Bytte til stivere wastegate fjør med chip (s2 3b)

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er nødvendig å bytte til stivere fjør i wastegaten ved montering av chip? Jeg har orginal 3b motor med 280 chip, som jeg lader 1,4bar på. Ved fult pådrag merker jeg litt hakking på en måte, mens trykket detter litt. Kan jo også være et hull i en slange, men ser at forige eier har fjærnet plomberingen på wastegaten, så denne er nok tuklet med. Pleier dere med chip å montere strammere fjør, eller holder med med å evt stramme på umbraco skruen i wg? Kjører forresten med mbc og N75 kun koblet til i kontakten.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å bruke strammere fjør ja, blir litt mer klem over det da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken fjør bør jeg bruke da? Og da må jeg vel få stillt skruen på wastegate tilbake til normal posisjon. Noen som vet hvor langt ut eller inn den skal stå orginalt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følger tråden, lurer på det samme.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Originalt er det 0.4bar fjær, da er ingenting rørt. Denne kan strekkes til å holde igjen 1.7 bar men noe over det orker den ikke. Den kan også smålekke litt når du passerer 1.3-1.4 bar så du får noe senere spoolup-tid.

 

Du sier trykket faller, på hvilket turtall gjør den det? Original turbo klarer ikke å holde 1.4 hele veien ut, bare så du er klar over det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trykket bynner å falle på rundt 3500. på 4000 var jeg nede i nesten 1 bar. Men er mest merkbart i lavere gir som 2 og 3 gir, da spretter den opp på 1,4 for så å dette rimelig kjapt nedover mot 1bar. I 5 gir går den opp på 1,4 for så å ligge ganske stabilt på 1,3.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1 bar på 4000 var kanskje litt tidlig ja.

Kan være trykklekkasje, kan være wastegate. Jeg tror mer på trykklekkasje men kan ikek utelukke wg da den har vært tuklet med.

Du kan skru av lokket på den, koble ifra slangen som går inn på nedre del av wg og blåse i den, det skal være nok til at du klarer å flytte på membranen alene. Da vil du også fort finne lekkasje om det er hull i membranen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for tips. så om det ikke er wastegate, kan jeg da bare kjøre med den slik den er tror du, eller bør jeg få stilt fjøra tilbake eller evt bytte fjør?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan fint kjøre med det, du har bare ikke det trykket du ønsker.

Men om det er en trykklekkasje så kan det hende at den blir større etterhvert og turboen må jobbe hardere for å oppnå samme trykk, evt. at den revner helt og da får du ikke noe trykk.

Så kjør med det inntill du får feilsøkt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant et lite hull i slangen mellom intercooler og innsug, så fikk den skiftet, men bilen opfører seg likt enda. Prøvde å trykkteste ved å sette trykk der hvor lmm står, men får ikke bygd opp noe trykk i systemet, og høres ut som luften bare går rett ut igjen fra motor et sted. Skal sies at jeg også fant ut at en slange fra veivhus ventilasjonen nesten er helt av(den som kommer opp fra blokka til en slags ventil) Har det noe innvirkning på ladetrykk evt? Har ikke prøvd å kjøre trykk inn på slangen ut ifra turbo enda.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter turbo er nok et bedre sted å teste, før turbo har du både resirk-ventilen og veivhusventilasjon, sistnevnte er pip åpen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også kjøre baktrykk inn på toppen av wastegate for å få et stabilt trykk :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan du utdype?:P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skal ikke blande meg i hva du velger å gjøre og ikke, men å gjøre som Stian skriver over vil evt. bare skjule problemet du har om det er noe feil. Inntil du har sjekket etter evt. trykklekkasje så vil ikke jeg anbefale deg å tilføre trykk på toppen.

 

 

 

Siden du allerede har funnet og rettet lekkasjen imellom IC og innsugsrøret så vil jeg også tipse deg om å sjekke denne:

034_145_746N.jpg

Hadde en kompis med samme problemet for 3 uker siden, da hadde det oppstått en sprekk i sømmen til slangen som går til resirken som ikke syntes på tomgang men som blåste ut ved pådrag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva bruker folket til å plugge slangen utifra turbo da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er den slangen jeg hadde tenkt å koble ifra å sette trykk på ja:) men vet du noe lurt som passer i den enden som går på turbo? evt størrelse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der er den slangen jeg hadde tenkt å sette trykk på ja:) vet du om noe lurt som passer i den enden som går på turbo? evt størrelse?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er velkjent at klubbmedlemmer, meg inkludert, bruker colaflaske. Kapp av bunnen, monter en dekkventil i korken, skru falsken fast med slangeklemme og sett på trykk. Vær obs på at du ikke tilfører for høyt trykk, ellers kan du blåse slanger! 1 bar bør holde i massevis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg prøve meg på det:) bør jeg da plugge igjen insugsrøret oppe ved spjeldet. eller er ikke det nødvendig?

og når det kommer til wastegate skruen, hvor langt skal denne være skrudd orginalt? er skrudd ganske langt ned nå, som forsovidt fører til at jeg har ganske kjapp spoolup. begynner å lade før 2000rpm

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spjeldet er ganske så lukket ihvertfall men skader ikke å tette helt under testen.

 

Det vet jeg ikke, min er fortsatt plombert, men i utgangspunktet skal ikke det ha noe å si, det er ikke WG som bestemmer spoolup direkte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk da trykktestet idag. Viste seg jammen meg at det var hull i den "nye" slangen jeg hadde skaffet mellom IC og innsugsrør. Bør vel satse på å kjøpe splitter ny slange. Hvor er denne billigst tro, følger vel somregel med i slike silikon slange kit. Sikkert ikke mulig å skaffe separat?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel blodpris på den slangen originalt?. Du kunne kappet ved hullet og brukt en skjøt, eventuelt få dyttet inn en rørbit i riktig dimensjon med slangeklemme på utsiden. Så får du litt tid på deg til å finne/bestille slangen til en overkommelig pris:) Elektroteip, gjerne vulkaniserende teip først fungerer også en stund. Spørs hvor stort hullet er.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant et lite hull i slangen mellom intercooler og innsug, så fikk den skiftet, men bilen opfører seg likt enda. Prøvde å trykkteste ved å sette trykk der hvor lmm står, men får ikke bygd opp noe trykk i systemet, og høres ut som luften bare går rett ut igjen fra motor et sted. Skal sies at jeg også fant ut at en slange fra veivhus ventilasjonen nesten er helt av(den som kommer opp fra blokka til en slags ventil) Har det noe innvirkning på ladetrykk evt? Har ikke prøvd å kjøre trykk inn på slangen ut ifra turbo enda.

 

 

Veivhus slange fra blokka til ventil har nok ikke noe å si, ventilen er vel en enveis ventil. Men siden slangene dine er så morkne bør du få sjekket alle slanger ut fra innsuget. Du har sikkert en tomgangsregulator også, da går det en slange fra før gasspjeldet, gjennom tomgangsregulator og inn etter gasspjeldet. Den slangen er ofte ikke forsterket og vil som regel sprekke ved økt turbotrykk.

 

Og selvfølgelig må du sjekke resirk ventilen din. Hvis den er original er vel membranet sprekt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre. Resirken har jeg byttet til en forge 008 ventil, så den er i orden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.