Golf 1 G60 turbo,går dårlig. Hva kan være feil?

Anbefalte innlegg

For å komme tilbake til at motor ikke gir den effekt den skal,er det mulig å bruke VAGCOM for sjekk?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er normalt noe kontakter å koble til vagcom på orginale g60er, men aldri fått noe (nyttig) info utav de...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan nok bare glemme vagcom her ja. Er ikke mange sensorene som er koblet inn der. Er jo ikke super kompliserte disse motorene.

 

Har du byttet den blå tempsensoren? Den kan lage mye krøll på disse motorene.

 

Ellers er jo ett tips plugger (100% riktige), dyser, fordeler osv. Ville og fått byttet bensinfilteret. Og kanskje sjekket bensintrykket hvis du har mulighet til det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blå sensor er helt ny.Pluggene er orginale vw.bensinfilteret kommer i morgen.

 

Som nevnt tidligere,hvorfor står stikkflammene ut av eksos hvis jeg bytter om på vacumslangene bak på spjeldhuset?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fordi den ene er bak spjell og den andre er forran :) du skal bruke den som er bak spjell, slik at den ser vacuum og rett trykk

 

motor mister begrepet om hvor mye trykk/vacuum den har, så da aner ikke motor hvor tenning skal ligge, samt mengden bensin

 

også veldig viktig at spjellbryterene er i orden..

 

 

men det viktigste er en en chip til turbo tenning/bensin kurve etc

 

Ang plugger så er det R6DP0 som funker. koster litt. men funker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker igjen for gode tilbakemeldinger. Bankesensoren kan vel lage et lite helvete om den er deffekt,da denne styrer tenning/mulig bensin??Mulig å måle denne?

A.n.g.chip er jeg litt usikker etter å ha lest i tidligere post, at det går greit uten, opp til 1bar.Forstår de andre arg.også

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville ikke stolt på at "opp til 1bar så går det greit" tanken din. Mapsensor i hjernen er 200kpa, så det stopper der uansett. Men den store forskjellen ligger i hvordan trykket kommer, kompressoren er med fra bunn, det er ikke turboen. Så du vil få feit blanding på bunn. Og tynn på toppen. Samt at tenningskurva blir relativt annerledes da denne også følger ladetrykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med IHI RHB5 er at trykket kommer utrolig jevnt,fra bunn til topp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Din motor, ditt valg :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har 8stk g60 stempel liggende som er smeltet pga dårlig map (g60) kjørt på rett over 1bar med turbo, så chip er ett must ellers blir det bare grining.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring med IHI RHB5 er at trykket kommer utrolig jevnt,fra bunn til topp.

 

Hva trykk har du på 1000 og 2000 rpm? jeg har som tidligere sagt rett under 0,7bar på 1000 rpm, og ca 0,8bar på 2000, så går det sakte men sikkert opp til ca samme trykk som du har... orginalmap er lagd for slik trykkurve (men litt lavere trykk da)

Jeg kjører forøvrig med chip for det oppsettet jeg har, ville ikke kjørt så høyt trykk med orginalmap.

Har kjørt 0,9bar på orginalmap, (bare lite ladehjul) det gikk greit da, men det var igrunn "innenfor" og samme trykkurve som orginalt, bare mer trykk på hele linja...

 

Lambda, dårlig jord til hjernen, gåen blå tempsensor, bankesensor og vaacumlekkasje er noen av tingene som etter min erfaring skaper mest krøll med G60.

Jeg ville startet med å sjekke de, bankesensor skal strammes med et vist moment mener det er 15nm.

sjekk også at fordeleren står rett veg, jeg trodde det skulle gå greit å snu den 180º og så koble pluggkablene så det ble riktig, men det skapte endel problemer... er en sensor i fordeleren som hjernen stoler på tydeligvis...

 

Jeg tror du kan få bilen til å gå godt uten å kjøpe chip først, men når du har funnet utav det som er feil nå (for å eliminere at motoren er ubrukelig) så ville jeg spandert på en chip...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må sjekke det du skriver om i første del av innlegget,har ikke reflektert så mye på dette da trykket er som nevnt er utrolig jevnt.

Helt enig med deg a.n.g. chip,har lyst til å få den til å gå ordentlig først.

Hva er normal pris for chip,hvilke leverandør bør velges?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt tidligere så trenger du nok ett custom map til denne turboen. Ikke så mange som bruker denne på G60.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

A.n.g.chip er jeg litt usikker etter å ha lest i tidligere post, at det går greit uten, opp til 1bar.Forstår de andre arg.også

 

Jeg sier at den har map opp til 1 bar, men jeg tviler på at den passer til ditt oppsett.

 

Vet om flere som har satt på mindre ladehjul på orginal chip, og kort tid etter rast motoren....din turbo lager ikke mindre varme enn en G60-lader heller, så tenningen blir nok veldig følsom.

 

Eneste måten å teste om orginal chippen fungerer er å kjøre med bredbåndslambda og øreklokker for å høre etter tenningsbank.

 

Har laget noen chipper til feks T3 på G60, og til sammenligning med en vanlig trimchip spooler det opp en god del tidligere med riktige tenningskurver

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville tatt en komp test også, da får du iallefall en indikasjon om det er noe mekanisk inni motoren.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er gjort i dag:Byttet rotor, fordelerlokk og kabler.Ingen bedring.

Byttet bensinfilter,dette var nesten tett,ingen bedring.

Sjekket microbrytere på spjeld,det viste seg at bryter for tomgang var ute av drift,justert/målt denne er ok nå.Virker friskere.Ikke

Prøve kjørt.Styrer denne bryteren kun tomgang?

Hvorfor stopper motor når blå temp sensor kobles av?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekka Lambda?

Gått over alle jordinger? (hjernen skal ha 2-3 jord, flere sensorer skal ha, lambda skal ha, og noen andre i hue og ræva)

 

Har også vert borti at en plugg på en av dysene har hoppet av, da gikk den naturlig nok ikke på den sylinderen...

 

Om alt dette er bra begynner jeg også å sette en knapp på at det er chipen din som ødelegger, er ikke så mange ting som kan gå galt med disse gamle motorene (men alt som kan gå galt, vil gå galt;))

 

Men iogmed at du har dårlig oljetrykk kan nok komptest vere en bra invistering før du gjør så mye mer, er ikke sikkert stempelringene er så mye å samle på lenger...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag har jeg fått hjelp til å måle avgassene,viser seg at motoren går altfor magert! Lambda ser ut til å fungere.

Har sjekket jordinger,målt dyserekka samt prøvd en annen ecu.

Forbannet søppel!!!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Digifant fungerer fint det så lenge du har rett type chip til rett type oppsett.

Så at den går magert er at du har feil program til feil oppsett....

 

Du sier magert, hvor magert ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er vi tilbake på at du har for høyt trykk i forhold til mappet.

Co-pot kan ha noe å si også, juster til ca 500 å se om det blir bedre;-)

 

Nesten alle feil som oppstår med g60 gir den alt for mye bensin...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

målt bensintrykk? sjekka spray mønster(tette dyser)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tomgang:18,5-19,5 afr

Jevn hastighet ca 60kmt 17,5 afr

Fullgass 15,5-15,9 afr

Målte verdier på lamda,tomgang/litt rusing 0-0,5v dette p.g.a mager blanding?

Burde vel gått mye fetere uansett chip eller ikke,tenker da på tomgang/jevn kjøring.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke målt bensintrykk,da bensin pumper er byttet for ikke lenge siden. Helt nytt filter.

Har ikke sjekket dysene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jordingsfeil :)

 

hadde det samme på golfen min sommer'n 2011. var pga jording som ikke var helt på nett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du spesifisere hvor det var jordfeil?

Pusset jordpungtene med sandpapir i dag.

Skal/må ecu jordes,tenker da på bakkant av huset?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.