Golf 1 G60 turbo,går dårlig. Hva kan være feil?

Anbefalte innlegg

For noen årsiden kjøpte jeg en G60 motor som jeg har påmontert turbo ,denne går som en dass! selv om den lader 1,1 bar.

Går pent på tomgang,går lett opp i turtall når den ruses ,men faller litt sent til bake på tomgang i gjen.

Motoren har lavt oljetrykk.Er dette et problem på disse motorene?

Motorelektronikken er midltidlig kobblet,det vil si,seks ledninger montert sammen til + samt lasket bensinreleet.

Går greit på vanlig kjøring.

CO pot har jeg justert til 450 ohm.

Det er to uttak for vakum på gasspjeld,er det samme hvor man tar ut vakumet til hjernen?

Er det lik oljepumpe på alle 1,8l motorene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen som har vært borti disse problemene?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har den Turbo chip?

Har du sjekket utslippene med Bredbåndslambda?

 

Tenningen skikkelig justert?

 

Vakuum skal vel hentes på innsugssiden av spjeldet, slangen må vere eksakt korrekt lengde og tykkelse.

 

Hva kaller du lavt oljetrykk?

Min 1.8 gasser motor har vel 2bar på tomgang med varm motor. Og 5.5bar på 6000rpm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok det er standard chip i denne.

Har ikke sjekket med bredbåndslamnda.

Regner med at tenning er ok, merker på kam,veiv og rotor stemmer.

Lengde og tykkelse på slangen stemmer. Vakuum er hentet fra den øverste av de to uttakene på spjeld.

Ved varm motor,er oljetrykket på 0,5bar på tomgang og ca 3,5 ved 6000 rpm.Det er jo veldig dårlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da bør du uansett jakte på ny oljepumpe, ligger en ny tilsalgs her inne.

 

Tenningen på G60 er justerbar, så den bør du sjekke. Det er en prosedyre for å gjøre dette. Den må en G60 guru komme med.

Du bør skaffe deg Turbo chip, da eg er helt sikker på at du har mange rare blandingsforhold på veien opp mot rød merket....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du bare har satt på turbo og kjører på G60 original chip så ligger nok mye av problemet ditt her. Når du bytter til turbo så bør du bytte dyser og justere opp bensintrykket noe (3,5 bar). Ny chip matchet til turbo trengs også. Kan være behjelpelig med både dyser og chip til deg hvis du skulle trenge.

 

Når det gjelder justering av tenning så justeres denne ved at du ved varm motor kobler fra den blå temp sensor føleren og holder turtallet på 2000 rpm. Så justeres tenning ved hjelp av tenningslampe og ved og vri på fordeler til ønsket fortenning er oppnåd. Du har merke for dette på svinghjulet. Topp merke og tenningsmerke. Men selv om tenningen ikke er justert 100% så skal den gå greit. Jeg kjørte med 0 grader fortenning (alle merkene riktig, toppmerket på svinghjul) en stund før jeg fikk justert skikkelig. Gikk litt bedre med riktig tenning men ikke mye.

 

Den vakumslangen til hjernen må være nøyaktig 1000mm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal justere trykket til 0,6 bar, da burde vel original chipen takle dette.Eller tar jeg fullstendig feil?

Har nok en mistanke om at den får alt for mye bensin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer trolig at den får for lite bensin. Orginal Mappet går vel bare opptil 0.6bar, og lader du 1.1bar så får den fortsatt bare bensin til luftmengden som du har ved 0.6bar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vil bli feil uansett hvordan du skrur og justerer. G-laderen har en helt annen trykkurve enn en turbo. Så det vil bli feil uansett. Gjør det heller skikkelig og få tak i en chip.

 

Hvilken turbo er det du har?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mer trolig at den får for lite bensin. Orginal Mappet går vel bare opptil 0.6bar, og lader du 1.1bar så får den fortsatt bare bensin til luftmengden som du har ved 0.6bar.

 

Orginalmap går faktisk endel over 0,6bar, har lest noe rundt 0,9-1bar... men bør uansett ha turbochip som stian sier pga helt feil trykkkurve. Min G60 som lader i overkant av 1bar på max turtall lader nesten 0,7 på 1000rpm...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har montert IHI RHB5 turbo.

Hva koster en turbo chip?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med det blir custom chip til RHB5

 

Og det er program fra 1 bar vacum til 1 bar ladetrykk på orginal chippen....hva den passer til er noe helt annet

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange år siden nå, men jeg kjørte over 1år med orginal chip med turbo på g60. Gikk som ei kule den. Merka egentlig ikke så stor forskjell da jeg fikk turbo chip i.

Ladet 0.9-1.0 bar på min.

Har nok villet sjekket vakum slange som går inn på hjernen samt tenningen først. Da også en titt på pluggene for å se om de er veldig sotet eller veldig hvite.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har prøvekjørt igjen,med å uten COpot tilkoblet.(Motor var ikke igang da dette ble gjort).Merket ikke serlig forsjell,bortsett fra smell fra eksos når tenning ble slått av.

Prøvde å bytte plass på vakumslanger som går inn ved bakkant spjeld (der er det to vacumuttak),men da fikk den ALT formye bensin.

Har montert vanlig 8v svinghjul,håper dette har innvirkning på justering av tenning.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekket plugger i dag,de så egentlig normale ut,en anelse sotet.

Skal også bytte bensinfilter til uken,da dette ble byttet for ti år siden.

Takker for gode tilbakemeldinger.Kom gjerne med fler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Byttet slange fra ECU til innsug,da det viste seg at denne 3,5cm for kort.Gikk litt bedere.

Oljepumpen ble visuelt sjekket for slitasje,så ikke no graverende,men tok likevel å byttet med en som så ny ut.Oljetrykket ble IKKE noe bedere!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

om oljetrykket fortsatt er dårlig. så har du nok problemer med lagrene inni motor'n :) blir det for stor klaring så går trykket ned. spesielt i regionen av pumpa. er en del lagre etc der som slites ut

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg setter en femmer på at rådelagrene dine er dårlige,ettersom det er de som får mest belastning.Rammelager burde nok klare seg fint.Oljepumpe er det skjelden problem med utenom trykkventiler som kan henge seg opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren går pent uten rakkling.Skal ta av bunnpanna å sjekke lagra.

Har audi S2 lager liggende,passer disse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren går pent uten rakkling.Skal ta av bunnpanna å sjekke lagra.

Har audi S2 lager liggende,passer disse?

Nei trenger ikke nødvendigvis å rakle,men er det slitt så er det slitt.Disse misser 'forspennet' sitt over tid,så det er ikke anbefalt å sette opp igjen brukte når du først har de oppe om lagra skulle være bra.Skift de,så har du eliminert ett potensielt feilsymptom.

S2 lagrene passer i ja :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som har byttet rammelagrene og mellomaksellager når motor er montert i bilen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er jo ikke mye arbeid å ta ut motor i einser:) ett par timer så er den ute er mye lettere å jobbe med når den er på gulvet/ i motorstativ

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet det men,hadde vært greit å slippe...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rådelager går greit å bytte med motor i bilen, men rammelager blir det nok verre med.

Tipper forøvrig det er rådelagrene som er dårlige, er ofte det på g60...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du tilgang på løftebukk,burde det ikke være noe problem.Husk å merke deg hvilken vei lagerbukkene står :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.