#1 Skrevet April 9, 2013 Hei! Samboeren har en Golf 3 GTI 8v som bruker olje og ikke går som den skal. Av fler forskjellige årsaker så har jeg lyst til å overhale den. Spørsmålet er om det er kosteffektivt i forhold til å få tak i en byttemotor? Aner ikke hva en grei brukt motor på disse bilene ligger på. Jeg skal uansett undersøke litt før jeg tar noen avgjørelse. Pleier sylinderveggene i disse blokkene å slites mye? Bilen har gått ca 235k, men jeg mistenker at den har fått litt forskjellige typer olje gjennom tidene, og den bruker såpass at man bør etterfylle månedlig. I utgangspunktet tenkte jeg dårlige ventiltetninger, men det kan like gjerne være stempelringene som begynner å bli modne for bytting - eller begge deler for den saks skyld. Tenker en kompresjonstest er på sin plass. Hva er en grei verdi pr sylinder mtp kilometerstanden? Marius 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 9, 2013 Fordelen med overhaling er at da vet du at alt er på stell. Vet aldri hvor lenge en brukt motor går. Om det er snakk om ventiltetninger o.l. er vertfall det enkelt å bytte på de motorene der. Ofte de som gjør at den bruker olje 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 9, 2013 På den annen side er det jo enkelt å få tak i en brukt motor, da denne to-literen var populær og ganske vanlig i Passat B4. Ikke fullt så vanlig i Golf/Vento, men de finnes. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 9, 2013 Gode poenger fra begge to. Tror jeg begynner en kompresjonstest for å prøve å få en indikasjon på tilstanden på stempelringer, så kan jeg evt bytte ventiltetninger om de er dårlige. Nå er sannsynligvis ikke byttet siden bilen var ny, så da er det lov å håpe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...