Felger og dekk A6 4F 2010 - hva kjøper jeg? Må ha kvalitet

Anbefalte innlegg

Som topic sier. Jeg må ha nye sommerhjul på bilen. Vil egentlig ha originale felger pga. dårlig erfaring med kvalitet og dertilhørende punkteringer på uorginale felger.

 

Kravet er i alle fall:

 

19" eller 20"

Lik eller bedre kvalitet enn orginalfelger (tenker da på styrke i felgen så den ikke blir skjev av å se på den)

5 eikers med enkle eiker (ikke spiler som vanskelliggjør renhold)

 

Bilen er hvit S-line og har orginal luftfjæring.

 

Hvilken vei bør jeg gå?

 

Felgstørrelse og impress?

Hvis orginale felger - delenr?

Dekkstørrelse?

Hvis uorginale felger - må jeg ha argumentasjon for at felgen er minst like bra kvalitet som orginalt...

 

Vil ha komfort og ikke sporing / for mye støy / risting i ratt

 

Det er også lov å komme med tilbud på brukte felger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er vel ikke jeg helt ufarget i dette spørsmålet.. Men jeg har valgt disse til min 4F: http://www.kleemann.dk/Design/Wheels/TS-7

Ikke helt OEM, men samtidig synes jeg de er veldig stilrene og pene med en liten tvist.. :)

255/35-19 med ET38-43 på 9" felg er hva jeg har hørt skal være bortimot perfekt, åsså tilsvarende på 20" da..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du går inn på dette søket kan du lese litt om hva Runar Kopperud svarer forskjellige folk, han er litt opphøyet til Gud i mitt hode når det kommer til dette med dekk/felg på disse bilene vertfall. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som topic sier. Jeg må ha nye sommerhjul på bilen. Vil egentlig ha originale felger pga. dårlig erfaring med kvalitet og dertilhørende punkteringer på uorginale felger.

 

Kravet er i alle fall:

 

19" eller 20"

Lik eller bedre kvalitet enn orginalfelger (tenker da på styrke i felgen så den ikke blir skjev av å se på den)

5 eikers med enkle eiker (ikke spiler som vanskelliggjør renhold)

 

Bilen er hvit S-line og har orginal luftfjæring.

 

Hvilken vei bør jeg gå?

 

Felgstørrelse og impress?

Hvis orginale felger - delenr?

Dekkstørrelse?

Hvis uorginale felger - må jeg ha argumentasjon for at felgen er minst like bra kvalitet som orginalt...

 

Vil ha komfort og ikke sporing / for mye støy / risting i ratt

 

Det er også lov å komme med tilbud på brukte felger...

 

Audi leverer jo BBS speedline felgen originalt på disse, det er 8,5x19 ET48 med 255/35 19. Det er dermed helt trygt. Samme felg finnes også med ET43 til A4 B8, det er også bolt on. ET på 40 eller mer med 255 går fint.

 

Med 20 tom tror jeg faktisk du egentlig må helt opp på 265/30 for å ikke ha for lav load index (LI), noen bryr seg om dette, andre ikke og bruker 255/30 eller 245/30. Hvis du er petimeter og vil ha dekk som beskytter felgen, så er 9x20 ET45-50 med dette best. ET40 krever nok maks 255 for å hindre subbing, ET35 krever 245.

 

Noen bruker også 245/35 20, det er egentlig litt stort, men kan funke. Men ville nok helst brukt det på 8,5x20, til nød 9x20 pga dekkstrekk.

 

A8 fat five felgene burde du hatt, 8,5x20 ET45, men de er dessverre gått ut. Kjøp dem av han med blå Octavia RSen i klubben :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man risikere at navet ikke passer på orginale felger? Har alle audi det samme?

 

Vil disse f.eks. passe: http://www.ebay.de/itm/19-Zoll-Sommerraeder-original-Audi-TT-TTS-RS-8J-Rotor-Titan-Top-Zustand-/310643327947?clk_rvr_id=466678058934

 

 

Ja, men med fordel din vei. Eldre modeller brukte 57,1mm nav, nye har 66,6mm, så med hubring så passer alle nyere orginal felger. Men dei du linket til syns eg hadde litt høgt inpress.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når var modellskiftet mellom 57,1 og 66,6?

 

Leser av en post oppenfor at 9X19 orginalt har ET52 på bilen min så da er det vel ikke litt høgt inpress?

 

Vanskelig dette her komforten er blitt viktig. Orker ikke sporing eller risting eller punktering pga. dårlige / feil / universale felger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan man risikere at navet ikke passer på orginale felger? Har alle audi det samme?

 

Vil disse f.eks. passe: http://www.ebay.de/itm/19-Zoll-Sommerraeder-original-Audi-TT-TTS-RS-8J-Rotor-Titan-Top-Zustand-/310643327947?clk_rvr_id=466678058934

 

Se min audi liste, da ser du hvem som har 57,1 nav som A6 4F eller 66,6.

http://forum.vacn.no/showthread.php?225846-Boltsirkelliste-for-VW-og-Audi-lavprofildekk!

 

Felg til 66,6 bruker man senterring på, da passer det på 57,1. Mange ikke-merke-spesifikke ettermarkedsfelger har 73,1 nav, dvs litt større senterring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.