Slitasjelampe for bremse-klosser lyser, og feilmld. på ABS modul

Anbefalte innlegg

Gjelder Audi A8 2005 mod.

 

For opp feilmld. i dashen/instrumentpanelet, ABS og slitasjelampe for bremeklosser kommer fram sekunder etter at jeg har startet bilen.

Bremseklossene er det mye igjen av, de ble byttet i fjor sommer.

Har sjekket ved visuell kontroll, smørt kopplingen til ledningen som sitter på kalyptoren.

 

Får fram denne feilmld. ved diagnose i VAG COM.

 

Address 03: ABS Brakes Labels: 4E0-910-517.lbl

Part No SW: 4E0 910 517 B HW: 4E0 614 517 BC

Component: ESP 5.7 allrad H44 0510

Coding: 0008357

Shop #: WSC 02313 000 00000

VCID: 2240E6F7FD3B5908178

 

1 Fault Found:

00003 - Control Module

014 - Defective

 

 

Ved sjekk hos Ross Tech finner jeg dette.

00003 - Control Module

 

 

00003 - Control Module: Defective

 

Possible Causes

Control Module faulty

Control Module Software Issue

 

Possible Solutions

Check Control Module Check for Control Module Software Update

 

Replace Control Module

 

Special Notes

When found in Radio OR Radio Navigation System, check Measuring Value Block (MVB) 025.1 for Details. Measuring Value Block 025.1 (MVB) may not be supported by all Radios OR Radio Navigation Systems.

 

 

 

 

 

00003 - Control Module: No or Incorrect Basic Setting / Adaptation

 

Possible Causes

Basic Setting(s) not performed

 

Possible Solutions

Perform Basic Setting(s)

 

Special Notes

When found in Control Head / Multi Media Interface (MMI), check Adaptation Channel 012 (Telephone Type) for Plausibility. Details for Audi A6 (4F): Multi Media Interface (MMI)

Details for Audi A8 (4E): Multi Media Interface (MMI)

Details for Audi Q7 (4L): Multi Media Interface (MMI)

 

When found in Audi A3/S3 (8P): Instrument Cluster: Check/Perform Instrument Cluster Service Interval Settings (Adaptation Channels 42, 43, 44, 45 and 49) E?ID=135368

 

When found in Brake Electronics (MK60EC1): Replacing the Brake Electronics Control Module (J104) but keeping the (old) Hydraulics Unit will result in the Intake and Disconnecting Valves not being synchronized. A Basic Setting for the Intake/Disconnecting Valves will solve this problem.

 

When found in the Audi A4 (8H) Automatic Roof perform the Adaptation and see the Special Notes.

 

 

 

 

 

Men er det noen som har vært borti dette som har noe mer konkret å komme med.

Møller sa at jeg muligens måtte bytte ut hele ABS-modulen til 10 000kr, pluss arbeid.

Håper å slippe dette da.

Jeg har slette feilmeld. i systemet, men den kommer med en gang uten at jeg rører bremepedal eller noe annet,

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er mulig at selve modulen feiler ja. Når du skrur på strømmen kjører modulen endel interndiagnostikk for å sjekke at den er frisk.

Det vil nok generere en feilkode som den du har. Hvis du søker på tysk ebay er det mange som selger reparasjon av styreenhet for Audi A8 osv.

Tydeligvis et kjent problem.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Vet du om det er komplisert å bytte denne selv?? Må det synkroniseres og codes i VAG kansje??

Noen som vet om denne Software updaten som det står på Ross Tech sine sider, kan gjøres selv med Vag com?

En av de jeg fant på ebay.de var denne.

 

http://www.ebay.de/itm/ABS-Steuergerat-VW-Audi-A4-A6-A8-8E0614111-A-AH-B-C-H-P-R-M-/110744566830?pt=DE_Autoteile&hash=item19c8e3fc2e

 

Nå er ikke jeg en ræser i tysk, selger de en ny del, eller er det reperasjon av min egen? slik at jeg må sende den inn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg sjekket klossene foran, og der var indre kloss på høyre side mye slitt, sånn at sliteindikatoren var slitt av.

Dette er vel 99,9% sikkert skylden for at lampen lyser i bilen for slitte klosser da vil jeg tro.

Kikket på en logg fra VAG COM fra desember, og der var også feilmeldingen for ABS-modulen tilstede.

På den tida var ikke feilmld. ifm. slitte bremser kommet, så da er det ikke sikkert disse to feila henger sammen.

 

Bytter uansett klosser foran, så får jeg se. Men noe feil med kalyptorene må det vel være, siden de sliter såpass skeivt?

Masse igjen på utsiden, mens den indre var nesten helt utslitt.

Forrige bytte i fjor ble gjort av Møller, så rart hhvis de forrige klossene de byttet ut var av samme tilstand, da burde de hvertfall sagt ifra.

Men feilen kan jo ha oppstått etter forrige bytte.....Hva kan dette skyldes?? Gliderene?

Har ikke merket noe galt ved bruk av bremsene,ulyder eller noen ting.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde samme sak med mine bremseklosser foran. Fikk melding for slitt kloss enda den lett synlige ytre klossen så nesten ny ut. Trodde det var ledningsfeil ifm sensor. Men når jeg tok av caliper så var den indre klossen helt utslitt.

Innbiller meg at ved lett bremsing (som det jo er mest av) så er det neten kun den indre klossen som tar. Denne ligger rett mot stempel, mens den ytre er "slave".

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er som regel slik at indre kloss er litt mer slitt enn yttre. Men det kan tyde på at indre kloss ligger på litt. Ville nok smurt opp gliderene og muligens lurt inn noe fett (fett spray) innenfor støvmansjetten før du presser de tilbake. Beste er å presse ut stempelet, pusse med stålull og smøre opp. Enkelte rustløsere kan få gummien til å svelle, så ikke bli fristet til å bruke det. Ikke bruk kobber pasta i gliderene, det bare størkner og blir tørt. Bedre å bruke noe kulelager/drivaksel fett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, vet at det er vanlig at de indre klossene blir fortere slitt, men her var det en vesentlig forskjell.

Har i hvertfall fått kjøpt klosser nå, så da får jeg prøve å bytte i helga, og tar med meg de råda dere har gitt her ift. smøring,fett.

Hvis jeg skal ha stempelet ut, er det vel mye jobb med bremsevæske og lufting etterpå, kansje vanskelig å få stempelet inn igjen og?

Ser det helt brutalt ille ut er dette løsningen, så time will show :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vanskeligste er vel å få på støvmansjetten. Har gjort det mange ganger selv, men klarte å ødelegge en ny støvmansjett en gang fordi jeg var så dum å skulle dobbeltsjekke ( tvangstanke:) ). Som regel holder det å sjekke at støvmansjetten er hel, presse inn stemplene og smøre opp gliderene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg byttet klossene, mansjettene var hele og fine, det samme var stemplene på innsiden, og gliderene så helt strøkne ut, uten noe anntydning til rust eller annet.

Så hvorfor de indre var helt utslitt vet jeg ikke, men nå er det byttet, så får jeg heller følge litt med på slitasjen.

Takk for innspill og råd :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.