Hvilken bensin for original 2.0T(F)SI?

Anbefalte innlegg

Sitter å skummer litt på finn hvor jeg leser en annonse for en Q5 med 2.0TFSI der selger sier "I motsetning til Golf GTI-motoren, som forlanger 98 oktan, nøyer Audi-motoren seg med med 95. "

 

Har googlet litt å ser mange med Golf GTI (6) velger 98 oktan for bedre kilometer og samtidig bedre effekt.

 

Har veldig lite peiling på akkurat dette men stemmer det slik at jeg skal fylle 98 og ikke 95? Stor forskjell?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aner ikke, men jeg er av den oppfatning at 98/99 oktan gjør at bilen bruker mindre bensin?? Fyller bare Shell 98, fordi den er dyrest! Hehe!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men er den mer belastende for motoren, tenker ettersom den har høyere antennelsestemperatur? Skal visstnok få bedre effekt ut av motoren også, noe jeg trodde var i tillegg til passende eksos og map.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell, mindre bensin bruker den nok neppe (uhvertfall ikke målbart) MEN det som skjer i en moderne motor om du har lavere oktan enn det den er beregenet for så vil du få tenningsbank og bankesensorene registrere dette og trekker tenninga tilbake. På godt norsk, du får mindre effekt. Merkbart? neppe veldig. Men kjører du chippet bil så hadde ikke jeg vurdert noe annet enn 98/99 nei. Nettopp for å unngå tenningsbank og vi chipper vell ikke en bil for 6-7k og skal spare en femtilapp på en full tank? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell, mindre bensin bruker den nok neppe (uhvertfall ikke målbart) MEN det som skjer i en moderne motor om du har lavere oktan enn det den er beregenet for så vil du få tenningsbank og bankesensorene registrere dette og trekker tenninga tilbake. På godt norsk, du får mindre effekt. Merkbart? neppe veldig. Men kjører du chippet bil så hadde ikke jeg vurdert noe annet enn 98/99 nei. Nettopp for å unngå tenningsbank og vi chipper vell ikke en bil for 6-7k og skal spare en femtilapp på en full tank? :)

 

Flott svar - tusen takk LA!

 

Noen som kjører original 2.0T(F)SI her inne? Hva kjører dere på?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte løpe i garasjen å sjekke, står MIN. 95 så regner med det er det den iallefall må ha.

 

Betyr det at jeg kan kjøre 98oktan om jeg vil? Er det bare å bytte neste gang jeg fyller? Blir jo litt blanding da men det kan vel ikke ha noe å si. Jeg er litt spent på om jeg kommer til å merke noe forskjell eller om det bare er dumt siden jeg kjører helt original bil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min gamle TT 2.0TFSI og A5 1.8TFSI stod det at oppgitt effekt og forbruk var basert på 98 oktan, men at 95 også kan brukes.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vell, mindre bensin bruker den nok neppe (uhvertfall ikke målbart) MEN det som skjer i en moderne motor om du har lavere oktan enn det den er beregenet for så vil du få tenningsbank og bankesensorene registrere dette og trekker tenninga tilbake. På godt norsk, du får mindre effekt. Merkbart? neppe veldig. Men kjører du chippet bil så hadde ikke jeg vurdert noe annet enn 98/99 nei. Nettopp for å unngå tenningsbank og vi chipper vell ikke en bil for 6-7k og skal spare en femtilapp på en full tank? :)

 

Helt sikkert ikke, men hvis vi drar dette enda lenger; mer aggressiv tenning (kontra noe lavere) mer kraft ut av hver dråpe, som igjen utnytter hver liter som renner inn. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at Fifth Gear gjorde en test med 95/98 for noen år tilbake.

På Golf GTI 2.0 TFSI tror jeg de målte 5 hk mer med 98.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mener å huske at Fifth Gear gjorde en test med 95/98 for noen år tilbake.

På Golf GTI 2.0 TFSI tror jeg de målte 5 hk mer med 98.

Denne du mener?

5HK for golf gti

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(se forrige post :o)

 

 

 

98 = Mer effekt, så skulle tro at man trenger mindre gass å oppnå samme effekt.. men merkbart? nja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(se forrige post :o)

 

 

 

98 = Mer effekt, så skulle tro at man trenger mindre gass å oppnå samme effekt.. men merkbart? nja :)

 

Er det bare å fylle så tute og kjøre?

 

Justerer bilen tenningen selv med en gang eller hvordan fungerer systemet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir veldig teoretisk. Det man også vil oppleve er forskjell på bensin fra en produsent til en annen.

MTM testet jo bensinen når de mappen Skalaa sin RS4 og fant store avvik...

Fifth Gear gjor vel også det mener jeg.

 

Du kan fylle 98 på din TFSI motor uten problemer Bjørn Gisle.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar Finn. Har lest ved flere anledninger om forskjellig kvalitet på bensin rundt om i verden, at det blant annet var mye dårlig i statene…

 

Det jeg også lurer på er, hva er de positive/negative sidene, sett fra motoren sin side? Mer effekt? Mer slitasje? Etc.. Får nok bare prøve å se selv tror jeg :)

 

Wiki: Jo mindre komprimering bensinen tåler før den selvantenner, jo lavere oktantall har den. (Og jo mer bensinen kan komprimeres før den antenner, jo mer kraft kan der hentes ut av eksplosjonen.) Ergo: mer hk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Potensialet i 98 er bedre ja;) Men det betyr ikke at hvis man fyller dette på hvilken som helst bil så får man utnyttet dette potensialet. Alt avhenger av hvordan motorstyreenheten er programmert. Altså, hvis ECU er mappet for 95okt, og man fyller 98 merkes det ikke forskjell. Kun hvis den også er programmert for 98, og finner ut dette vha bankesensor ol... 98 tenner ikke lettere

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Potensialet i 98 er bedre ja;) Men det betyr ikke at hvis man fyller dette på hvilken som helst bil så får man utnyttet dette potensialet. Alt avhenger av hvordan motorstyreenheten er programmert. Altså, hvis ECU er mappet for 95okt, og man fyller 98 merkes det ikke forskjell. Kun hvis den også er programmert for 98, og finner ut dette vha bankesensor ol... 98 tenner ikke lettere

 

Da lurer jeg fælt på om bilen min er "mappet" for både 95 og 98, står iallefall Min. 95 på tanklokket. Sendte en mail til Møller for å høre hvordan de stiller seg til saken, om det bare "går bra" å kjøre med 98 gidder jeg ikke. Men om jeg selv merker forskjell så vil jeg jo gjerne kjøre på det som er morsomst :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke bare prøve å se om du merker forskjell? Det er ikke sjangs i havet for at det kan skade motoren din;) Det trenger du ikke å bekymre deg for...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du ikke bare prøve å se om du merker forskjell? Det er ikke sjangs i havet for at det kan skade motoren din;) Det trenger du ikke å bekymre deg for...

 

Jo skal absolutt prøve det. Akkurat nå har jeg imidlertid full tank så må nok få kjørt opp den så blir det et par runder med 98 for å se, takk for svar Øyvind :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også prøvd litt frem og tilbake med 95, 98, 99 og 100 oktan bensin.

 

På en 1989 MB 190E jeg hadde, så var det en vribryter under panseret som man vred i stilling om man fylte 95 eller 98 oktan. Merket ikke noe forskjell.

 

På en 2006 Yamaha FZ6, kunne jeg merke litt forskjell. Det var en mykere gange på 95 oktan, enn høyere opp. På denne fylte jeg 100 oktan i Tyskland, da jeg var over der å kjørte på en ferietur. Tomgangen var noe kvassere, og hadde kanskje en tanke bedre respons.

Men, hovedgrunnen til at jeg fylte 100 oktan, var at jeg skulle jo kjøre på Autobahn - fort og lenge. Jeg tenkte at det kunne jo bli sånn passelig varmt i sylindrene, og marsje på rundt 10.000 rpm over lengre tid. Høyere oktan = høyere terskel for selvantenning. :)

Jeg kunne faktisk også registrere noe lavere forbruk, med 98 oktan kontra 95 på denne sykkelen. På MC'en jeg har i dag, en 2007 Yamaha FZ1 med nedstrupet effekt (106hk mot orginalt 150hk), kan jeg registrere faktisk noe lavere forbruk med 95 oktan kontra 98... Jeg mistenker denne nedstrupet versjonen, har en ECU programvare (+ kanksje en fysisk hindring for å strupe effekten) som ikke er helt bra. Forbruket er generelt høy, og en noe laber motor respons - uansett oktan verdi.

 

Jeg tenker om oktan verdier slik: Normal kjøring og kald klima (f.eks. vinter) = 95 oktan. Bane-/hastighetskjøring = 99/100 oktan. Noe i mellom, eller en chip'et bil = 98 oktan.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren din har en bankesensor som måler bankefastheten i bensinen. 98 har kun 2% heptan og derfor høyere bankefasthet.

Fyller man 95okt på en motor uten bankesensor som er konstruert for 98okt vil bensinen antenne pga kompresjonen før tennpluggen gir knist og man får da tenningbank.

Med bankesensor justerer motoren gnisten slik at den tennes riktig og dermed går riktig. Om det gir effekt økning kommer an på motoren, men fasiten blir hva produsenten oppgir. Anbefaler de 95 oktan har man nok lite å hente på å fylle 98.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er rimlig sikker på at den er satt opp for og kunne gå på dårligst tenkte drivstoff. Er jo litt derfor effekt økningen kan vere høg ved chipping. For da kan den bli satt opp for best. Mulig drivstoff. Og er vel ikkje alle stasjoner som har 98okt og kvaliteten på bensinen kan varieere fordet om det står feks 95okt. Så sålangt bilen er orginal kan du uten problem kjøre 95okt. Om du fremdeles er usikker. Kan du ved bruk av vagcom logge kanal 20 og sjekke tenningsretardasjon. Rimlig sikker på at den vil være på 0 på alle sylindrer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker gutta, gleder meg til å se hva Møller sier, om begge typene kan brukes.

 

Har lyst iallefall å prøve et par tanker for å se om bilen blir noe merkbart anderledes!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil vel tro at du ikke merker noe som helst, ved din vanlige kjøring. Vil tro 98 oktan først kommer til nytte, ved trekking av tung henger/campingvogn. Tror først og fremst man vil bedre bunndraget/momentet i motoren, ved trekking av last. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil vel tro at du ikke merker noe som helst, ved din vanlige kjøring. Vil tro 98 oktan først kommer til nytte, ved trekking av tung henger/campingvogn. Tror først og fremst man vil bedre bunndraget/momentet i motoren, ved trekking av last. :)

 

Det virker logisk. 98 antenner kraftigere som jo vil gi mer nm :)

 

Må prøves iallefall...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

98 er ikke kraftigere enn 95.

 

Men den har høyere banketerskel. Høyere banketerskel gjør at man kan strekke tenningen lengre i software, som igjen gir økt effekt.

 

Er bilen orginal vil du ikke merke noe forskjell på disse bensinene, men 99% av alle biler som blir chippet her til lands må ha 98 på tanken.

 

Fyller man bensin med lavere oktantall en det software er beregnet for, så er det store sannsynligheter for at tenningsbank oppstår. De aller fleste ECU'er idag har bankesensorer som fanger opp dette, og trekker tilbake tenningen for å unngå dette.

Men ECU'en vil ikke huske det til neste gang du starter bilen, så da må den oppdage banking på nytt før den trekker tilbake tenningen, det er lite ideelt å kjøre rundt slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.