Hvordan finne ut om det er sensor eller kabling? (2001 allroad luftfjærer feilkode)

Anbefalte innlegg

Jeg har skrevet på engelsk da jeg også lagde en post på forumet til allroadfaq. Håper det går greit at jeg ikke har oversatt.

So I'm getting warning lights on the suspension and headlight adjustment every time I start the car. It started by just coming and going, but the last 4 months it is every time I start the car and stays there. So I got a read on the fault codes:

00776 self leveling sender FL-G78

electr fault in current circuit

01772 level control pressure sensor G291

sporadic: implausible signal

01771 control module for vertical headlight aim control system J431

interrogate fault memory

and some other faults on the engine...

I took off the front left sensor and cleaned it and tried to see if there was anything wrong, but alas. Then I checked the power supply by measuring between pin 1 and 5 on the contact for the sensor, and it reads 5 volts (with the ignition on). Where can I go from here? If I swap with the back left sensor (they are interchangeable?), and then only get a warning light on the suspension and not the headlight adjustment, does that mean it's the sensor that is bad? And if the problem is the same it's the cabling? I couldn't find where the other end of the cable ends up, does someone here know? Some screws on the protection panel in the wheel arc won't come out, so I didn't remove it to see where the cable might go. Weird thing also happened, a couple of drives later and the warning lights didn't come on for the first time in 4 months when I turned the key, but it came after a few minutes of driving.

Så jeg håper jo da å finne ut om det faktisk er sensoren før jeg kjøper en ny ettersom de er ganske dyre. Noen forslag? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, om du går til denne linken finner du en god beskrivelse av luftfjærene til allroad.

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_243.pdf

Videre til s24 så vil du se at om du mater nivåsensoren med 5v, så vil du kunne lese av ulik spenning på analog utgang når armen beveges. Først ville jeg ha sjekket at den faktiskt får 5 v i pluggen. Jeg mener på at disse sensorene bruker å ryke fra tid til annen, så det er mest sannsynlig at den er gåen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Heisann, det var den linken jeg brukte tidligere. I posten min står det at jeg allerede har målt 5v. Jeg vet ikke hvordan jeg skal mate sensoren med 5v, for så å måle spenning på utgangen av sensoren (hvis verdier jeg ikke vet hva bør være). Du vet ikke tilfeldigvis hvor pluggen ender opp i andre enden? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker mer på at du tar den ut, finner en 5 volts kilde som du kobler på. Dermed er den oppeartiv, og så måler du på den kontakten som skal gi analog signal ut. Regner med at den vil variere fra 0-5 volt avhengig av posisjonen til armen. Minusspenningen på multimeteret tar du fra -5V tilkoblingen. Om du ikke får noen spenning ut, eller at den er fast, så har du feil på denne. Om du får variasjon så kan det fortsatt være feil på digitalutgangen din...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal se hva jeg får til, vet ikke helt hva jeg skal bruke som 5v kilde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan sikkert måle motstand også, at den forandrer seg når du beveger armen. Hvis ikke kobler du sammen 3 1.5 v batterier.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.