Hvilken bensin for original 2.0T(F)SI?

Anbefalte innlegg

98 er ikke kraftigere enn 95.

 

Sikker på det?

 

Fordi oktantallet sier jo hvor mye bensinen tåler før den selvantenner. Jo mer den tåler (høyere tall) jo mer kraft får man. Ref wikipedia. Dette virker logisk for meg iallefall..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig det, det er derfor software må være laget for det.

 

Om software er satt opp til å gi deg 25grader fortenning i et visst område, som da er mappet og beregnet for 95oktan, vil ikke fylling av 98oktan flytte tenningen til 28grader og gi deg mere effekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Riktig det, det er derfor software må være laget for det.

 

Om software er satt opp til å gi deg 25grader fortenning i et visst område, som da er mappet og beregnet for 95oktan, vil ikke fylling av 98oktan flytte tenningen til 28grader og gi deg mere effekt.

 

Du har nok rett Magnar, men får prøve selv å se om det er noe forskjell. Selv om jeg har mine tvil. Takker for svar :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikker på det?

 

Fordi oktantallet sier jo hvor mye bensinen tåler før den selvantenner. Jo mer den tåler (høyere tall) jo mer kraft får man. Ref wikipedia. Dette virker logisk for meg iallefall..

 

For å svare litt med barnehageprinsippet; Den eksploderer ikke kraftigere enn 95okt så lenge tenning og luftmengden er lik;) hehe.. Men den tåler mer trykk og tidligere tenning før den selvantenner.. Ergo, man kan mappe en motor til å gå bedre med 98, pga av disse faktorene.. Bensinen alene gjør ingen underverker...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å svare litt med barnehageprinsippet; Den eksploderer ikke kraftigere enn 95okt så lenge tenning og luftmengden er lik;) hehe.. Men den tåler mer trykk og tidligere tenning før den selvantenner.. Ergo, man kan mappe en motor til å gå bedre med 98, pga av disse faktorene.. Bensinen alene gjør ingen underverker...

 

Aha, godt forklart :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt forklart :) Verdt å nevne at om en har bil uten bankesensor, feks om du har hiddenprut, så har ikke elektronikken sjangs å oppdage tenningsbank. Kort vei til hull i blokka om en fyller dårlig 95 på en nyinnkjøpt bil mappet på 98. Nok av de som har gått på den smellen pga uvitenhet..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en GTI 2010 modell. Har hatt både IV og V GTI tidligere. Alle har jeg kjørt både original og Steg 1. Har lurt på det samme som deg hver gang. Har prøvd og prøvd, både 95 og 98 oktan. Men klarer ikke å merke forskjell. Hverken på ytelse eller forbruk. Når BSR på sine hjemmesider skriver følgende:

 

- Biler med BSR Stage 1-2 kan bli kjørt på EU95 (≈US 90) dersom bilprodusenten tillater dette, men resultatet er økt drivstofforbruk samt lavere effekt enn oppgitt.

 

Så velger jeg å fylle 95 oktan! Som sagt: Økt drivstofforbruk og lavere effekt opplever jeg absolutt ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en GTI 2010 modell. Har hatt både IV og V GTI tidligere. Alle har jeg kjørt både original og Steg 1. Har lurt på det samme som deg hver gang. Har prøvd og prøvd, både 95 og 98 oktan. Men klarer ikke å merke forskjell. Hverken på ytelse eller forbruk. Når BSR på sine hjemmesider skriver følgende:

 

- Biler med BSR Stage 1-2 kan bli kjørt på EU95 (≈US 90) dersom bilprodusenten tillater dette, men resultatet er økt drivstofforbruk samt lavere effekt enn oppgitt.

 

Så velger jeg å fylle 95 oktan! Som sagt: Økt drivstofforbruk og lavere effekt opplever jeg absolutt ikke.

 

Takker for svar Arild, ingenting er bedre enn førstehånds erfaringer :)

 

Det jeg må finne ut er om bilen er "original-mappet" både for 95 og 98 og hva som lønner seg å kjøre på, sendte en forespørsel til Møller men inntil videre kjører jeg bare på 95, iallefall så lenge bilen er original.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du vet har jeg Revo sitt 3-stegs program på min. Når jeg kjører den på "stock"(vintermodus) bruker jeg 95 oktan. På steg 2 bruker jeg bare Shell 98 oktan. Steg 3? Iflg Ingve finnes det en vanlig tilgjengelig bensin som"kanskje" er god nok, men jeg tar ikke sjanse, vil ikke ha tenningsbank med videre følgefeil..

Tror ikke du merker forskjell om du prøver 98 uten tuning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som du vet har jeg Revo sitt 3-stegs program på min. Når jeg kjører den på "stock"(vintermodus) bruker jeg 95 oktan. På steg 2 bruker jeg bare Shell 98 oktan. Steg 3? Iflg Ingve finnes det en vanlig tilgjengelig bensin som"kanskje" er god nok, men jeg tar ikke sjanse, vil ikke ha tenningsbank med videre følgefeil..

Tror ikke du merker forskjell om du prøver 98 uten tuning.

 

Ja på din kan du velge mellom og kjøre orginal, eller tun, og innen tun så kan jon-arild velge mellom program for 95okt, 98okt eller 99+.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja alle tfsi motorer er "mappet" for både 95 og 98 oktan, i tank lokket står det minimum 95 oktan, man vil da kunne oppleve litt redusert effekt og noe høyere forbruk, alle moderne motorer har bankesensor og vil da selvfølgelig ha muligheten til å justere tenning ut ifra bensin, funker også fint å hive på en skvett med e85 for å øke oktantallet enda litt til, her selv målt flere biler på 95 og 98, stort sett alltid kommet frem til samme svar, bruker mer med 95 men 98 er dyrere, så i kroner og ører blir det ganske likt, en ting er ihvertfall sikkert, alle mine bensin motorer går på 98 eller høyere....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja alle tfsi motorer er "mappet" for både 95 og 98 oktan, i tank lokket står det minimum 95 oktan, man vil da kunne oppleve litt redusert effekt og noe høyere forbruk, alle moderne motorer har bankesensor og vil da selvfølgelig ha muligheten til å justere tenning ut ifra bensin, funker også fint å hive på en skvett med e85 for å øke oktantallet enda litt til, her selv målt flere biler på 95 og 98, stort sett alltid kommet frem til samme svar, bruker mer med 95 men 98 er dyrere, så i kroner og ører blir det ganske likt, en ting er ihvertfall sikkert, alle mine bensin motorer går på 98 eller høyere....

 

Takker for bra svar Marius, det var dette jeg trodde.

 

Kommer til å prøve litt 98 bare for å se om jeg merker noe selv… :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.