et sett som senket mer en 30mm til A4 min, så hadde jeg valgt pro kittet til denne også.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 14, 2013 Jeg mottok Pro-kittet mitt på torsdagen, og det fulgte med en enkel montasjeanvisning. Den beskriver som Morten sier at man skal montere Bumpstop og støvmansjett bak levert fra Bilstein, eller så kan man benytte det originale. Den sier ikke så mye om hva som skal monteres fremme. Min A6 er med standard understell som vil bli senket med dette pro-kittet. Jeg velger derfor å bestille bumpstop og støvmansjetter som er tilpasset bil med sportsunderstell. Jeg har funnet et slikt sett for sportsunderstell hos Autoteilemann, for montering bak. Det oppgis at Bumpstopen er 29 mm kortere enn den som er for biler med standard understell. Dette synes jeg gir mening, da pro-kittet senker bilen med 30 mm. Morten: Vet du om det er behov for kortere bumstop fremme, eller om det går greit å benytte den originale, selv for bil uten tidligere sportsunderstell? Er det noen som vet hva som er forskjellen på bærearmene for biler med sportsunderstell og de med standard understell? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 14, 2013 Foran så er demper armen på Bilstein demperne mye tykkere en de originale demperne, så her passer ikke de originale bumpstoppene uansett... Men du trenger de ikke da det er bygd inn i Bilstein demperne...vis en ser på sidene til Bilstein så skal det stå der et sted.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mai 11, 2013 Jeg har nå fått montert Pro-kittet, og er også veldig fornøyd. Enig med Morten i at det er passe stivt, men samtidig som det er komfortabelt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 12, 2013 Har nå montert og kjørt et par dager med Bilstein/Eibach B12 Pro Kit på min bil også, og er storfornøyd! Jeg tok en sjans og bestilte et sett nye bumpstops med mansjetter foran fra Sachs, og jaggu var ikke stengene på demperne foran samme diameter som org. på settet til min bil. Bak kom demperne ferdig montert med bumpstops og har ingen mansjett grunnet hylsen de er montert inni mot chassiset. Foran brukes de originale fjærskålene (gjelder nok ikke alle, er et skille på chassisnr. her) med et adapter mot C-ringen i sporet på demperne. Litt lavere, litt fastere, men ikke mer enn at jeg kanskje kunne trodd det var nye org. dempere som var montert på bilen. Dette selv om demperne som følger med i settet er Bilstein B8 Sprint, som er hakket over B6 Sport, som igjen er ett hakk over std. B4. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...