Hvordan fjerne "gjørme" i frostvæske?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har brukt denne trådtittelen før, men denne gangen er det ikke min bil. Det er min brors franske lille røde ex-Posten varebil med ruter-logo det er snakk om her...

 

For noen uker siden hadde han bilen på service på et lite lokalt verksted. de har sannsynligvis toppet frostvæske, med feil type. Det er ikke dokumentert, kan ikke bevises, men skaden har skjedd. Hele kjølesystemet levret seg. Da han nettopp har kjøpt "nytt" hus, holder på å pusse opp, og skal flytte ut av det gamle som er solgt, så har jeg tatt på meg jobben med å fikse opp bilen hans. Vi satset på full pakke. Ny reg-reim, ny vannpumpe, ny toppakning etc.

 

Radiatoren var potte tett, og slangene til radiatoren var nesten helt tette de også. Radiatoren fikk jeg åpnet ved at jeg satte dysen på min Kärcher inn i den ene slangestussen og blåste til, og det så ut som kattedritt som kom ut på andre siden. Holdt på sånn frem og tilbake til det ikke kom mere ut. Monterte så radiator og alle slanger, fjernet termostaten, fylte motoren med rent vann og en heftig blanding av oppvaskmaskinpulver, husvask, Zalo og salmiak. Vannet ble etterhvert grumsete brunt, så jeg tappet det ned, og spylte igjennom motoren med rent vann. Dette var ikke nok, viste det seg.

 

Det eneste jeg lurer på, hva kan jeg bruke for å vaske motoren 100% ren innvendig? Akkurat nå har jeg tatt av toppen, og det ligger endel gjørme igjen i kjølekanalene rundt sylinderne og i toppen. Dette er for seigt til at jeg kan blåse det ut med trykkluft. Sannsynligvis har radiator og varmeregister endel rester i seg fremdeles også. Jeg regner med at jeg må montere motoren sammen og kjøre rensemiddel i systemet. Dermed trenger jeg noe heftige greier som løser opp resten. Hva kan jeg bruke? Spesialprodukter? Plumbo? Enda mere husvask/kraftvask? Radiatorrens? Trenger gode tips her!!!

 

Slik så termostaten ut :(

 

DCA7DE95-orig_zps469e0e32.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oh shit, det der så ikke bra ut. Blir frostvesken så skadet av å blandes med feil type? Det ser jo mer ut som olje i vann eller motsatt.

 

Har du mulighet til å låne høytrykkspyler med varmtvann?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi... Tror du får satse på høytrykksrens!

 

Koble på hageslange eller noe slikt, og spyl - Spyl til gørra tar deg! :-)

 

EDIT; Jeg blei tatt i forkjøpet :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, har ikke mulighet til å låne noe varmtvannsspyler, så jeg må satse på noe som løser det opp.

 

Om det er olje? Tviler jeg nesten på. Toppakningen var det ikke noe galt med så vidt jeg kunne se. Det er ikke noe annet sted olje og vann kan blande seg på denne motoren, da må det være sprekk i blokk eller topp i tilfelle, men jeg ser ikke det som sannsynlig. Ingen tegn til kondens under toppdekselet heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

the easyway? kaustisk soda og vann.. småskummelt men funker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært inne på tanken, Dan. Hadde ikke noe av det i hus, så derfor har jeg ikke prøvd det allerede :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg brukte jif avløpsrens på kjølesystemet på 80'n min...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjør jif - Ville ikke satset på den plumboen ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var ute i garasjen en tur nå og forsøkte et par ting. Ekspansjonstanken skal uansett skiftes ut (har kjøpt ny), så den var en ypperlig prøvekanin! Jeg fant noen ting og tang på vaskerommet og forsøkte følgende:

 

Først forsøkte jeg en type Plumbo Flytende - "for det jevnlige vedlikeholdet". Ingen suksess, det tok ut litt, men ikke mye. Skylte godt ut,og helte på 1-2 dl ren salmiakk. Fremdeles lite suksess, selv om salmiakk er fettløsende. Helte på en halv dl grønnsåpe i salmiakken, men det ga ingen økt effekt. Grønnsåpe er jo også fettløsende. Skylte ut nok en gang, fremdeles bra belegg i tanken. Så, i ren desperasjon, en skvett Mykejens. Nå begynte det å skje ting! Lot det være fem minutter, dette ga noe effekt. Så, 2 dl White Spirit! Da var vi i gang!!! :) All guffen ble vasket ut på minutter! (neste på listen var avfettingsmiddel)

 

Så, white spirit er tydeligvis tingen. Men jeg kan da ikke fylle opp hele kjølesystemet med white spirit? Tør i hvertfall ikke varme det opp (starte motoren) med det, white spirit er jo brannfarlig! What to do?

 

Nå begynner jeg å tro på at det er olje likevel. Brodern skifta toppakning i fjor en gang, men den så fin ut. Det var noe olje rundt boltene, men dette antok jeg var fra toppboltene, at det ble søl der når jeg skrudde det opp. Det er ikke noe annet sted denne motoren kan lekke olje til vann enn toppakningen. Da må det være en sprekk i metallet mellom oljekanal og kjølevæske, men det er vel lite sannsynlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg helte på en hel flaske jif avløpsrens, startet bilen, lot den gå seg varm, og tømte så kjølesystemet. Fylte så opp med rent vann, kjørte den varm, tømte igjen og skylte den sånn ett par ganger før jeg hadde på ny frostvæske

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da skal jeg forsøke det når motoren er montert sammen igjen, så får jeg grave ut det værste med skrujern og Q-tips før jeg setter på toppen igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det fungerte i allefall bra på 80'n min, der var det noen "smartinger" som hadde hatt på radiator tetting uten og bytte kjøleveske etterpå... satt propper av krystallisert væske "overalt"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har jeg i første omgang "spylt" motoren innvendig (i kjølekanalene) med white spirit. Brukte en oljetrykksprøyte fra Biltema som jeg fylte med white spirit og spylte så godt jeg kunne. Burde hatt en våpenbørste, men det hadde jeg desverre ikke. Gjorde det samme i kjølekanalene i toppen, og radiatoren fylte jeg også opp med white spirit. Har tømt ut så mye det har latt seg gjøre, så nå blir det til å montere motoren som normalt, og bruke Lena's tips om Jif når motoren er ferdig montert. Kjøpte en flaske av denne i dag.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle montere toppen i dag, men når jeg fjernet restene av den gamle toppakningen, åpenbarte det seg to sprekker i blokka. Disse sprekkene går fra hullet til topplokksbolten til vannkanalen, og det er da naturligvis den ene topplokksbolten som sitter ved oljetrykket. Dermed vet vi hva som skjedde med frostvæsken, og nå trengs det en ny motor. Hvis noen har en Renault 1.4-8V (kode K7J-700) på lur, send meg gjerne en PM ;)

 

D5938A7E-orig_zpsb35eea93.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Isj da, detta var en lei oppdagelse.. Lykke til med motor jakten!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den lokale hoggeren hadde en helt identisk bil stående, så da blir det motor derfra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.