#1 Skrevet Mars 31, 2013 (endret) Fikk lakert baksjermene for 5 år siden på min da 6 år gamle audi a6, En liten rustflekk kom tilbake etter ett år. Klaget og fikk lakert på nytt. Samme året etter, klaget igjen, men de forsvarte seg med at det var skjermen som gnagde hull i lakken. Ikke helt sant da rusten også kom fram lenger opp på skjermen. Jeg kan ta på meg litt skyld da jeg pga småunger ikke har hatt tid til vask og behandling av innerskjermer hver høst. Uansett så skal jeg selge bilen nå. Bilen fremstår ellers som "strøken", så skulle gjerne fått fikset dette selv så pent det lar seg gjøre. Jeg har tenkt å skru av/løsne støtfanger bak, vaske innerskjermene og smøre på owatrol, la tørke og smøre på noe tykkere. Dette for å forhindre at rusta kommer bakfra. Hva jeg skal gjøre med den synlige delen er jeg mer usikker på. Har søkt nettet i timesvis, og forslag som først høres bra ut, blir latterliggjort av andre. Når ikke et lakkeringsverksted kan holde rusta borte mer enn et år heller så har jeg lyst til å prøve å ordne det selv. Nå kommer jeg sikkert til å få kjeft, men har vært inne på tanken å gjøre følgende. Pusse løs lakk og rust, smøre på owatrol, tynt lag med overlakkerbar body. Pusse plant, grunning som passer lakken, lakk, klarlakk. Dette skal selvfølgelig tørke mellom laga. Body er for å hindre at lakk og owatrol kommer i kontakt samt fungere som filler. Jeg har ihverfall fått pent resultat før med body+lakk utenpå. Ellers blir det rustfjerning, grunning, lakk, klarlakk. Problemet er at jeg sliter med å finne en god oppskrift. Noen sier zink+grunning, andre syregrunning + epoxy 2k. Noen som har erfaring med flekklakking av silver metallik med sprayboks og hvor kjøpte dere det? Ble litt feil fargenyanser på bildet pga sollys, men ser nesten ut som det har blitt gravrust. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 31, 2013 Etter litt grovpussing 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 31, 2013 sandblåsing må til så epoxygrunning denne kan du bruke som fyller? og lakkere oppå vis eg er blitt fortalt riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 31, 2013 Ja, og syregrunning først? Biter 2k grunning på lett slipet owatrol behandlet stål? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 1, 2013 Har søkt videre og kommet fram til følgende løsning. 1.Sandblåse/pusse ned 2.sparkle ved behov 3.2 komponent epoxy grunning (biltema sin for båt skal være bra) 4.filler ved behov, eventuelt matte ned epoxy grunningen 5.lakk 6.klarlakk Det krangles om det er best å sparkle før eller etter epoxy grunning og om man skal bruke rustmelk/owatrol etter sandblåsing. Selv kommer jeg til å prøve owatrol der det er gravrust. Tørke av med white spririt, pusse lett og tørke av med silikonfjerner før grunning med 2k epoxy. Det fine med 2k epoxy grunning er at den er vantett/lufttett slik at i teorien skal ikke rusten klare å utvikle seg videre. Grunningen kan også stå uten lakk en stund uten at det dannes rust, vanlig grunning er ikke vanntett. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 5, 2013 på bilforumet er det en del info om dette, og som du skriver er det mange meninger om dette. jeg ville ha gjort det slik (uten at jeg er noen ekspert på området). 1.Sandblåse/pusse ned 2.Rustopper (brunox, wurth etc) 3.2 komponent epoxy grunning (velg et annerkjent merke) 4.puss ned i ytterkantene av området etc (Haynes manualene har f.eks en oppskrift på hvordan man kan gjøre dette) 5. sparkle og pusse ned. 5.lakk 6.klarlakk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 5, 2013 Det blir nok noe slik. Leser at 2k epoxy grunningen til würth kan sparkles oppå, men ikke ha syregrunning under. Nå må jeg bare bestemme meg for om jeg skal prøve meg på lakksprøyte eller spraymax 2k lakk på boks. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 5, 2013 Jeg bare skriver i denne tråden slik jeg kan bli oppdatert om valgt løsning, og resultatet av dette. Har noen flekker på min bil jeg må blåse, men usikker på valg av grunning og overflatebehandling. Men jeg støtter fremgangsmåten, men etter å hatt for nye biler for lenge, så vet jeg ikke hva som er rette produkter å bruke lengre 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mai 2, 2013 Nå har jeg pusset med stålbørste på drill og pusset ned forbi porer, vasket med aceton og penslet på 3 strøk med biltemas 2k epoxy primer. Skal sparkle med biltemas epoxy sparkel ved behov etter å ha pusset ned epoxy primer. Skal la det få gjennomherde først, er heldig med været om dagen:) Inni hjulbuen rett bak rusten så det bra ut, men inne rundt støtdempertårn og i kriker og kroker hadde rusten formert seg og silikonet sluppet. Har vasket grundig, pusset bort allt av løs rust og silikon og dynket med owatrol. Det ble blankt og tørt. Nå lurer jeg på hva jeg skal ha over owatrolen, tectyl, voksbasert olje eller linolje blandet med owatrol? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mai 5, 2013 I dag pusset jeg ned epoxy primeren, det ble selvfølgelig pusset ned til bart stål noen steder (jeg måtte selvfølgelig skru av dørlistene og da ble det plutselig mer jobb). Da er jo hele poenget med epoxy primeren borte. Neste gang blir det sparkel først, og da kan man jo egentlig bare bruke vannfast epoxy sparkel isteden. På større jobber hvor man lakker et helt panel kan man jo investere i en 2k epoxy spray, men sprayflaska herder på noen timer så det blir mye kast og sløsing hvis man ikke kan ta alt på en gang. Fordelen med biltema epoxy primer er at man kan bruke den ned til 5+ grader. Da kan man jo pusse rust og prime nesten hele året og lakke når været tillater det eller man får lånt et verksted. Man får også kjøpt sort fargetilsetning, fordel hvis man har en hvit, grå eller svart bil. Lærte også at silikonfjerner er gull verdt, var et par steder det "kokte" når jeg la på filler, da var det bare å pusse ned og vaske på nytt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mai 7, 2013 Lakket med base i dag, så helt jævelig ut i førsten. Fargen var nesten grønn i sollyset, men etter det tørket vil jeg si det ble nesten 100% fargematch. Lakket litt over primer slik at jeg kan matte ut overgangen før klarlakk. Må si jeg ble positivt overrasket, skal det bli bedre må man lakke hele panelet. Studerer man i alle mulige vinkler så kan man se antydning til at lakken er litt glattere der det er primer under, selv om jeg mattet ned der også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mai 19, 2013 Prosjektet tok litt av, ble til at jeg lakkerte 3 dører under lista, kanten på fremre hjulbuen som innerskjermen er skrudd fast i og begge hjulbuene bak. Det holdt med en sprayboks, men oppdaget at grunningen syntes igjennom i sollys. Mattet ned og lakkerte på nytt. Jeg lot det tørke minst en time med temperatur godt over 20 grader og blåste med varmluftpistol. Det burde være tørt, men en kombinasjon av fersk klarlakk under og at jeg gikk på litt for hardt med klarlakken så blandet basen seg med klarlakken noen steder. Det var jo stilig effekt, men ikke ønsket resultat. Da blir det sliping og lakkering for tredje gang. Lakkerte en dør i går og det ble så bra det kan bli med sprayboks hjemme på gårdsplassen. Så bra at en utenforstående ikke vil se forskjell etter våtsliping med 2500 papir og polering. Håper det går like bra med hjulbuene, de er tross alt mer synlige. Det er altså nederste del av døra til høyre som er lakkert. Litt ru overflate, men har testet med 2500 våtsliping og polering på en dør og det ble glatt som en glassplate. Var redd for å legge på for mye om gangen, så det ble mange tynne lag vått i vått. På hjulbuene klarte jeg å få det glatt, men vanskeligere på et stort område. Var også 25 varmegrader ute når jeg lakkerte. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mai 19, 2013 Ser jo bra ut! Må gjøre det samme på B5en, litt overflate rust her og der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mai 20, 2013 Noen tips: prøv et område først, foreksempel en hjulbue. Da blir det ikke like dyrt og tidkrevende å rette opp. Skal du lakkerte et helt panel så ha grunning på hele panelet, du får grunning i forskjellige fargenyanser. Duplicolor sin primer og filler i ett fungerte veldig bra, de selger den hos torshov. Det beste resultatet får du hvis du primer, pusser, primer, pusser. Primeren fyller riper, men bygger like mye over alt. Så du må pusse ned flere ganger hvis det er dype riper. Eventuelt sparkle først. Ikke puss på basen før klarlakk. Du kan pusse bort hvis du har fått noen dråper, men da må du legge et til to tynne strøk oppå. Pass på at du ikke holder fingeren for langt fremme på dysa når du klemmer ned. Noen mm over dysekanten så blir det dråper. En litt løs engangshanske var nok. Første (heftestrøk) og ihvertfall siste strøk med metallic base skal du ha lenger avstand og bare strø på slik at metallic korna legger seg riktig. Metallic base dekker underlaget dårlig, så lys med sterkt lys for å se om noe skinner igjennom. Har du tid og mulighet så la det tørke gjerne 3 timer før du har klarlakk over. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Juni 8, 2013 Jeg har brukt hd body 2k hs klarlakk, ikke en ekte 2k klarlakk, men ble anbefalt den der jeg kjøpte metallic basen. Skulle fade ut noen overganger på bakskjermen som jeg ikke var helt fornøyd med. Ble veldig bra, men et sted ble det slik perle effekt igjen, og jeg kan se at det kun er der jeg har fersk klarlakk under (ca en uke). Så da var ikke problemnet at basen ikke var tørr, men at den ferske klarlakken under basen blir løst opp hvis man går på for hardt med klarlakk. Dette hadde sikkert ikke vært et problem med ekte 2k klarlakk. Så da blir det å våtsliping igjen, et par tynne strøk med base og veldig forsiktig med klarlakk oppå. Neste gang jeg skal lakke et større område blir det nok lakksprøyte og klarlakk med herder. Blir snart like dyrt som å sette bort jobben 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Juni 9, 2013 Her ser dere feilen, det er kun der hvor det var fersk klarlakk under og jeg la på mye klarlakk at det ble slik. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Juli 13, 2013 (endret) Da fikk jeg rettet opp skjermen. Her er den klar for klarlakk, overgangen synes ikke hverken i sola eller i skygge. Dessverre kan man skimte (hvis man studerer nærme) den gamle overgangen under da basen er vanskelig å få pusset helt plan eller at basen rett og slett legger seg forskjellig på ulikt underlag. Det går å legge på noen strøk over slike overganger, pusse forsiktig med foreksempel 800 (ikke våtslip basen) og så legge flere tynne strøk over der igjen. Nå skal 1k klarlakken få herder en mnd i sommervarmen så skal jeg pusse den ned med ordentlig 1200 våtslipepapir. Biltema sin er vel ok, men kvalitets papir holder lenger og er bedre å jobbe med. Deretter skal jeg legge på Lesonal 2K HS Extra Clear Spray. Angrer veldig på at jeg ikke gikk for den med en gang. 1k lakken herder aldrig ordentlig, så det er vanskelig å rette opp feil da basen ikke fester ordentlig på 1k klarlakken. Hadde jeg brukt 2k klarlakk med en gang ville jeg sannsynligvis vært ferdig for 2 mnd siden. Etter litt våtsliping og polering med Autoglym paint renovator. Her har jeg prøvd å rette opp en liten feil. Fikk en flue i veien for klarlakk strålen, når jeg skulle pusse den bort gikk jeg igjennom. Pusset ned etter 5 dager, la på litt base som jeg tørket med hårføner og ventet en time med temperatur på 23 grader. Slik ble det elendige resultatet. Basen har løsnet fra underlaget og samlet seg i bølger. Skulle prøve å lakke med et lite hull i en papplate. Det fungerer ikke med metallic base da metallic korna legger seg feil. Man får en konsentrasjon i midten og en matt ring rundt. Bedre å bare legge på litt tykke lag over skaden (må tørke til matt imellom strøka) til underlaget ikke synes igjennom og så ta noen strø strøk over. Med sprayboks blir det da å holde større avstand, tynne lag og dekke et større område for hvert strøk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...