#1 Skrevet April 4, 2013 Registerreima til min fars 95' a6 2.6 manuell, fwd med ABC motor røk nå i påsken. Reima skulle vært tatt for 6 måneder siden, men skulle bare eu godkjennes - noe den ble dager før påsken, etter noe småplukket vi har måtte ta. Servolekasjen, hjullager, servobooster, bremser rund baut, frontrute, bærearm/ledd ble nå tatt ,så mye bil igjen fremover. Bilen har vi hatt i familie i 15. År , jeg kjører selv C4Q med samme motor - vi velger å bytte motoren , spørsmålet er om det er noe for 2 halvamatører, med garasje. Jeg har selv bytte motor på volvo og BMW, brukte 1 time på volvo og 2 timer på bmw. Ser for meg å låne en elefant for løfte ut inn, splitte ved kasse/kløtsjhus, demontere radiator pluss andre bokser for bedre plass. Løsne ved manifolene, koble ut alle kabler, stag og vaiere. Rett og slett demontere og koble på plass, fylle på frostveske og starte opp. Er det noen med erfaring, var det en større jobb, jeg antar at jeg kan bruke ABC motor fra 95-97. Uten å måtte endre på noen el.komponenter. Er det noe med startsperre/elektronikk som vil gå i frø hvis jeg ikke kan nullstille/programmere styrenheter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 4, 2013 Sjekk hvilken motorstyreenhet som er på begge bilene, den finner du under teppet på pasasjersiden, bak et svart sparkedeksel. Bortsett fra denne så skal jo motorene være identiske. Har selv kun tatt UT en 2.8 motor ( Med automatkassen skrudd i motoren ), men motorene er jo like, bortsett fra noen ekstra vakumslanger på 2.8 literen. Demontering av selve motoren var igrunn fort gjort( Frontstykke med fanger kan ta litt tid.. ) Dersom det er AC på bilen må du beregne litt ekstra tid. Noen steder er det trangt, feks ledninger inn på dynamo. Her må innerskjerm demonteres for å komme til. Servoslanger må kappes\skjøtes etter du har tatt ut motoren. ( Disse er presset kobling, ikke skrudd. Ellers mener jeg og huske at det er ganske rett frem. Kontakter har farger, men ta bilder for å være sikker. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 4, 2013 Og ikke gå i fella med å løsne på rørene til AC slik at du pådrar deg et par tusenlapper i fylling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 5, 2013 Heldigvis ikke ac , slik jeg har på min 97q. Ja frontstykke høres lurt å få ned, skal være obs på servoslangen, den fikk vi hjelp til å klemme på sist, da det var den som stod for servolekasjen. Henter den havarerte C4 i helgen, sikkert 100 argumenter for å la så gammel bill gå på Høgger, men det er noe eget med å kunne sitte i disse recaro skinn stolene og ratte rundt i solid ingienørkunst. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 8, 2013 Da var 120 mil med henger unnagjort, flotte veier på Vestlandet laget kø/ ble forbikjørt på smale vestlandsveier i km/t 80-84 på gps'n i 80 soner - veiene er fri for telethiv og fin asfalt, over filefjell ble det straks værre, Valdres er rene lappeteppe, der hvor veien var ok, var det fort 60 sone. Ille er det her rundt Oslo i tillegg til all trafikken, er det ikke hull , så er det fartsdump eller telehiv, dette er slikt vi ikke tenker på til vanlig, må være ille for de som kjører trailer/vogntog til vanlig. Nuvell, prosjektet er i havn. Oppdaget at registerremmen, som ble byttet på audi verksted på 144' , og havarerte nå på 285' ikke var røket, gummien er helt fin og myk. Men den har blitt fliser opp i den ene kanten, som da sannsynligvis medført at remmen har hoppet over/ kommet ut av spor. Uansett toppen'ene har fått seg en trøkk. Blir motorbytte prosjekt utover våren. At en 97 a6q med bensinmotor fungerte eksemplarisk som trekkdyr. har ingen formening om hvilket ti-år denne bilen blir utrangert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...