2001 audi a4 b5 1.9tdi fjusker etter motor bytte

Anbefalte innlegg

hei, har en 2001 audi a4 b5 1.9tdi quattro, motoren min tok kvelden rett før påske, så kjøpte inn en ny motor fra ett huggeri.

har nå fått bytta motor, men etter dette så vil ikke bilen gå som den skal.

hvis jeg står å ruser bilen så når jeg kommer på ca 4000 omd så kutter den med mye svart røyk, og bilen står bare og rister noen sekunder før den kommer seg igjen. skulle ta en prøvetur, men kom bare 100m før intercooleren takka for seg.

har en turbotryksmåler igjennom diagonosekontakta, den har altid før vist 22,4 ved full gass, og nå viser den det på under halv gass, men den går ikke noe lengre opp en det.

bilen går dårlig mot for det den gjør før og fjusker hvis jeg drar den litt på giret.

 

har tatt en diagonos test på bilen i dag og fikk feil på n75 og fuel temp sensos, har bytta begge 2 og det er ikke lengre noen feilkoder, men bilen går fortsatt like dårlig.

 

syns det var rart at intercoolern røyk så fort, virker som den har alt for mye turbotrykk.

 

noen som veit hva som kan være galt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er nok inne på løsninga sjølv her. Du må sikkert ned på aktuator til wastegate på turbo og stille ned tykk manuelt. Bilen den har stått i før har sikkert våre maksa ut på ladetrykk og fjerna trykksensor til hjernen (som sender bilen ut i nødmodus). Så når du satte den i og alt er originalt så går den i nød med ein gong. Standard test på at den går i nødmodus er at den blokkerer under fult pådrag på 2 gir og oppover, og etter den går i nødmodus står den der heilt til du slår av og på tenning, derfor går den generelt dårlig etter den slår ut. Dette kan du jo teste med å slå av og på tenning etter den slår ut å og så ikkje gje fult pådrag for å sjå om den går bedre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Turboen flytta jeg over fra motoren min, så er ikke fikla med, og ja går i nødmodus hele tiden.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

prøv å koble forbi n75, la slangen gå direkte fra turbo til aktuator, mulig n75 ikkje får signal i heile tatt, då vil den berre ligge å blokkere og gje høgt turbotrykk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel en 115hk pd motor dette? Både denne og evt 110hk tdi har i tilfelle vnt og ikke wastegate.

 

Om du bypasser n75 på denne og gir konstant vacuum vil turboen stenge vnt og du vil få kjapp spool og limpmode grunnet overboost. Uten vacuum er vnt åpen, turboen vil spoole sent og antageligvis gi kode pga underboost.

 

Kan det være at vacuumslangene dine er koblet feil ? Byttet om på utlufting og vacuum utgang på n75?

 

Overboost tyder på at du har vnt som ikke åpner skikkelig grunnet treghet, evt at den får konstant vacuum

 

Edit: leste litt fort her, så modererte litt :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er 115hk:) har kjørt bilen på verksted nå, men de finner jo ikke ut noe der heller ser det ut som. Får fortsatt feilkode på n75, og på diesel temp sensos.

Har prøvd 3 forskjellige n75 uten noen forbedring, har bytta om på slanger men blir da bare være:(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, da ville nok jeg begynt å lete etter ledningsbrudd eller dårlig kontakt.

 

Blir ganske sprø lederne på disse etter noen år, så ikke uvanlig med vakkel eller brudd når man begynner rote rundt oppi der. Fort gjort å skade dette ledningsnettet ved ut og innmontering av motor etter 10+ år på veien desverre.

 

Hvilke feilkoder er det du får opp ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får feil på n75 ventilen, og feilkode på deffekt fuel temp sensor, noen som veit hva det er for no? Og hvor den sitter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du har scannet for feilkoder så får du opp konkrete P-koder som gjør det enklere å gi deg konkrete tips. N75 og fueltemp kan gi mange forskjellige koder begge to. Og løsningene kan da være like forskjellige

 

Fueltemp sensoren sitter på en dieselslange i nærheten av dieselfilteret. Mener den er fysisk plassert et sted mellom dieselfilteret og tandempumpa di. (som sitter på baksiden av toppen mot torpedoveggen)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.