HJELP! Fikk all kjølevæsken i kupe'n

Anbefalte innlegg

Som topic sier, på vei hjem fra byen idag hørte jeg plutselig ett fres, også kom det enormt med damp. Stoppet bilen, på med nødblink og åpner vindu etc for å lufte ut. Da ser jeg at all kjølevæsken har komt inn i kupe'n på bilen. Så jeg trenger hjelp! Hva skal jeg undersøke først? Det må vel være noe med varmeregisteret eller en slange til dette en eller annen plass innvendig?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som topic sier, på vei hjem fra byen idag hørte jeg plutselig ett fres, også kom det enormt med damp. Stoppet bilen, på med nødblink og åpner vindu etc for å lufte ut. Da ser jeg at all kjølevæsken har komt inn i kupe'n på bilen. Så jeg trenger hjelp! Hva skal jeg undersøke først? Det må vel være noe med varmeregisteret eller en slange til dette en eller annen plass innvendig?

Hei sann!

 

Akkurat det samme skjedde hos meg for noen år siden, og vet om flere som dette har skjedd hos.

 

Du kan først sjekke de to vannslangene som går inn gjennom torpedoveggen, hvis disse er hele og fine, og det er tørt på innsiden av torpedoveggen, en er redd for at det er selve registeret ditt som har sprukket i toppen.

 

Eneste løsning på dette er å demontere hele dashbordet, og ut med varmeregister'huset' :(

 

Grei nok jobb, men krever sine timer

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sannsynligvis varmeregisteret. Så da er det vel bare å begynne å demontere dashbord. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dashbordet er nesten demontert allerede, kun noen småtterier igjen... Men klarer man å sjekke de to slangene uten å skru av dashbordet da? Kobler de jo ifra på motorromsiden, men deretter går det to rør videre inn gjennom torpedoveggen.

Har jo selvfølgelig en mistanke om hva det er ;) Så derfor sitter jeg i kjeldressen her å skriver nå :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dashbordet er nesten demontert allerede, kun noen småtterier igjen... Men klarer man å sjekke de to slangene uten å skru av dashbordet da? Kobler de jo ifra på motorromsiden, men deretter går det to rør videre inn gjennom torpedoveggen.

Har jo selvfølgelig en mistanke om hva det er ;) Så derfor sitter jeg i kjeldressen her å skriver nå :D

Selve slangene sjekker du jo fra motorommet. De to rørene du ser er selve varmeregister. Vann inn, og retur. Det er nesten garantert disse rørene som har sprukket. Du må ut med selve huset får å få sjekka det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var dette jeg mente på ja... så derfor er som sagt dashbordet nesten komt ut allerede. Går ut å skrur igjen jeg da :(;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var dette jeg mente på ja... så derfor er som sagt dashbordet nesten komt ut allerede. Går ut å skrur igjen jeg da :(;)

Når du har fått ut det, så er det bare å klipse løs huset fra kanalen som går til vifta, og fra den nedereste delen som fører lufta til føttene. Husk klipsene på bakkant, inn mot torpedoveggen. Sitter noen par kaross-skruer på der også. Når det er gjort er det bare å dra hele greia ut :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den samme jobben måtte jeg gjøre på coupe'n min for en liten måned siden, er ikke akkurat noe jeg savner!

 

 

Slik så det ut til meg..

dash.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den samme jobben måtte jeg gjøre på coupe'n min for en liten måned siden, er ikke akkurat noe jeg savner!

 

 

Slik så det ut til meg..

Så slem du har vært med ledningsnettet ditt! :P

capture103.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så slem du har vært med ledningsnettet ditt! :P

 

 

hehe.. det så litt ryddigere ut til deg ja :)

 

Jeg var så lei når jeg holdt på og skru, så jeg koblet ifra minst mulig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja! Kommer snart ett bilde fra meg også, hehe...

Dashbordet er komt ut nå, og det gjenstår bare å løsne varmeregisteret. Klipsene fant jeg, til og med de inn mot torpedoveggen. Men jeg har ikke løsnet i nerkant ennå : rolleyes

Jeg regner nesten med at dere skiftet ut isolasjonen under dørkmatten også? Eller bare tørket dere den? Er jo rimelig vått der nede... slik en ekte f*t#e skal være :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja! Kommer snart ett bilde fra meg også, hehe...

Dashbordet er komt ut nå, og det gjenstår bare å løsne varmeregisteret. Klipsene fant jeg, til og med de inn mot torpedoveggen. Men jeg har ikke løsnet i nerkant ennå : rolleyes

Jeg regner nesten med at dere skiftet ut isolasjonen under dørkmatten også? Eller bare tørket dere den? Er jo rimelig vått der nede... slik en ekte f*t#e skal være :D

 

EGENTLIG skal jo gulvmatta være tett.. Men etter 15 år begynner den vel å bli litt morken..

 

Ikke så sinnsykt mye vann som hadde kommet gjennom hos meg, men vurderte å bytte ut feltene foran i gulvet, men tørka isolasjonen og steama gulvmatta, så ble det riktig så bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjøpte 2 meter med isolasjon på thorshov, og så kjøpte jeg noen asfalt matter. Så nå er det dobbelt lag med asfalt matter og ny isolasjon :)

 

Sitter bare og venter på at den skal bli ferdig på verksted nå, så jeg kan få bruke den for første gang denne sommeren...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

EGENTLIG skal jo gulvmatta være tett.. Men etter 15 år begynner den vel å bli litt morken..

 

Gulvmatten kan jo hende er tett for alt jeg vet, men det har jo rent kjølevæske på "baksiden" av gulvmatten langs stålet (selveste karosseriet) på bilen. Dette kom ut i akterkant av/ved viften.

Men et annet spørsmål; Hvordan i svarte svingende klarte dere å løsne varmeregisteret i akterkant? Jeg har løsnet alle klips, men ser to karosseriskruer i underkant som fester registeret til en "plate" som går hele veien opp langs registeret...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gulvmatten kan jo hende er tett for alt jeg vet, men det har jo rent kjølevæske på "baksiden" av gulvmatten langs stålet (selveste karosseriet) på bilen. Dette kom ut i akterkant av/ved viften.

Men et annet spørsmål; Hvordan i svarte svingende klarte dere å løsne varmeregisteret i akterkant? Jeg har løsnet alle klips, men ser to karosseriskruer i underkant som fester registeret til en "plate" som går hele veien opp langs registeret...

 

tenker du ikke på de to skruene som kommer ut gjennom torpedoveggen? Må løsne på to mutre der..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke umulig det nei, kjente litt på innsiden med fingrene, og fant en eller to bolter der som kjentes ut til å gå gjennom torpedoveggen. Kom selvfølgelig ikke til med verktøy på disse fra innsiden, og jeg kom aldri så langt at jeg fikk sjekket i motorrommet : rolleyes

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Idag kom varmeregisteret ut! Det var nok sprukket ja, satte trykkluft på og fant en sprekk som gikk langs hele ene siden.

Ellers har hele interiøret blitt tatt ut også nå. Dørkmatten er spylt ren med høytrykk, henger til tørk nå. Ser ut til å bli god som ny den! (Ps! Den er ikke spylt på bildet nei ;) )

Interiør01.jpg

Interiør02.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh, grøss og gru... Dårlige minner om det der altså! Gjorde akkurat samme jobben på 80'n min også for et par år siden, og det er noe av det vanskeligste jeg har gjort! Men det er vel sånne ting det er greit å ta med en gang og bli ferdig med.

 

Tyder jo forresten på at det er et svakt punkt det der med varmeregisteret da, ettersom det er så mange som har vært borti det samme. Mitt og Rune Sveian sitt sprakk med ei ukes mellomrom eller noe sånt :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh, grøss og gru... Dårlige minner om det der altså! Gjorde akkurat samme jobben på 80'n min også for et par år siden, og det er noe av det vanskeligste jeg har gjort! Men det er vel sånne ting det er greit å ta med en gang og bli ferdig med.

 

Tyder jo forresten på at det er et svakt punkt det der med varmeregisteret da, ettersom det er så mange som har vært borti det samme. Mitt og Rune Sveian sitt sprakk med ei ukes mellomrom eller noe sånt :P

Ikke glem at det skjedde TO ganger med meg da.. : nei :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjorde akkurat samme jobben på 80'n min også for et par år siden, og det er noe av det vanskeligste jeg har gjort!

 

Så vanskelig synes jeg ikke det er da, men det er en hel masse med skruing, så det tar tid. Det er ikke noe jeg ønsker å gjøre hver dag nei :P

 

Tyder jo forresten på at det er et svakt punkt det der med varmeregisteret da, ettersom det er så mange som har vært borti det samme.

 

Det er vel ikke så usannsynlig at 16år gammel hardplast vil bli morken og sprø, og med tanke på temperatursvingningene på vannet som går gjennom der, til slutt sprekke/gi etter.

 

 

Ikke glem at det skjedde TO ganger med meg da..

 

To ganger også ja... Men satte du inn et gammelt/brukt varmeregister etter første gang da eller? Jeg har bestilt et helt nytt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

To ganger også ja... Men satte du inn et gammelt/brukt varmeregister etter første gang da eller? Jeg har bestilt et helt nytt.

Brukt ja.. Anbefales ikke ;p

Kjøpte nytt hos NBS den andre gangen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe, ja jeg har som sagt bestilt et helt nytt. Det koster meg ikke mer enn cirka 200-300kr ekstra i forhold til hva NBS skal ha for et brukt (ifølge deres priskatalog). I tillegg kommer frakt hos NBS, samt at jeg kan trekke fra rabatt på prisen hos BilXtra (hvor jeg bestilte).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.