Anlegg i campingvogn ? agregat ? amp ? batteri ? lading ?

Anbefalte innlegg

Hei ..

Trenger litt hjelp med noe her ...sikkert endel her som har de tekniske kunskapene i orden :P

Kjøpt meg ny vogn, der holder jeg på og montere et bilstereo anlegg, som består av følgende:

Pioneer dobbel din spiller.

JL Audio Monoblokk Digital 1x1000 watt ( skal dra 2 stk 10" subber 600w rms )

Rockford Fosgate 4x200 watt ( skal dra 2 stk compsett, 75 rms)

Så er spørsmålet, i vognen står det et 75ah fritidsbatteri, samt en 7a vedlikeholdslader. regner med at den ladern blir litt veik !

Har sett på en ctek MX25000 lader, som er en 25a lader, + evt kjøpe et nytt batteri som er 100-110a ?

Klarer den ctek 25a og fungere som en strømforsyning ?

Og, klarer sikkert ikke og spille så lenge vis agregatet IKKE går ?

Har også et 2200watt bensinagregat som etter planen skal stå og surre når det blir spilt.

Mvh Ove

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forbruket av strøm avhenger enormt med din måte å lytte å musikk. Vedvarende spilling med maksimalt volum et noe de fleste av oss ikke makter. Jeg ville derfor forsøkt med 25a laderen, samt forsøkt å montere ekstra batteri om mulig.

Deretter må man prøve å feile litt. Følg med spenningen på batteriet regelmessig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde banket til med to batterier og en eller et par veldig rimelige powersupplyer ifra ebay, juster volten til 14.2-14.4 og du har et krutte bra anlegg, husk god nok kvadrat på ledningene!

40ampere til rundt 250 kr, vanskelig å slå, annet enn på kvalitet mot ctek

http://www.ebay.com/itm/NEW-Universal-AC-to-DC-Converter-12V-40A-480W-Switching-Power-Supply-Adapter-/280860023262?pt=UK_Mobile_Phones_Communication_Radio_Parts_Accessories&hash=item41648fd9de

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar folkens ..

Hører vel ikke på fult volum over lengre tider nei, men skal jo brukes på festival, så kan jo hende det blir stående på litt utover :P

Den powersupplyer´n ..hvordan funker den da ? kobles i mellom 220v støpslet og 12v batteriet eller ? blir istede for ctek ladern ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, er ikke værre enn det. Sitter en liten stjerneskrue på siden du justerer volten med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang batteriene ville jeg ha kjøpt AGM batterier fra feks biltema :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg må vel ha en lader fordi om jeg har en sånn powersupply? Eller lader den batteriet? Eller blir d som en ekstra kilde?

Jepp, har snakket med en som har et sunwind 120a agm batteri.. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg må vel ha en lader fordi om jeg har en sånn powersupply? Eller lader den batteriet? Eller blir d som en ekstra kilde?

Jepp, har snakket med en som har et sunwind 120a agm batteri.. :)

Powersupply kan være lader, men trenger ikke å være det heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge er egentlig et powersupply og begge lader batteriet. Forskjellen er at en batterilader har et kretskort som gjør den intelligent, kan kontrollere spenning og lading, evt. forstå en kortslutning, feil polaritet eller et batteri som er for ødelagt til å lades.

Kall et powersupply en dum lader, den bare dytter på det den orker om det er noe som trekker strøm.

Det er mulig å sette på en regulator, eller lage en, imellom powersupplyet og batteriet i ettertid, hvorfor jeg har foreslått et powersupply fremfor en batterilader var fordi det skulle være en vesentlig rimeligere løsning som fungerer greit.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, da henger jeg med litt bedre :P

Får vel prøve meg på en ctek 25a lader og et agm 120ah batteri i første omgang da.. Så er det vel bare og kjøpe en slik ebay 40a supplyer hvis jeg trenger..

For den kan man koble på sammen med ctek laderen? Mener også de på ctek sa at den 25a laderen kunne kobles sammen med enda en ctek, så da har man 50a..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja..

Et eksempel:

Ctek laderen vil slutte å gi 14.4 volt når den senser at batteriet er fullt, men at den skifter til 13.3volt hjelper ingenting da powersupplyet fortsatt gir 14.4 volt.

--

Det er ikke anbefalt å ha flere ladere på et batteri da de vil "kjempe mot hverandre" og forvirre hverandre, men det er ihvertfall et hakk bedre enn eksemplet jeg ga over.

Det du kan gjøre er å bruke powersupplyet sålenge anlegget spiller, også gå over til ctek-laderen når du avslutter for kvelden.

Jeg kan ikke gi deg et svar på hva du skal og ikke, dette må du finne ut av selv men vi kan gi deg tips og råd, det kan hende at det holder med ctekladeren alene, ikke vet jeg.

Jeg bruker et powersupply som vedlikeholdslader på mange biler og for meg fungerer det helt fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepps, går såklart ann og bruke suppleyet når jeg spiller, så ha en bryter på det :) Ja, har liten erfaring på akkurat dette med lading \ amp \ volt osv ...vet bare at man må ha nok av det for at det skal fungere optimalt :P

Hvordan tror dere et biltema agm batteri er, samt den største "smarte" 25a laderen til biltema er kontra ctek og sunwind agm batteri ?

Er jo ganske stor prisforskjell her ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring med 95Ah-utgaven av AGM batteriet til Biltema og den holder mer enn det som loves så ingen mistenkeligheter der. Målte over 1000CCA selv når batteriet ikke var toppladet. Holdbarhet kan jeg ikke si noe på når de ikke har eksistert men de har 4 års garanti og det er en god pris..

Ingen erfaring med smartladerene til Biltema.

Ctek er det bra merke som jeg har flere utgaver av, alle disse er godt bygget og kompanserer slik jeg forventer en batterilader i en slik klasse skal gjøre så også der har jeg ingen innvendinger.

Sunwind er en svært god batteriprodusent som hovedsaklig baserer seg på hytte-delen, jeg har 3 stykk av 290Ah batterien deres og de har vist seg på de 5 årene og takle temperaturer over +40C og under -38C i lengre perioder uten problemer, har blitt utladet forbi anbefalt grense (C=80%) og fått skikkelig lading uten videre fall på kapasitet. Også disse kan jeg anbefale.

Så, jeg ville nå sagt slik:

biltema batteri og lader/ebay powersupply for billig og grei morro

eller

ctek og sunwind for anerkjent holdbar kvalitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for gode svar :)

Ble så jeg kjøpte meg en 25A biltema smartlader, leste en tråd på et bilstereoforum om en som hadde testet både ctek og biltema ladern over 2-3 mnd og ikke merket noe forskjell, så da bestemte jeg meg for og prøve denne :)

Fikk også koblet opp 4 kanalern, spillern, 2 frontsett, og prøvd litt i helga, spilte på fult og kjørte biltema ladern som strømforsyning, da skal den vel levere 13,5v, da klarte den og levere 12,9 når jeg spilte opp endel .. blir vel sikkert litt andeledes når jeg får på plass subbene tenker jeg ...

Har fortsatt bare 75a fritidsbatteriet ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et gel-batteri vil også fungere som en svær kondensator kontra et blybatteri som ikke er så flink på strømpeaker så det også kan hjelpe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du er litt handy lager du deg et 12v aggregat av en plenklipper motor og en dynamo :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et gel-batteri vil også fungere som en svær kondensator kontra et blybatteri som ikke er så flink på strømpeaker så det også kan hjelpe

Er gele bedre enn AGM batteriene da ? så en tråd på et båtforum når jeg google litt ...der var vel AGM på topp hos noen ...kanskje gele er bedre egnet til stereo bruk ? jeg får vel ikke noe MERE strøm hvis jeg kjører biltema ladern som strømforsyning om jeg har et AGM 100-120a kontra fritids på 75a ? bare at det holder lengre ?

Om du er litt handy lager du deg et 12v aggregat av en plenklipper motor og en dynamo :)

Hehe, får vel vurdere det om dette ikke strekker til etterhvert :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skrev vel litt feil, både gel og agm fungerer, gel er batteritypen som tåler aller mest juling (Bilstereo) men agm holder mer enn nok. Litt trøtt igår.. :o

Riktig, det lader like mye bare at du har større kapasitet. Vanlig blybatteri kan slite med å ta imot og levere strøm hvis det blir hardt belastet, dette sliter ikke gel og agm med..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oki, da henger jeg med vettu :)

Men, hvor "lavt" kan egentlig ladinga gå når jeg spiller før det begynner og bli for lite størm til forsterkerne, spillern osv ? nå skal den levere 13,5v på "strømforsyningsmodus" ...men leverte ifølge displayet på ladern 12,8-12,9 når jeg spilte for fult uten siste forsterkern og subbene ...går det greit om den står stabilt på 12v når jeg makser alt f.eks ? kan jeg kjøre det slikt i 5 timer da ? evt til agregatet går tomt for bensin :P

ladern har vel en nødmodus på 10.2v eller.no mener jeg det sto ...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt spørsmål, Batteriet eller laderen vil ikke ta skade av å gå ned til 10 volt (men da vil jeg si de er ganske bra tomme også = lite nytte i de) men det kan hende forsterker og elementer ikke liker dette. Jo lavere spenning jo mer må forsterkeren forsøke å kompansere for å yte og til et visst punkt så vil elementene lide av dette. Det er ingen fast tall så har må evt. noen stereofantaster arrestere meg om jeg sier noe feil nå, jeg vi ihvertfall tro at det er ok til 11.5v volt ihvertfall. Kanskje 11volt også men noe lavere enn det vil du noe merke noe, mulig Protect slår ut på forsterkeren.. Kanskje hiddenblad/dokumentasjon på forsterker sier noe om dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner, da får jeg bare prøve meg frem og se litt hvordan det går etterhvert som jeg begynner og brukt alt skikkelig :) Har kjøpt et lite digitalt voltmeter jeg tenkte jeg skulle felle inn over spillern, så jeg kan følge med litt der også ...

Sto bare" Rated Continuous (RMS) Power @ 12.5 V @ 1.5 Ω 1000 W RMS x 1 " er forøvrig en Class D forsterker, noe som er en fordel med tanke på strøm såvidt jeg forstår :)

...men, er vel en grunn til at det er " protect " mode på forsterkerne også :) heh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Elementene har det fint så lenge forsterkeren ikke forvrenger for mye eller klipper.

Forsterkeren har nok lavere utgangseffekt når forsyningsspenningen synker (du har oppgitt hidden ved 12.5V ovenfor, andre oppgir effekt ved 13.8V etc). Hvor mye effektreduksjonen er/hvordan forsterkeren oppfører seg når nedre grense nås er avhengig av konstruksjonen. På effektforsterekere så finnes det en strømforsyning som driver utgangstrinnene. Denne har et gitt arbeidsområde for innspenning, f.eks 10-16V, og effekten den klarer å levere ut vil variere med innspeningen. Jeg ville vært forsiktig med å trekke batteriene ned mot 10V ofte, hvis du ikke ønsker å bytte blybatterier ofte da :). Hvis spenningen holder stabilt på f.eks 12V som du spør om lenger opp så ville jeg ikke vært bekymret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.