#1 Skrevet Mars 31, 2013 jeg sitter nå i en Scania R480 som har gått i overkant av 700 000 her er det ikke foretatt et eneste turbo skifte.. på en Audi A4 1.9tdi kan Turboen havarere på 200 000 hva er egentlig grunnen til det? altså... jeg mener jo det at en turbo på en lastebil blit mye mer belastet enn en liten 1.9tdi som nesten aldri går med maks tillatt totalvekt engang.. oljeskift intervall på en 1.9 tdi er vel 10000+? på en scania er den somregel 45000 noen som kan svare på det? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 31, 2013 Hva skulle Audi/Møller levd av da, om de ikke skulle selge deler og "yte max service" til kundene, selger pølser i de flotte glasshusene? Man lager deler som er gode nok, og så lenge kundene er villige til å betale, så er det vel greit. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 31, 2013 så du mener at deler blir laget av dårligere kvalitet pga di skal tjene ekstra mye penger? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 31, 2013 Blir vel mer som så at "så lenge det holder ut garantien", så er det godt nok for Audi og VW 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 31, 2013 som nevnt over, en personbil er vel tenkt å vare 200 -300 tusen km... og en lastebil går det pr år...en person bil rekker knapt å kjøres varm for den stopper... en laste bil rekker vell knapt å bli kald... en annen ting jeg kan tenke meg er at på person biler er plass og vekt veldig viktige argumenter, dersom man slipper å ha så fokus på det kan sikkert delene designes en del med slitesterke. Nå nevnes det Audi / møller over her... er vel strengt tatt ikke bare vag bilene som trenger å bytte turbo eller: rolleyes 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 31, 2013 Litt skjevt utgangspunkt. Du finner mange diesel VAG som går hele levetiden sin uten turbo bytte. Og en longlife service er hver 30.000km eller hver 2. år. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 31, 2013 Hva er arbeids rpm på en lastebil..? 1100-1400rpm. På en personbil... 2500-4500rpm... ting snurrer vel litt kjappere i en personbil. Ting er vel dimensjonert litt anneledes i en lastebil også vel... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 31, 2013 jeg tok bare 1.9tdi som et eksempel. ... var ment generelt på personbiler. . den her starter å lade allerede på 1000 og er vel mest optimalt opp til 1500 isj... men opp til 1700 kjører jeg pfte:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 31, 2013 Det har vel kanskje med noe å si på kvaliteten på oljen, turtallet på motorene og hvor ofte de går varm/kald? Min S2 går enda på orginal turboen ifølge selger. Han eide den fra 1999 til jeg kjøpte den tidligere denne måneden. Jeg vet ikke hvor langt den har gått da km telleren ikke funker helt som den skal, men selger mente den hadde gått et sted mellom 400-500.000km 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 31, 2013 tror ting og tang på en personbilmotor har gått 3-4 ganger mere rundt i en km epoke enn en lastebilmotor, da som nevnt over her har noe med rpm å gjøre. en 2 takts moped motor går vel ikke 400000km men er solid til sitt bruk: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 31, 2013 Greit å huske på at bilparken i norge er eldre enn f.eks tyskland. Tyskerene lager ikke biler utifra norske forhold, de lager bilene utifra andre forhold. Er vel ikke akkurat en bombe at f.eks vei-nettet i norge er mer krevende for en bil enn f.eks tyske veier. Derfor mer slitasje på bilen, både for motor og alt annet også i grunn. Dette er noe som vises på "multiknirk" også mener nå jeg. Har vondt for å tro at multiknirk er et problem i tyskland, nettopp fordi mesteparten av bilene ikke går mer enn "150k" km på mye bedre veier. Så det jeg mener er i grunn at en turbo i en vag-tdi holder lett ut bilens "levetid" utifra hvor lenge det blir forventet at bilen skal "leve". Bortsett fra norge da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 31, 2013 Når gradstokken viser 15-20 blå ute og motoren er gjennomkald så tar det en stund før turbo får god smøring. Men de fleste starter og drar av avsted med en gang. Men en lastebil er ikke så ofte gjennomkald + at den står som regel på tomgang å lader luft osv før kjøring. Har noen prøvd å tømme ei 5w30 olje ut av ei kanne som er -20 grader? Den er ikke akkurat veldig tynn. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 31, 2013 Parkerings varmer Touranen er absolutt ikkje i kjempehumør vis den startes i -15 uten å fyre parkerigsvarmeren i 2min først. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 31, 2013 Uten at eg skal påstå det. Men trur og at det er ein sammenheng mellom langeservicer og turbohavari. uansett merke. Er ikkje uvanlig med turbohavari på rundt 100000km på ein diesel bil med 30000km service intervall. Kjøre stil etter oppstart og før slukking spiller nok også inn 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 31, 2013 Skal ikke uttale meg så meget om personbiler da jeg ikke har så mye grunnlag for det. Men jeg er Volvo tekniker på lastebilsia å kan si at vi bytter meeeget sjelden turbo på lastebil enda de går på 60-80000 serviceintervall. Greit det er mindre turtall på motor men turboen har vel nesten like høyt turtall? Men se på oljerørene til turbo på en lastebil kontra en personbil. På en turbo på volvo lastebil er det 10-12mm innvendig diameter på oljerøret. Men at longlife på personbil kan vere me på å bidra til at oljerørene kokser, det kan jeg tro på da disse ikke akkurat er overdimensjonert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 31, 2013 Hva er vanlig maks turbotrykk på en lastebil? Er det noen lastebiler som har annet enn vanlig gammeldags turbo? Ingen med variabel geometri? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 31, 2013 En lastebil ligger på ca 2 bar. Ikke enda, men når kravet om euro 6 kommer så blir det variabel geometri på turbo. Ser akkurat ut som turboen på 08 a4 3.0tdi'en jeg hadde bare større:) Får se om det blir flere havarier da:) Men har fungert bra på de 200 testbilene som har gått 2-300000km på 2,5 år da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 31, 2013 litt mer overdimensjonert på en lastebil da, større plass, mulighet for mer kjøling, lavere hastighet, og ikke minst hentet ut mindre effekt, så mindre belastning. også er det ikke mye småkjøring med en lastebil heller 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...