#1 Skrevet Mars 29, 2013 (endret) hei! Har en a3 2006 mod 2,0tdi 140hk quattro som mistet ladetrykk her om dagen. Får opp feilkode: 16683 - Boost Pressure Regulation P0299 - 000 - Control Range Not Reached Freeze Frame: RPM: 2205 /min Torque: 186.0 Nm Speed: 73.0 km/h Load: 40.8 % Voltage: 14.06 V Bin. Bits: 00101000 Absolute Pres.: 1785.0 mbar Absolute Pres.: 1254.6 mbar Hva er de første tingene jeg bør sjekke? Har leset på ross tech sine sider ang feilkoden Sett etter lette "synlige" lekkasjer, men ser ingen rør som har hoppet av. Når jeg sletter feilkoden går den som den skal en liten stund, så kommer feilen tilbake. Så tror ikke det er lekkasje i trykkrør. Nå merket jeg at jeg har trykk på høye turtall, men ingenting på lave. Kan det være noe med VGT? Hvordan skal jeg sjekke den? Bilen er ikke chippet, alt orginalt. Mvh Håkon 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 1, 2013 Ingen som har vært borti det samme? Går ut i fra at møller skal ha 15 ganger mer enn det koster å fikse selv. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 1, 2013 Kjent sak er at den interne wastegatereguleringen går tregt pga sot. Ville startet med å sjekke at dette går lett frem og tilbake, og at det går Ann å bevege den med en vacumpumpe el lignende. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 4, 2013 Jeg har en 2005 mod a3, samme motorkode, mitt problem var liknende, dro på i oppoverbakker så gikk den i nødmodus med engang. Jeg fikk gleden av å kjøpe helt ny turbo(min ladet på 2.3 bar) i følge mekaniker skal den lade på rundt 1.3, har du motor og driverksforsikring så koster det deg ca 9000 kr å bytte på albjerk(drammen) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 4, 2013 Er nok som nevt over, sot i de variable spjelda i turboen som er styrt av vakumklokka. Dersom du tester den med en vakumpumpe, vil du nok se at den ikke beveger seg fritt. En annen ting er å følge med på armen når du starter motoren (få med deg noen), la den gå på tomgang og gi full gass et lite øyeblikk, la den gå på tomgang igjen, og slukk motoren. Da skal armen forhåpentligvis regulere slik den skal. Men som Ole Christian sier så er nok turboen din defekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 5, 2013 Hadde den på møller i går, og må se de imponerer, de sir at INGENTING er galt med bilen Hallo.. har ikke ladetrykk før 3500rpm, og knapt da. bra jobbet.. De annslo 20.000 for turbobytte.. 100 000 km syns jeg er lite på en turbo.. De hadde visst brukt en vakuum pumpe og flyttet litt på spjelda og mente at de var ok Skal gå over alle vakuum slanger til klokka som regulerer spjeldene i turboen og se om det er som det skal. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 5, 2013 Det kan vere VTN internt det er feil på, men holder en knapp på aktuator armen som sitter fast. Sett på en pumpe selv helst med trykk måling, gjør det samme på en annen bil med samme turbo og sjekk at de beveger seg like mye ved samme trykk. Møller er ofte keene på å bytte deler i stedet for å fikse de som er på.... Men tar tid å få ut turbo så timene går vis de skal fikse også. En ide kan vere å gå til et frittstående verksted, de lever ikke av å levere deler, de levere av å skru 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 5, 2013 Men under pådrag der du drar ut 2,3 og begynner på 4 gir, er det slik at den kutter plutselig iløpet av det pådraget, eller er det slik at den ikke har ladding i heletatt/knapt ladetrykk hele veien liksom? Vist den kutter som jeg seie, er det nok turbofeil, dersom den ikkje har ladding/nedsatt ladding som sistnevt kan det vere så enkelt som vakumlekkasje en plass. Hadde sisteprobleme på min egen bil, passat 1,9TDI-PD(samme turboprinsipp med variable sjeld) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 5, 2013 Den har tilnærmet null ladetrykk hele tiden. Litt over 3500rpm. Så det er verdt å gå over vakuum slanger først da? Irriterer meg sykt at mekanikere på møller som prøvde bilen sier alt er normalt når den går uten ladetrykk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 5, 2013 Ville sett over vakumanlegg først ja og sett om det er i orden. Du vil nok om lekkasjen er stor nok høre den. Men dersom skovlene i turboen virkelig står helt fast kan det og vere turbohavari. Men tommelfingelregel; begynd med de enkleste og billigste først 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...